تحلیلی بر اشعار شهریار در سطوح ادبی، فکری و زبانی
تحلیلی بر اشعار شهریار در سطوح ادبی، فکری و زبانی

کتاب «خوانش تحلیلی اشعار شهریار» که طی روزهای اخیر در مراغه چاپ و رونمایی شد، در سه سطح ادبی، فکری و زبانی به بررسی شعرهای آن شاعر پرآوازه ملقب به «حکیم» می‌پردازد.   این کتاب با بررسی کلی سبک‌شناسی شروع می‌شود و با طبقه‌بندی شعرهای دوره انقلاب و شعر پایداری به اشعار انقلابی و بعد […]

کتاب «خوانش تحلیلی اشعار شهریار» که طی روزهای اخیر در مراغه چاپ و رونمایی شد، در سه سطح ادبی، فکری و زبانی به بررسی شعرهای آن شاعر پرآوازه ملقب به «حکیم» می‌پردازد.  

این کتاب با بررسی کلی سبک‌شناسی شروع می‌شود و با طبقه‌بندی شعرهای دوره انقلاب و شعر پایداری به اشعار انقلابی و بعد از انقلاب استاد شهریار می‌رسد تا قشر عظیمی از دوستداران شهریار را با خوانشی جدید از آثارش آشنا کند.

کتاب حاضر نوشته «عسگر صلاحی» دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی و «سعید شاه‌محمدی» دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد این دانشگاه بوده و به شیوه آکادمیک و تحلیل دانشگاهی به رشته تحریر درآمده است. 

«شاه‌محمدی» که از دبیران آموش و پرورش مراغه است، در مورد مخاطبان هدف این کتاب به خبرنگار ایرنا می‌گوید که همه دانش‌آموزان و دانشجویان رشته ادبیات و علوم انسانی می‌توانند بهره وافی و کافی از مطالب آن ببرند.

وی همچنین در مورد ایده تازه کتاب اینگونه بیان می‌کند که در این کتاب برای نخستین‌بار، سبک اشعار شهریار در سه سطح بررسی شده که بیشتر اشعار بعد از انقلاب او را شامل می‌شود.

به گفته وی تحلیل چهارچوب کلی اهمیت سبک‌شناسی در فصل اول کتاب اطلاعات جامع و کاملی برای خواننده و سازماندهی مطالب به او می‌دهد؛ همچنین تحلیل واژگانی و ارائه جدول عروضی برای اولین‌بار در این کتاب ارائه شده که شیوه‌ای جذاب برای درک ساختار و منظومه فکری استاد شهریار است.

این کتاب در انتشارات «مکتب اسنوند مراغه» و با تیراژ هزار جلد چاپ شده و طراحی روی جلد آن را «بهداد شریفی‌مطلق» و صفحه‌آرایی و ویراستاری آن را «ژیلا درخشان‌فرد» بر عهده داشته‌اند.

کتاب چه نسبتی با مسایل اجتماعی و فرهنگی روز دارد؟

«شاه‌محمدی» می‌گوید: شعر و ادبیات از دیرباز در نهاد ایرانیان وجود داشته و این همان روح مشترک و لطیف بین همه اهالی شعر و ادب است که با شعر چه فارسی و چه ترکی همزادپنداری می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بررسی زیربنایی اندیشه‌ای استاد شهریار در سرودن اشعار از محوریترین بخش‌های کتاب به شمار می‌رود و بررسی سیر تطور اندیشه شعری استاد شهریار از دیگر اهداف تالیف آن بوده است.

«محمدحسین بهجت تبریزی» در سرودن گونه‌های دگرسان شعر فارسی همچون قصیده، مثنوی، قطعه، رباعی و نیمایی نیز مهارت داشته اما بیشتر از همه در غزل شهره بوده است تا جایی که از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» و «علی ای همای رحمت» اشاره کرد. 

  • منبع خبر : ایرنا