تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی یکهزار و ۳۱۱ میلیارد تومان طلب معوقه دارد
تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی یکهزار و ۳۱۱ میلیارد تومان طلب معوقه دارد

مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: این مجموعه در حال حاضر یکهزار و ۳۱۱ میلیارد تومان طلب معوقه از بابت واریز نشدن حق بیمه دارد.

به گزارش نهال امید، جعفر سمساری در نشست هم‌اندیشی ادارات حوزه تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی با جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، از عملیاتی شدن طرح استمهال حق بیمه ۱۴ رسته شغلی در دوران کرونا خبر داد و افزود: مجموع درآمد و هزینه‌های تامین اجتماعی آذربایجان شرقی در سال گذشته به ترتیب چهار هزار و ۲۱۳  و پنج هزار و ۸۰ میلیارد تومان بوده است، در حالی که این مجموعه ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان تنها در حوزه درمان هزینه می‌کند.

وی اظهار داشت: تامین اجتماعی آذربایجان شرقی هم اکنون با ۲۸ شعبه، ۱۳ کارگزاری و ۹ شعبه اقماری برای ۲ میلیون نفر که ۵۳ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود، خدمات ارایه می‌دهد.

سمساری از  بخشودگی ۴۲میلیارد تومانی جرایم حق بیمه اشخاص حقیقی و حقوقی آذربایجان شرقی در سال ۹۸ نیز خبر داد.

وی مجموع بیمه شدگان تامین اجتماعی آذربایجان شرقی را ۶۹۷ هزار و ۲۰۴ نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد، ۳۹۱ هزار نفر بیمه شده اجباری، ۵۷ هزار و ۵۸۶ نفر بیمه رانندگان، ۴۴ هزار و ۹۵۳ نفر بیمه قالیباف و مابقی بیمه‌شدگان اختیاری هستند.

سمساری با اشاره به عدم تخصیص اعتبارات لازم برای تحت پوشش قراردادن رانندگان و قالیبافان جدید و نیز عدم پرداخت سهم دولتی این دو قشر در سال‌های گذشته، خواستار ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع مهم شد.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، تعداد بیکاران استان نسبت به سال قبل رشد چندانی نداشته است، افزود: هم اکنون ۱۱ هزار نفر در استان مقرری بیکاری دریافت می‌کنند.

سمساری مجموع مستمری ‌بگیران تامین اجتماعی آذربایجان شرقی را ۱۹۲ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته ۸ درصد رشد بازنشستگی داشتیم، در حالی که رشد بیمه‌شدگان استان فقط ۲ درصد بوده است.

وی به اجرای طرح‌های دولت الکترونیک در تامین اجتماعی استان اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده، ۹۵ درصد از ۵۰ هزار کارگاه فعال استان لیست‌های ماهانه بیمه خود را به صورت غیرحضوری ارسال کرده اند و طرح تبدیل ️یک میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده کاغذی تامین اجتماعی استان به پرونده الکترونیکی نیز در حال انجام است.

سمساری با بیان اینکه پارسال ۴۲ میلیارد تومان بخشودگی جرایم توسط تامین اجتماعی آذربایجان شرقی به ثبت رسید، ابراز امیدواری کرد با تصویب مجلس شورای اسلامی قانون بخشودگی جرایم در جهت حمایت از کارگاه‌ها بار دیگر برقرار شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست، گفت: بر اساس آخرین آمارها هم اکنون ۱۸ درصد از مجموع ۲۶۵ هزار فارغ‌التحصیل استان بیکار هستند که این میزان نسبت به میانگین بیکاری فارغ‌التحصیلان کشوری بالاست.

اکبر فتحی افزود: بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی آذربایجان شرقی که از سال‌ها پیش با مشکلات عدیده مواجه بودند با تغییر مدیریت نه تنها مشکلات‌شان برطرف شده بلکه شاهد جذب نیروی جدید در برخی از این واحدها هم هستیم.

  • منبع خبر : ایرنا