تالاب قره قشلاق بناب وضعیت آبی خوبی دارد
تالاب قره قشلاق بناب وضعیت آبی خوبی دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تالاب قره قشلاق بناب نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد. حسن عباس نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: بارندگی ها و اقدامات حفاظت محیط زیست استان در پایش این حوزه آبی منجر شده تا وضعیت آبی و زیستگاهی این تالاب نسبت به سال‌های گذشته وضعیت […]

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تالاب قره قشلاق بناب نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار دارد.

حسن عباس نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: بارندگی ها و اقدامات حفاظت محیط زیست استان در پایش این حوزه آبی منجر شده تا وضعیت آبی و زیستگاهی این تالاب نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشته باشد.

وی افزود:تالاب قره قشلاق جزو تالاب های مصب رودخانه ای بوده و شرایط آبی آن تابع وضعیت آبی رودخانه های تغذیه کننده آن است.

وی ادامه داد: عمده آب تالاب توسط رودخانه های زرینه رود و مردق چای تامین می شود که با عنایت به وقوع بارش های مناسب به خصوص در دو سال اخیر و آورد مناسب این رودخانه ها آبگیری مناسبی داشته است.

عباس نژاد گفت: تالاب قره قشلاق هر سال در فصل سرما پناهگاه هزاران پرنده مهاجر است که از مناطق دور دست به این منطقه مهاجرت می‌کنند که بیشتر شامل انواع مرغابی، تنجه، خوتکار، اردک سرسبز و آنقوت، درنا و غاز است.

وی گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار هکتار از عرصه های تالاب قابلیت نگهداری آب دارند .

وی اظهار کرد: این تالاب با مساحت ۲۰ هزار هکتار یکی از مناطق مهم پرندگان (IBA) است که سالانه پذیرای هزاران قطعه از پرندگان مهاجر از جمله ﺣﻮاﺻﯿﻞ، ﮐﺎﮐﺎﺋﯽ، ﺧﻮﺗﮑﺎ، ﭘﺮﺳﺘﻮی درﯾﺎﯾﯽ، ﻓﻼﻣﯿﻨﮕﻮ، ﭘﻠﯿﮑﺎن، درﻧﺎ، ﻏﺎز، اردک، آﻧﻘﻮت است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، منطقه شکار ممنوع و تالاب قره قشلاق به مساحت بیش از ۲۲ هزار هکتار در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غرب آذربایجان شرقی در شهرستان بناب قرار دارد.

تالاب قره قشلاق بناب یک اکوسیستم ویژه و منحصر به فرد با چشم اندازهای طبیعی و زیبا، آبگیرها و ماندآبهای شاخص، یکی از زیستگاه های بسیار مناسب برای گونه های مختلف پرندگان است و این منطقه در حال حاضر از طریق پاسگاه های محیط بانی «چپقلو ،قره قشلاق و قره قوزلو» و برجک دیده بانی جدید التاسیس تحت حفاظت قرار می گیرد.

تالاب قره قشلاق بناب به دلیل زیبایی و تنوع گونه های جانوری و گیاهی به عروس تالاب های شمال غرب کشور شهرت یافته است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا