تالاب بین المللی قوری‌گول پاکسازی شد
تالاب بین المللی قوری‌گول پاکسازی شد

تشکل های مردمی زیست محیطی آذربایجان‌شرقی به مناسبت هفته محیط زیست با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، محیط پیرامون تالاب قوری گول را پاکسازی کردند.

به گزارش نهال امید، تالاب قوری گول (تالاب خشک) با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان آباد در مجاورت روستای امناب (ایمناب) قرار گرفته است.

منابع تأمین کنندهٔ آب این تالاب از آب های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریوگل، این تالاب جزء تالاب های بین المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می باشد؛ همچنین این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین المللی است.

هم اکنون برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه می باشد.

این تالاب از دیدگاه جهانگردی و سیاحتی نیز از جاذبه های مهم استان آذربایجان شرقی است و به علت داشتن شرایطی چون وجود چشم انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیتهای ویژه ای برخوردار بوده و به علت قرار گرفتن در جاده ترانزیتی تهران- تبریز مسافران زیادی را پذیرا می باشد.

از حیات وحش این تالاب می توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی و موش کشتزار و موش مغان و گرگ و روباه و سمور سنگی اشاره نمود . حدود ۹۲ گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده که می توان به اردک سرسفید و اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره نمود. این گونه ها طبق تقسیم بندی «Iucn» در کلاس در حال تهدید طبقه بندی شده اند.

از خزندگان تالاب می توان به مارمولکهای تالاب قوریگل و مارها و گرزه مار و مار پلنگی و کور مار و مار چلیپر اشاره کرد.

  • منبع خبر : ایرنا