تابستان در آذربایجان شرقی چقدر گرم می‌شود؟
تابستان در آذربایجان شرقی چقدر گرم می‌شود؟

با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی که در همه مناطق کره زمین و از جمله در آذربایجان شرقی روی می‌دهد، امکان دارد که دمای تابستان امسال نیز تحت تاثیر این شرایط قرار بگیرد.

به گزارش نهال امید، استان آذربایجان شرقی، یک منطقه کوهستانی بوده و آب و هوای خنک تری نسبت به استان‌های جنوبی و مرکزی دارد. اما با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی منطقه، شاهد گسترش  مناطق خشک و شبه بیابانی  و حتی افزایش دما در سال‌های گذشته بودیم.

تابستان امسال نیز گرمتر از تابستان سال پیش خواهد بود اما در خصوص میزان دما و این‌که تا چه حد گرم و یا داغ می‌شود، از کارشناسان این حوزه جویا شدیم.

دکتر بهروز ساری صراف، رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز در خصوص آخرین وضعیت اقلیمی استان در سال زراعی از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹، تشریح کرد: بررسی میزان بارش‌ها نشان می‌دهد که طی این ۹ ماه، بارندگی‌ها اندکی بالاتر از حد نرمال در ۵۰ سال گذشته بوده است اما در مقایسه با میزان بارندگی در مدت مشابه سال گذشته، با کاهش مواجه هستیم. 

وی افزود: از مهر ۹۷ تا شهریور ۹۸، ۴۸۸ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است اما از مهر ۹۸ تا اواخر خرداد ۹۹، این میزان ۳۴۴ میلی متر بوده که نشان از کاهش ۳۰ درصدی بارندگی‌ها است.

وی اظهار کرد: بارش‌های امسال خوب بوده اما با نگاه تخصصی به بارش‌ها، می‌توان گفت که بارش‌هایی که در روی سطح زمین به رودخانه و رواناب ها هدایت شوند می توانند  به دریاچه برسند و بارش هایی با شدت و مدت  کمتر چندان نمی توانند در تغییر سطح آب دریاچه و اکوسیستم مفید واقع شوند .

صراف در خصوص پیش بینی دما و بارش در تابستان امسال استان، اظهار کرد: دمای تابستان امسال گرم‌تر از میزان نرمال حدود ۰.۵ الی یک درجه بیشتر، خواهد بود اما این گرما، داغ و سوزان نیست و رکورد نمی‌زند.

وی در خصوص پیش بینی بارش در تابستان، گفت: ابرها در تابستان متراکم نمی‌شوند اما احتمال رگبارهای پراکنده در این منطقه کوهستانی وجود دارد.

به گفته کارشناسان اداره کل هواشناسی استان نیز میزان بارش مهر تا خرداد سال زراعی ۹۸_۹۹، ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

دمای فصل بهار امسال، زیر میانگین نرمال و خنک‌تر از سال‌های گذشته بوده است اما پیش بینی‌های فصلی نشان می‌دهد که تا اواخر مرداد، وضعیت دمای استان، ۰.۵ درجه بالای نرمال خواهد بود.

  • منبع خبر : ایسنا