بی‌توجهی به هشدارها و امکان اوج‌گیری دوباره کرونا در آذربایجان‌شرقی
بی‌توجهی به هشدارها و امکان اوج‌گیری دوباره کرونا در آذربایجان‌شرقی

کرونا از زمان شیوع تاکنون سه دوره اوج گیری در کشور از جمله آذربایجان‌شرقی داشته است ، اما کارشناسان همچنان هشدار می دهند که در صورت بی توجهی مردم و مسوولان به شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت های اعلام شده، احتمال شدت یافتن دوباره این بیماری وجود دارد. کاهش روند فوتی ها در ۲ […]

کرونا از زمان شیوع تاکنون سه دوره اوج گیری در کشور از جمله آذربایجان‌شرقی داشته است ، اما کارشناسان همچنان هشدار می دهند که در صورت بی توجهی مردم و مسوولان به شیوه نامه های بهداشتی و محدودیت های اعلام شده، احتمال شدت یافتن دوباره این بیماری وجود دارد.

کاهش روند فوتی ها در ۲ هفته گذشته و رسیدن آن به ۱۳۲ نفر در روز در کشور، مدیون اعمال محدودیت ها و توجه به آنهاست؛ با این وجود کاهش آمار فوتی ها نباید سبب شود که جامعه به سمت بی توجهی و بی خیالی در رعایت پروتکل ها، هشدارها و محدودیت ها سوق یابد. 

آذربایجان شرقی نیز به عنوان یکی از استان هایی که در چند ماه اخیر به شکل متوالی از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز داشته، در سایه اعمال و اجرای طرح محدودیت های کرونایی در وضعیت نارنجی قرار گرفته است، ضمن اینکه ۹ شهرستان این استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. 

تدبیر دولت برای اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی باعث شد که آمار بستری های کرونا در آذربایجان شرقی از یکهزار و ۷۰۰ نفری به زیر یکهزار نفر کاهش یابد، ضمن اینکه آمار مراجعان به اورژانس مراکز درمانی استانی نیز ۵۰ درصد کاهش یافت. 

هر چند اجرای طرح جامع محدودیت های کرونایی به خوبی نشان داد که می توان با هم افزایی دولت و ملت، کرونا را مهار و مدیریت کرد، اما کارشناسان و مسوولان حوزه بهداشت و درمان آذربایجان شرقی هشدار می دهند که بهبود وضعیت استان بسیار شکننده است و هر گونه بی توجهی و کم توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند زمینه ساز اوج گیری دوباره کویید ۱۹ باشد.

دکتر مسعود فقیه دینوری رییس بیمارستان امام‌رضا(ع) تبریز 

مردم همچنان احتیاط کنند و به پروتکل‌ها پایبند باشند تا کرونا دوباره شدت نگیرد

رییس بیمارستان امام‌رضا(ع) تبریز به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش یک هفتمی بیماران کرونایی بستری شده در این بیمارستان گفت: مردم همچنان احتیاط خود را از دست ندهند و به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های پزشکی پایبند باشندتا کرونا شدت مجدد نگیرد.

دکتر مسعود فقیه دینوری اظهار کرد: آمار مراجعان در ۲هفته گذشته به اورژانس بیمارستان امام رضا تبریز ۵۰درصد کاهش یافته است. 

وی افزود: بر این اساس در همین مدت تعداد فوتی ها نیز کاهش محسوسی یافته است، کاهش بستری و فوت بیماران کرونایی حاصل رعایت پروتکل های بهداشتی از طرف مردم است که باید استمرار یابد در غیر این صورت شاهد شیوع و اوج مجدد بیماری خواهیم بود. 

شهروندان همچنان شیوه نامه‌ها را رعایت کنند شرایط کرونایی در آذربایجان‌شرقی شکننده است

مدیر کارگروه بیماری های واگیر آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه شهر قرمزی از نظر شیوع کرونا در استان وجود ندارد، گفت: اما شرایط کرونایی ما بسیار شکننده است.

دکتر سیمین خیاط زاده با تاکید بر ضرورت تداوم رعایت اصول بهداشتی برای کاهش شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: شهرهای قرمز در استان تبدیل به نارنجی شده اند و نارنجی ها نیز زرد شده اند که تعداد آنها ۹ شهرستان است. 

وی افزود: امیدواریم که مردم رعایت پروتکل های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند تا انشاالله شاهد تبدیل شهرهای زرد به سفید و نارنجی به زرد شویم، اما در صورت عدم رعایت مردم، دوباره وضعیت آذربایجان شرقی قرمز می شود و مجبور خواهیم شد محدودیت ها را ادامه یا افزایش دهیم. 

خیاط زاده یادآوری کرد: با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، میزان ابتلا و بستری‌های کرونا در استان کاهش یافته است، اما این شرایط شکننده است و سرماخوردگی‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر هم می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. 

مدیر کارگروه بیماری های واگیر آذربایجان شرقی همچنین یادآور شد: پس افراد پر خطر از خانه هایشان بیرون نیایند تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود و شهروندان باید همچنان شیوه نامه‌ها را رعایت کنند.

دکتر عباسعلی درستی معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

همه برای پیشگیری از مرگ و میر کرونایی به ادامه رعایت محدودیت ها و پروتکل ها متعهد باشند

معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به نقش محدودیت های کرونایی در مهار بیماری گفت: این محدودیت‌ها در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی باید همچنان تداوم یابد.

دکتر عباسعلی درستی با اشاره به کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در آذربایجان شرقی، افزود: ایجاد محدودیت های کسب و کار و تردد وسائط نقلیه طی هفته های اخیر تاثیر بسیار مطلوب و اثرگذاری در روند شیوع این بیماری داشته است.

وی اظهار داشت: در حالی که تا پیش از اعمال محدودیت های اخیر روزانه شاهد بستری شدن افزون بر یکهزار و ۵۰۰ نفر به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ در مراکز درمانی و بیمارستان های استان بودیم، این رقم در شرایط کنونی به حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر رسیده است که آماری امیدوارکننده به شمار می رود.

درستی با بیان اینکه خوشبختانه آمار بستری‌ها و موارد جدید بیماری کرونا در آذربایجان شرقی روزانه در حال کاهش است، ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که باید همچنان مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و به خصوص پرهیز از اجتماع های غیرضروری عامل باشند.

شرایط کرونایی کنونی کلانشهر تبریز همچنان نارنجی است

معاون بهداشت رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز کاهش آمار ابتلا و فوتی های کرونایی در آذربایجان شرقی را حاصل تلاش همگانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم و استمرار روند جاری دانست و ابراز امیدواری کرد همه برای پیشگیری از مرگ و میر کرونایی به ادامه روند جاری متعهد باشند. 

دکتر درستی، شرایط کرونایی کنونی این کلانشهر را همچنان نارنجی اعلام کرد. 

دکتر امیرجواد پارسا پزشک متخصص بیماری های ریوی و پزشک معالج بیماران کرونایی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز

در مصونیت بیماران بهبود یافته کرونایی زمان مشخص و قطعی نداریم ولی احتمالا ۴ تا ۶ و شاید تا ۱۲ ماه مصون باشند

پزشک متخصص بیماری های ریوی و پزشک معالج بیماران کرونایی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز نیز اظهار کرد: ویروس کرونا با کسی تعارف ندارد و در صورت سهل گرفتن موضوع شیوع این بیماری دوباره اوج می گیرد. 

دکتر امیرجواد پارسا در خصوص اینکه مبتلایان به کرونا تا چه مدتی مصون از بیماری مجدد هستند، گفت: در مورد مصونیت بیماران بهبود یافته فعلا زمان مشخص و قطعی نداریم ولی احتمالا در صورت ابتلا تنفسی ۴ تا ۶ و شاید تا ۱۲ ماه مصون باشند هر چند که در این مدت رعایت شرایط بهداشتی مثل ماسک ضروری است زیرا قرار گرفتن در معرض مقدار بالای ویروس شاید سیستم ایمنی بدن را بزحمت بندازد و فرد را مجددا در معرض ابتلا قرار دهد.

وی افزود: عواملی مثل ترک سیگار و سایر محصولات دخانی، عدم استعمال الکل، شستشوی مرتب دست‌ها و اهمیت دادن به تمیزی و پاکیزگی محیط اطراف نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند، توجه به غذای مورد استفاده و مصرف داروهایی که پزشک در زمان ابتلا به هر نوع بیماری برای ما تجویز می‌کند در بازیابی سلامت و همچنین تفویت سیستم ایمنی بدن تاثیر قابل تاملی دارد.
دکتر پارسا ادامه داد: انسان با بالا رفتن سن و تغییر شرایط جسمانی بدن به طور معمول ضعیف‌تر و حساس‌تر می‌شود و ملاحظات و پرهیزهای غذایی بیشتری را می‌طلبد.  

وی با تاکید بر اینکه برای حفظ روحیه خود تلاش کنید و فراموش نکنید که حفظ شادابی و نشاط روح، جزو عوامل اصلی حفظ سلامت جسمی شما به شمار می‌رود، افزود: استفاده زیاد از شیرینی‌ها و مصرف غیر عادی انواع شکلات هم نقش قابل تاملی در کاهش و ضعف سیستم ایمنی بدن ایفا خواهد کرد و فرد را با ابتلا به بیماری‌های مختلف روبرو می‌کند.
دکتر پارسا ادامه داد: دریافت نامناسب و نامتعادل انواع واحدهای غذایی مثل میوه، سبزی و پروتئین از عوامل مهم ضعف سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند
 وی تاکید کرد: کمبود موادی، چون روی، سلنیوم و قند ناکافی و سالم برای بدن، ضعف سیستم ایمنی را به دنبال داشته و اصلاح سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی مناسب به رفع این معضل، کمک قابل توجهی محسوب می‌شود
وی یادآور شد: داشتن فعالیت بدنی مناسب و حرکات ورزشی ساده مثل یک پیاده روی مستمر هم در برطرف کردن ضعف سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیاری دارد، مصرف انواع سبزیجات و میوه ‌های مختلف و گنجاندن مصرف ماهی در برنامه غذایی روزانه هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
دکتر پارسا ادامه داد: استراحت و  مدت زمان خواب مناسب هم از علل تقویت سیستم ایمنی است.داشتن فعالیت بدنی مناسب و حرکات ورزشی ساده مثل یک پیاده روی مستمر هم در برطرف کردن ضعف سیستم ایمنی بدن تاثیر بسیاری دارد، مصرف انواع سبزیجات و میوه ‌های مختلف و گنجاندن مصرف ماهی در برنامه غذایی روزانه هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
استراحت و  مدت زمان خواب مناسب هم از علل تقویت سیستم ایمنی است.
پزشک متخصص بیماری های ریوی و پزشک معالج بیماران کرونایی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز همچنین گفت: در بعضی افرادی که بیماری زمینه ای دارند، درمان به موقع و مناسبی نداشتند یا حتی فرم گرفتاری غیر تنفسی داشتند ممکن است در سیر بیماری با اضافه شدن و درگیری ریه مدت زمان بیماری  طولانی تر شود.
 وی توصیه کرد: بیماران بهبود یافته همچنان به رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه داده و بیخیال نشوند که شرایط میتواند گاهی به ضرر انان تغییر یابد و مجددا مبتلا و بیمار شوند.
دکتر پارسا همچنین در مورد پلاسمادرمانی نیز گفت: به طور واضح استفاده از پلاسمای بهبود یافته در بیماران تاثیر مثبتی بر روند درمانی و بهبود آنها نداشته است، هر چند بعضی افراد صاحب نظر و مقالات معتقدند استفاده زود هنگام در موارد خفیف تا متوسط  می تواند موثر باشد ولی در مطالعات ثابت نشده است.   

دکتر امیر هوشنگ توکل متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان عالی نسب تبریز و معالج بیماران کرونایی

هموطنان توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و هیچگاه خود را مصون از این بیماری تصور نکنند

متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان عالی نسب تبریز و معالج بیماران کرونایی نیز گفت: بسیار معقول است که هموطنان توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و هیچگاه خود را مصون از این بیماری تصور نکنند، چه بسیار جوانانی که در کمال صحت و سلامت دچار این بیماری شده و جان خود را از دست داده اند.

دکتر امیر هوشنگ توکل توضیح داد: از طرفی ناقلین بدون علامت به مدت طولانی تری ویروس را در جامعه منتشر می‌کنند بنابراین فقدان علائم دلیلی بر ناقل نبودن نیست و ممکن است در گرد همایی ها و میهمانی ها ناخواسته منجر به ابتلای دیگران و حتی مرگ عزیزانتان شوید، پس تا جایی که مقدور است در منزل بمانید، در خارج از منزل حتماً از ماسک مناسب استفاده کنید و فاصله اجتماعی ۲ متری را رعایت کنیدناقلین بدون علامت به مدت طولانی تری ویروس را در جامعه منتشر می‌کنند بنابراین فقدان علائم دلیلی بر ناقل نبودن نیست و ممکن است در گرد همایی ها و میهمانی ها ناخواسته منجر به ابتلای دیگران و حتی مرگ عزیزانتان شوید، پس تا جایی که مقدور است در منزل بمانید، در خارج از منزل حتماً از ماسک مناسب استفاده کنید و فاصله اجتماعی ۲ متری را رعایت کنید، امیدوارم که هیچکدام از هموطنانمان بخاطر این بیماری سوگوار عزیزانشان نشوند.

وی همچنین گفت: پس از ورود ویروس به بدن، معمولاً در عرض ۱۴ روز علائم بالینی بیماری آغاز می‌شود، از زمان شروع علائم بیماری تا زمانی که بیمار علائم بیماری مثل سرفه ، عطسه و گاهاً آبریزش بینی دارد احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد ولی از آنجایی که لود ویروس پس از ۲ هفته از راه های تنفسی فوقانی کاهش می یابد احتمال سرایت بیماری نیز کمتر می‌شود. 

دکتر توکل ادامه داد: ولی اگر بیمار پس از این مدت همچنان سرفه های شدید دارد احتمال انتقال ویروس همچنان باقی است، در ضمن پس از این مدت با توجه به اینکه ویروس همچنان در مدفوع و ادرار دفع می‌شود با وجود برطرف شدن علائم تنفسی احتمال سرایت همچنان باقی است.اگر بیمار پس از این مدت همچنان سرفه های شدید دارد احتمال انتقال ویروس همچنان باقی است، در ضمن پس از این مدت با توجه به اینکه ویروس همچنان در مدفوع و ادرار دفع می‌شود با وجود برطرف شدن علائم تنفسی احتمال سرایت همچنان باقی است.

وی گفت: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد پاسخ سیستم ایمنی بیمار است که در افراد مختلف متفاوت است و این مسئله منجر می‌شود که مدت زمان ناقل بودن از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، نکته جالب و دور از تصور این است که در بیمارانی که علائم بالینی خفیفی نشان می‌دهند مدت ناقل بودن بیماری بیشتر است و فرد بدون اینکه علائمی داشته باشد ممکن است مدتها ویروس را در سطح جامعه پخش کند. از این رو افرادی که مبتلا می‌شوند، توصیه می‌شود حداقل دو هفته تا حداکثر شش هفته توصیه های ایمنی را رعایت کنند.

وی یادآور شد: افرادی که از بیماری بهبود می یابند بسته به شدت پاسخ ایمنی بدنشان تا مدتی انتظار می‌رود که از بیماری مصون باشند، این مدت در افراد مختلف متفاوت است.

دکتر توکل اضافه کرد: متاسفانه در برخی بیماران بخصوص در آنهایی که شدت بیماری خفیف است پاسخ ایمنی هومورال مناسب و پایداری تجربتاً مشاهده نمی‌شود لذا این بهبودیافتگان باید بیشتر از افرادی که دچار بیماری شدید می‌شوند مراقب باشند تا مجدداً مبتلا نشوند.

بهبودیافتگانی مشاهده کرده ایم که پس از حدود ۳ ماه مجدداً دچار بیماری شده اند

وی گفت: طبق آخرین مقالات مدت زمان مصونیت شش ماه تا یک سال ذکر شده است، ولی بیمارانی مشاهده کرده ایم که پس از حدود ۳ ماه مجدداً دچار بیماری شده اند، بنابراین حداقل تا ۳ ماه انتظار داریم که مصونیت پایدار باشد.

دکتر توکل ادامه داد: در مورد پلاسما درمانی نتایج چندان امیدوار کننده نبوده و توصیه نمی‌شود ولی از نظر تئوری بهترین زمان اهدای پلاسما حدود ۳ تا ۴ هفته از بهبودی کامل است.

وی گفت: همان طور که ذکر شد موثر بودن پلاسما درمانی جای بحث است و بعضی معتقدند که ممکن است پاسخ ایمنی بدن را تحت الشعاع قرار دهد لذا توصیه نمی شود ولی برخی معتقدند که در سه روز اول شروع بیماری مفید است ولی عملاً چنین مشاهده ای نداشته ایم.

برخی داروها در تقویت سیستم ایمنی موثرند که می‌توان به زینک، ویتامین D وAو C اشاره کرد

وی همچنین تاکید کرد: برای ارتقا و تقویت سیستم ایمنی بدن راه های مختلفی ذکر شده است، از جمله ورزش های هوازی و تمرینات یوگا و تکنیک‌های خاص تنفسی، ولی آنچه که بیشتر از هر چیز موثر بنظر می‌رسد فقدان استرس و داشتن شادی است که افراد را در برابر بیماری محافظت می‌کند.

وی ادامه داد: برخی داروها نیز در تقویت سیستم ایمنی موثرند که از آن جمله می‌توان به زینک ، ویتامین D وAو C اشاره کرد، البته بهتر از آن داشتن تغذیه سالم بخصوص میوه جات است.

دکتر توکل گفت: طول مدت بیماری و شدت علائم بیماری بستگی به پاسخ متقابل ویروس و سیستم ایمنی بیمار دارد لذا در افراد مختلف متفاوت است، چنین حالتی در بعضی بیماری‌های ویروسی دیگر نیز وجود دارد نظیر هپاتیت B، بنابراین شدت بیماری و میزان تخریب بافتی در بیماران متفاوت است، از طرف دیگر طول کشیدن بیماری بیشتر مربوط به همین پاسخ ایمنی بیمار است تا خود ویروس.

وی افزود: در برخی موارد نیز این عوارض بیماری و گاهی عوارض دارویی است که منجر به طول کشیدن بیماری می‌شود مثل عفونتهای باکتریال اضافه شده و عوارض قلبی عروقی مثل میوکاریت و سکته های قلبی و مغزی و عوارض عصبی مثل سندرم گیلن-باره و میاستنی و غیره.

 بیشتر ابتلا و بستری های کرونایی بصورت فامیلی و خانوادگی است

بیشتر مردم جشن یلدا را با تبلیغات خوب رسانه ای برگزار نکردند

پزشک متخصص داخلی و معالج بیماران کرونا در بیمارستان بین المللی ولیعصر تبریز نیز اظهار کرد: به نظر می رسد که مردم محدودیت ها را خوب رعایت کردند به خصوص فکر می کنم بیشتر مردم جشن یلدا را با تبلیغات خوب رسانه ای برگزار نکردند.

دکتر پری ناز کنعانی ادامه داد: البته یک هفته تا ۱۰ روز آینده در آمار اورژانس و بستری های بیمارستانی این موضوع مشخص می شود. 

وی تاکید کرد: بیشتر ابتلا و بستری ها بصورت فامیلی بوده و با درصد کمتر ابتلای تک نفری از مکان های روباز گزارش می شود، بر این اساس افراد باید از دورهمی پرهیز کرده و فاصله سه تا چهار متری را در محیط های بسته رعایت کنندبیشتر ابتلا و بستری ها بصورت فامیلی و خانوادگی بوده و با درصد کمتر ابتلای تک نفری از مکان های روباز گزارش می شود، بر این اساس افراد باید از دورهمی پرهیز کرده و فاصله سه تا چهار متری را در محیط های بسته رعایت کنند.  
دکتر کنعانی ادامه داد: همچنان رعایت بهداشت فردی، شستن ۲۰ ثانیه ای دست ها،مسواک و غرغره دهان، استفاده از وسایل شخصی توصیه می شود. 

گزارش: پیمان پاکزاد 

  • منبع خبر : ایرنا