بیماران پیوندی قربانی کمبودهای دارویی
بیماران پیوندی قربانی کمبودهای دارویی

تخصیص ارز یا تامین مواد اولیه، تحریم داخلی یا تحریم خارجی، دلیل کمبودهای دارویی هر چه که باشد، یک روز مردم را با کمبود انسولین و ساده‌ترین مکمل‌ها و یک روز با کمبود داروهای بیماران خاص امتحان می‌کند، بیماران در حالی چشم به راه رسیدن داروهای مصرفی‌شان هستند که همواره تاکید می‌شود بیمار، جز درد […]

تخصیص ارز یا تامین مواد اولیه، تحریم داخلی یا تحریم خارجی، دلیل کمبودهای دارویی هر چه که باشد، یک روز مردم را با کمبود انسولین و ساده‌ترین مکمل‌ها و یک روز با کمبود داروهای بیماران خاص امتحان می‌کند، بیماران در حالی چشم به راه رسیدن داروهای مصرفی‌شان هستند که همواره تاکید می‌شود بیمار، جز درد و رنج بیماری، هم و غم دیگری نباید نداشته باشد.

بیماران از تابستان سال جاری دست به دامن رسانه‌ها شده‌اند تا شاید مشکلشان به دست رکن چهارم دموکراسی حل شود، اما هنوز دلیل اصلی کمیاب شدن داروهای پیوندی مشخص نیست و هر کسی چیزی می‌گوید.

مدیرعامل انجمن خیریه‌ی حمایت از بیماران کلیوی در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: بیماران مدت زیادی است که به دنبال دارو هستند و داروخانه‌ها هم بیماران را به سامانه‎ی ۱۹۰ ارجاع می‌دهند، بیماری ۲۰ روز به دنبال داروی مورد نیازش گشته، اما پیدا نکرده است.

عادل فیروزی اضافه کرد: بیماران پیوندی جزو گروه‌های حساس با سیستم ایمنی ضعیف بوده و نباید از خانه بیرون بروند، درحالیکه خودشان یا یکی از اعضای خانواده‌شان در  به در به دنبال دارو هستند، هر چند این مشکل در سراسر کشور وجود دارد، اما سلامتی بیماران این وسط به خطر می‌افتد.

وی از وجود ۱۵۰۰ بیمار پیوندی در آذربایجان شرقی خبر داد و خاطرنشان کرد: حتی داروهای ایرانی هم کمیاب هستند و اگر از داروخانه‌ها سوال کنید، خواهید دید که داروی ایرانی بیماران پیوندی هم موجود نیست، پزشکان داروی مورد نیاز یک ماه بیماران پیوندی را تجویز می‌کنند و بیماران مجبور هستند تا برای گرفتن داروی ماه بعد، دوباره پول ویزیت و دارو داده و بیشتر رفت و آمد کنند.

فیروزی خاطرنشان کرد: پزشکان به دلیل کمبود مقطعی داروهای مورد نیاز بیماران پیوندی مجبور هستند تا داروها را مدام عوض کرده و دارویی را که موجود است، تجویز کنند، درحالیکه خود این امر هم می‌تواند منجر به پس زدن پیوند و یا وخیم‌تر شدن حال بیمار شود.

وی با ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص کمبود داروی سلسپت، افزود: به دنبال مراجعات مکرر به معاونت غذا و دارو، بروز مشکلاتی در واردات ماده اولیه، علت کمبود داروی سلسپت عنوان شده است. برخی بیماران پیوندی بیش از ۱۰ سال است که این دارو را مصرف می‌کنند ، اما حالا برخی می‌گویند داروی جایگزین آن را مصرف کنید، چه تضمینی وجود دارد تا مصرف این دارو سبب پس زدن پیوند کلیه بیماران نشود؟.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌های انجام عمل پیوند کلیه، بیماران را خانه خراب می‌کند، چرا که حدود ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای عمل پیوند لازم است و بیماران نمی‌توانند ریسک  احتمال پس زدن پیوند را با جاگزین کردن داروی دیگری قبول کنند، بیماران از نتیجه مصرف داروی جایگزین سلسپت می‌ترسند.

فیروزی اظهار کرد: هر ماه تعداد بسیار کمی داروی سلسپت برای بیماران پیوندی تجویز می‌کنند که هنگام تحویل دارو، به مراتب کم‌تر می‎شود و این مقدار تنها پاسخگوی مصرف دو روزه بیمار بوده و پس از دو روز بیماران به هم زنگ زده و یک بسته از هم قرض می‌گیرند و یا مجبور به استفاده از داروی دیگری می‌شوند.

رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی هم معتقد است، سوء مدیریت، مشکل اصلی کمبودهای دارویی است، دکتر حجت اله یزدان شناس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، گفت: داروهای پیوندی را در سطح شهر تبریز معمولا در داروخانه‌های تعاون، هلال احمر و داروخانه‎ی دانشگاه علوم پزشکی توزیع می‌کنند.

وی اضافه کرد: معتقد هستم کمبودی در داروهای پیوندی نداریم، بلکه شیوه‎ی مدیریتمان صحیح نیست و هماهنگی لازم را نداریم، به عنوان مثال داروی سلسپت را در داروخانه‎ای توزیع می‌کنند و به یک بیمار به اندازه‌ی مصرف ۳۰۰ روز دارو می‌دهند و به یک بیمار دارو نمی‌رسد؛ در حالیکه اگر با مدیریت صحیح، داروها را به اندازه‌ی نیاز یک ماهه‌ی هر بیمار توزیع کنیم، بیمار هم استرس داروی سر ماهش را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: دارویی که امروز در داروخانه توزیع می‌شود، در طول یک روز و در همان روز اول فروخته شده و دوباره کمبود پیش می‌آید، بیماری که در داروخانه آشنا دارد، چندین بسته قرص و دارو می‌گیرد، به قدری که تاریخ مصرف بسیاری از این داروها هم تمام می‎شود.

یزدان شناس خاطرنشان کرد: شرکت‌های تولید کننده باید طوری برنامه‎ریزی و مدیریت کنند که مواد اولیه‌ی مورد نیازشان را به موقع تامین کرده و تعداد دقیق بیماران پیوندی و مقدار داروی مورد نیاز را بدانند تا مشکلی در تامین و تولید دارو پیش نیاید، شرکت‌ها باید داروهای تولید شده را در طول سال توزیع کنند، نه در یک زمان مشخص، چنین رویکردی باعث می‎شود تا افراد مشخصی داروها را خریده و دارو به سایر بیماران، نرسد.

با وجود اینکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای مورد نیاز بیماران پیوندی در آذربایجان شرقی قرار دارد، اما تولیدکنندگان، مشکل در تامین مواد اولیه را یکی از دلایل اصلی کمبود داروهای بیماران پیوندی می‌دانند.

حسن آقاجانی، مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز، با بیان اینکه سازمان غذا و دارو سفارشش را به موقع انجام داده، می‌گوید: تخصیص ارز و انتقال ارز از جمله دلایلی است که سبب کمبود داروهای مصرفی بیماران پیوندی شده است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا