بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه‌ی جامع پیشرفت و اقتدار کشور
بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه‌ی جامع پیشرفت و اقتدار کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز بیانیه گام دوم انقلاب را نقشه‌ی جامع پیشرفت و اقتدار کشوردانست و گفت: اگر می‌خواهیم کشور در تمامی حوزه‌ها پیشرفت لازم را داشته باشد باید در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم، امروز شاهد یک رزمایش موشکی و هواپیمایی توسط پهبادهای بدون خلبان در کشور توسط ارتش […]

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز بیانیه گام دوم انقلاب را نقشه‌ی جامع پیشرفت و اقتدار کشوردانست و گفت: اگر می‌خواهیم کشور در تمامی حوزه‌ها پیشرفت لازم را داشته باشد باید در مسیر بیانیه گام دوم انقلاب حرکت کنیم، امروز شاهد یک رزمایش موشکی و هواپیمایی توسط پهبادهای بدون خلبان در کشور توسط ارتش بودبم، چنین اقداماتی نشانگر پیشرفت‌های دفاعی، علمی و نظامی کشوراست.

دکتر میکائیل جمال پور در وبینار تخصصی “جامعه دانشگاهی و بیانیه گام دوم انقلاب عملکردها ‌و الزامات” که توسط معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان برگزار شد، با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب نقشه‌ی راهی برای چله‌ی دوم انقلاب است، ‌اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷ در دهه فجر مصادف با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط مقام معظم رهبری صادر شد.

وی با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب در برگیرنده‌ی سه مطلب “چه بودیم، چه هستیم و چه خواهیم بود”، است، گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه به عنوان عالی‌ترین مسئول نظام با آگاهی و قوه‌ی تحلیل منصفانه، عادلانه و عالمانه به دنبال بیان این مطلب هستند که در ۴۰ سال گذشته چه بودیم و اکنون چه وضعیتی داریم و در آینده به کجا خواهیم رسید.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این بیانیه به عنوان یک خبرنگار گذشته را ‌گزارش و حال را توصیف و زمان آینده نظام جمهوری اسلامی را مهم ترسیم فرمودند، هر کس در این کشور دلش به خاک  و انقلاب و اسلام می تپد باید نسبت به این سه موضوع بی تفاوت نباشد.

جمال پور تاکید کرد: بیانیه گام دوم انقلاب برای تمامی طیف‌ها صادر شده ولی تاکید آن بر جوانان بوده است، البته برخی می‌گویند این بیانیه صرفا معطوف به جوانان است در حالی که تمامی آحاد جامعه مخاطب مستقیم این بیانیه محسوب می‌شوند، بنابراین کسانی که تعلقات ملی دارند براساس وظایف ملی، مخاطب این بیانیه هستند.

وی با بیان این‌که بیانیه گام دوم انقلاب فراتر از منشور نظام جمهوری اسلامی حتی منشور تمدن اسلامی است، گفت: آینده و افق کشور و انقلاب اسلامی در این بیانیه به خوبی به تصویر کشیده شده است، نکته‌ی بسیار مهمی که در این بیانیه موج می زند مبتنی بر نظریه‌ی کلی یعنی نظام انقلابی است که به سه بخش خود سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی توجه دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز با بیان این‌که ۴۰ سال اول انقلاب برای ما یک الگوی علمی و عملی محسوب می‌شود، گفت: انتظار داریم گام دوم انقلاب را بسیار بهتر از گام اول برداریم؛ چرا که در چله‌ی اول فاقد الگو و تجربیات بودیم اما کشور و جوامع علمی در ۴۰ سال دوم، مملو از تجارب درخشان و ارزشمند در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی و فرهنگی و غیره است.

وی با بیان این‌که ملتی که ضعیف باشد در معادلات مهم بین المللی و منطقه‌ای حرفی برای گفتن  و نقشی برای بازیگری نخواهد داشت، گفت:  امروزه عرصه‌های بین المللی صحنه ای برای نقش آفرینی است، ما نمی توانیم عرصه‌های دفاعی را از عرصه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی مجزا از هم در نظر بگیریم، هر کشور به مانند یک انسان است، اگر انسانی سرش رشد کند اما سایر اعضای بدنش رشد نکند علامت یک نوع بیماری است، لذا باید مسائل اقتصادی، سیاسی، دفاعی، فرهنگی و علمی به صورت متوازن و متعادل رشد کند.

جمال پور ادامه داد: متاسفانه اکنون هم وغم بسیاری از خانواده‌ها مسائل اقتصادی شده و سهم مسائل علمی، فرهنگی و اجتماعی به نسبت مسائل اقتصادی خیلی کم شده است، نوع نگاه متولیان، پدران و مربیان جامعه به مسائل جامعه باید متعادل باشد. 

وی با بیان این‌که نخبگان و فرهیختگان نباید اجازه دهند جامعه در یک مسیر خاص حرکت کند و از سایر مسائل غفلت کند؛ چرا که این امر تبعات زیادی برای آینده‌ی جامعه  دارد، اظهار کرد: بیانیه گام دوم نسخه‌ی جهانی شدن انقلاب اسلامی است، برخی از انقلاب‌ها محدود به مرزهای داخلی کشوراست ولی برخی انقلاب‌ها انسانی بوده و تمامی جوامع را در بر می‌گیرد. 

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی مردم ایران، انقلاب محدود به قلمرو مرزهای داخلی و ایران نیست، ما در چله‌ی دوم انقلاب، شاهد تکثیر انقلاب اسلامی هستیم، این بیانیه نسخه‌ی جهانی شدن انقلاب اسلامی و منبعی الهام بخش برای تمامی کشورهاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز بیان کرد: حاج قاسم سلیمانی را می‌توانیم آموزگارعملی این بیانیه محسوب کنیم؛ چرا که ایشان توانست جبهه‌ی مقاومت و ارتش چند ملیتی دربرابر زیاده خواهی آمریکا و رژیم صهیونیستی را تشکیل دهد که به عنوان رشته‌ی تسبیح کشور، بزرگ و کوچک را کنار هم جمع و پروژه‌ی ۶۰ ساله‌ی داعش را با شکست مواجه کرد.

وی افزود: در متن بیانیه گام دوم انقلاب به برخی کلید واژه‌ها برخورد می‌کنیم که اگرآن‌ها را از بیانیه حذف کنیم، دیگر بیانیه محسوب نمی شود، یکی ازاین کلیدواژه‌ها ارتباط اساسی با روح بیانیه دارد، الفاظ و کلمات بیانیه باید به خوبی خوانده و فهمیده شوند.

وی با تاکید بر این‌که روح بیانیه را باید از مطالب و جملات استخراج و استنباط کنیم، گفت: مقام معظم رهبری، ۴۰ سال گذشته‌ی انقلاب را چله‌ی پرافتخار معرفی می‌کنند، مردم در ۴۰ سال گذشته بدون خیانت به آرمان‌های مقدس انقلاب توانستند از ۴۰ سال اول عبور کنند و اکنون بعد از ۴۰ سال متعهد و مستقیم در مسیر آن شعارها هستند و این برای ملت ایران، مایه‌ی امید است.

جمال پور با بیان این‌که مهم‌ترین خصلت یک ملت، استقامت پایداری و مقاومت است، گفت: ملتی که پوشالی باشد و اهل مقاومت و پایداری نباشد به جز ناکامی و شکست نتیجه ای دیگری نخواهد دید، پیروزی برای کسانی است که اهل استقامت و پایداری هستند.

وی بیان کرد: حدود ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارد که در اکثر آن‌ها به جز ۱۵ کشور از جمله فرانسه، چین، کوبا، روسیه و ایران انقلاب نشده است،  البته اگر این انقلاب‌ها را با هم ‌مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که انقلاب اسلامی، انقلابی بسیارمهمی است که هنوزهم مردانه روی شعارهای خود ایستاده و پابرجاست‌.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز با بیان این‌که همه به سه اصطلاح خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی نیاز داریم، گفت:  مقام معظم رهبری در این زمینه تاکید می‌کنند که دنیا با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی وارد یک عصر جدیدی شده و انقلاب ما مسیر حرکت تاریخ را تغییر داده است.

وی با تاکید بر این‌که انقلاب اسلامی مردم ایران، انقلاب سنتی و مدرن هم نیست بلکه یک انقلاب پست مدرن یا فرا مدرن است، گفت: بعد از اینکه انقلاب ایران به پیروزی رسید در سال ۱۹۹۱ شوری با مرام مارکسیستی و ابر قدرتی دچار فروپاشی و به جمهوری های خود مختار و مستقل تقسیم شد.

وی ادامه داد: اکنون آمریکا با آن همه هیمنه‌ و تکبر در حال افول است و این حرف را بسیاری از اندیشمندان آمریکا مطرح می‌کنند؛ چرا که معتقدند خورشید آمریکا در حال افول است و ما به عینه شاهد تحقق شعار نه شرقی نه غربی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، نکته‌ی بسیار کلیدی در بیانیه مطرح کردند که به نظر می رسد نخبگان جامعه و همگان باید در این زمینه تلاش کنند، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، اگر نظام ما بخواهد پایدار و ماندگار بماند و راه متعالی خود را سپری کند باید مبتنی بر نظریه‌ی انقلابی باشد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، عالمانه تمامی گروه‌های مختلف را که با نام انقلاب در ایران هستند را به خوبی ترسیم کردند، امروزه با گروهی مواجه هستیم که نامشان انقلابی هستند و معقتدند برای تحقق شعارهای انقلابی نباید کوتاه بیاییم، آن‌ها معتقدند که حتی می‌توان از ساختارهای انقلاب عبور کرد به عنوان مثال می توان قانون اساسی یا رهبری را حذف کرد.

وی ادامه داد: در فضای سیاسی و در فضای رقابت‌های حزبی همین اکنون افرادی هستند که به صراحت این مطالب را مطرح می‌کنند در حالی که خود را بسیار انقلابی می دانند و معتقدند اگر یک اصل از قانون اساسی یا از ساختار که مانع تحقق شعارهای انقلاب می‌شود را باید حذف کرد، در حالی که مقام  معظم رهبری معتقدند این گونه حرکات منجر به هرج و مرج ‌می شود.

وی با اشاره به اعتقادات گروه دیوان سالاری، گفت: گروهی نیز معتقدند شعارهایی مانند عدالت، استقلال  و آزادی که در دوران انقلاب سر داده شد، مربوط به انقلاب بوده است و اکنون این کلمات کاربردی ندارند و اکنون دوره‌ی حکومت و استقراراست و نباید ازانقلاب صحبت کنیم‌.

جمال پور با تاکید بر این‌که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب روی جوانان بیشتر تاکید کردند که این امر نشان دهنده‌ی توجه زیاد ایشان به جوانان است، گفت: مقام معظم رهبری در این بیانیه تاکید کردند از جوانان بیش از این توقع دارند و پرداخت به جوانان و برنامه ریزی برای هدایت درست آن‌ها به مساله‌ی ملی و حقیقی تبدیل شود.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در متن بیانیه به موضوع داشته‌های انقلاب اسلامی نیز پرداخت می‌کنند و به ظرفیت‌های ارزشمند کشور مانند وجود نیروی انسانی، جمعیت جوان زیر ۴۰ سال، وجود ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، دارا بودن هفت درصد ذخایر معدنی جهان، منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثانی کشور و بازار بزرگ منطقه‌ای در کنار ۱۵ کشور همسایه اشاره کردند.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در بخش دیگر بیانیه فرمودند؛ بر اساس مطالعه‌ی کارشناسی انجام شده در بانک جهانی، ایران مخزنی از استعدادهای انسانی و سرزمین بهره برداری نشده است و متاسفانه به همین دلیل به دلیل عدم بهره برداری از استعدادها در رتبه‌ی اول جهان قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: بیانیه گام دوم در برگیرنده‌ی همه‌ی نکات قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدات از زبان عالی‌ترین مقام کشور است که منصفانه، عادلانه و عالمان جایگاه ما را به نیکی بیان کردند.

وی با بیان این‌که اکنون دو سال از صدور بیانیه گام دوم می‌گذرد، آیا دانشگاه‌ها درک کرده‌اند که یکی از مخاطبان بیانیه گام دوم انقلاب هستند یا نه؟، ادامه داد: نمی‌توان در جواب این سوال  با قاطعیت گفت، خیر یا بلی. اما بنده به طور مستقیم درگیر این بحث بودم و امروز نمی‌توانم به قطع و یقین بگویم دانشگاه خود را مخاطب بیانیه دیده است یا نه.

وی با اشاره به راهکارها و پیشنهادات در خصوص وظایف دانشگاه‌ها در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تشریح کرد: طی دو سال گذشته جلساتی در قالب شوراهای فرهنگی در دانشگاه برگزار شد،  با صدور بیانیه، سال اول را به برگزاری جلسات اختصاص دادیم اما در سال دوم دانشگاه‌ها تقریبا نسبت به بیانیه گام دوم دچار غفلت و فراموشی ناخواسته شدند و اکنون نیز جامعه تحت تاثیر بیماری کووید ۱۹ شده و این موضوع از اولویت‌های دانشگاه ها حذف شده است.

جمال پور خاطرنشان کرد: سال اول با ورود به بیانیه، صرفا اقدامات به متن خوانی بیانیه اختصاص پیدا کرده بود تا دانشجویان و اساتید با متن کم حجم بیانیه آشنا شوند، در واقع بر اساس آن کار تبلیغ و تفسیر انجام گرفت، اکنون اگر بخواهیم دفترچه‌ی عملکرد تمامی فعالیت‌های دانشگاه تبریز در زمینه گام دوم را با دفترچه‌ی عملکرد شهید مدنی یا دانشگاه پیام نور و هنر اسلامی و غیره در سطح استان کنار هم قرار دهیم قطعا اقدامات موازی بوده و مکمل یکدیگر نیستند و کارهایی که به دنبال تحقق بند بند بیانیه شود وجود ندارد یا بسیار کم است.

وی با انتقاد از نبود یک مدیریت واحد در دانشگاه‌ها در زمینه‌ی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: اقدامات دانشگاه‌ها در این زمینه جزیره ای است؛ چرا که از یک تفکر فرماندهی واحد و ثابت برخوردار نیستند البته نمی‌توان ادعا کرد که عَلم بیانیه گام دوم در دانشگاه‌ها به زمین افتاده است اتفاقا علمداران خوبی از طیف دانشجویان و اساتید وجود دارد که توانسته‌اند این علم را در دستان خود حفظ کنند ولی تعداد این افراد بسیار محدود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با اشاره به برخی راهکارها و وظایف دانشگاهیان در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: مقام‌ معظم رهبری توصیه های هفت گانه در متن بیانیه مطرح کردند که اولین توصیه‌ی ایشان مربوط به رسالت دانشگاه‌هاست.

وی علم و پژوهش را از توصیه‌های مقام‌معظم رهبری به دانشجویان در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرد و گفت: طبق فرموده‌ی مقام گعظم رهبری، قطعا علم و دانش آشکارترین قدرت و عزت یک کشور است، دنیای غرب به برکت دانش بود که توانست قدرت و ثروت ۲۰۰ ساله بنیان کند. 

وی ادامه داد: استعداد، علم و تحقیق در کشور ما زیاد است ولی ما هنوز از قله‌های دانش جهان عقب هستیم و باید از مرزهای کنونی دانش عبور کنیم.

جمال پور اولین مطالبه و خواسته‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی از جامعه را علم، پژوهش و تولید علم عنوان کرد و گفت: اکنون دانشگاه‌های ما در زمینه‌ی علم پژوهش و تولید علم در چه جایگاهی قرار دارند؟ اگر دانشگاهی از لحاظ تولید علم و پژوهش از جایگاه خوبی برخوردار باشد مطمعنا در مسیر بیانیه گام دوم حرکت می‌کند.

وی افزود: امروزه دانایی، توانایی محسوب می‌شود و قدرت به همراه دارد، نهادها و مراکز آموزشی در کشور متولی دانایی هستند اما تاکنون چقدر توانسته‌ایم در زمینه‌ی تولید دانایی گام برداریم؟

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری اخیرا به صراحت تاکید کردند که ملت باید قوی باشند، ملتی که قوی نباشد ضعیف می‌شود و ملت ضعیف هیچ وقت نمی‌تواند جام پیروزی را در دست بگیرد.فتح و نصرت و پیروزی متعلق به کسانی است که دارای قدرت علمی، دفاعی و اطلاعاتی هستند، دانشگاه‌ها مرجع تمامی قدرت‌ها هستند اما آیا امروزه دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان در جهت اقتدار ملی حرکت می‌کنند یا مشغول یک سری متن‌های غربی و بی ارتباط هستند؟

جمال پور با تاکید بر این‌که دانشگاه‌ها، آزادی خواه‌ترین بخش جامعه هستند، گفت: حرکت و نگاه ما باید به شکل حل المسائل باشد و مسئله ی جامعه باید مسئله‌ی دانشگاه باشد.

وی ادامه داد: اگر دانشگاه رابطه‌ی خود با جامعه را قیچی کند، به هیچ دردی نمی‌خورد، لذا برای این‌که مشکلات جامعه رفع شود باید آن جامعه به دانشگاه و دانشگاه نیز به جامعه روی بیاورد تا مشکلات حل شود، اگر می‌خواهیم آینده ی خود را ببینیم اکنون دانشگاه‌ها را مطالعه کنیم، حال کنونی دانشگاه‌های ما عبارت است از فردای ماست.

وی با تاکید بر این‌که دانشگاه‌ها بهترین مکان برای تبدیل اندیشه‌ها به ثروت است، گفت: مقام معظم رهبری با نوشتن بیانیه، ماموریت‌ها را مشخص کردند اما سهم دانشگاه‌ها برای تحقق ماموریت‌ها چقدر است آیا تاکنون در جهت تحقق مطالبات رهبری کدامین اقدامی انجام شده است؟  تاکنون چند دانشجو را علاقمند کردید که به سمت نوشتن پایان نامه در زمینه بیانیه گام دوم پیش بروند.

وی یادآور شد: باید سرفصل دو واحدی به صورت اختیاری از بیانیه در دانشگاه ها اضافه شود، همچنین کرسی‌های آزاد اندیشی در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه‌ها برگزار و مطالبات مقام معظم رهبری در هر دانشگاهی به صورت جزیی تحقق شود.

این استاد دانشگاه افزود: اساتید باید دانشجویان را نسبت به آینده امیدوار کنند کسی که امیدآفرین است در سمت و سوی بیانیه گام دوم قرار دارد.

وی با بیان این‌که آمریکا و صهیونیسم از دانشگاه‌های ما می ترسند البته دانشگاهی که در مسیر تحقق بیانیه گام دوم حرکت می‌کند، گفت: ترور دانشمندان هسته‌ای ما نشانگر ترس دشمنان است، نزدیک به پنج میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که این ثروت کمی نیست.

وی بیان کرد: امیدواریم با پایان یافتن ترم و آغاز ترم جدید سال تحصیلی، دانشگاه ها خیزی متفاوت از ترم های گذشته در زمینه‌ی تبیین، تفسیر و تحقق بیانیه گام دوم بردارند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا