بهره‌برداری از طرح بازسازی دبیرستان تاریخی طالقانی تبریز
بهره‌برداری از طرح بازسازی دبیرستان تاریخی طالقانی تبریز

طرح بازسازی دبیرستان تاریخی و ماندگار «طالقانی» تبریز در محله قدیمی «خیاوان» این کهن شهر، امروز پنجشنبه با حضور وزیر آموزش و پرورشی، جمعی از معاونان وی و مسوولان استانی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نهال امید، دبیرستان طاقانی (منصور سابق) از جمله مراکز آموزشی قدیمی و معتبر تبریز با بیش از ۷۰ سال قدمت است که در دهه های گذشته شاگردان برجسته ای را در دامان خود تربیت کرده و تحویل جامعه ایران داده است.

دبیرستان طالقانی تبریز که به حق از سوی وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از دبیرستان های ماندگار ایران انتخاب شده است، در سال ۱۳۲۵ شمسی در محل قبرستان قدیمی و تاریخی «قاسم خان والی»، پدربزرگ شخصی به همین نام که در اوان مشروطه نخستین شهردار تبریز شد و خدمات ماندگاری از قبیل ایجاد نخستین کارخانه برق ایران در این شهر به یادگار گذاشت، احداث شد و در آن زمان به جهت بزرگی و عظمت بنا در نوع خود بی نظیر بود. 

این دبیرستان در اوایل دهه ۱۳۹۰ شمسی به دلیل فرسوده بودن بنا و آسیب های احتمالی آن برای دانش آموزان و معلمان، تخریب و عملیات نوسازی آن از سال ۱۳۹۳ آغاز شد. 

طرح نوسازی دبیرستان ماندگار طالقانی تبریز بر اساس همان نقشه قدیمی در مدت ۵ سال در سه طبقه با اسکلت بتونی با زیربنای ۴ هزار و ۹۸۹ متر مربع و ۸۷ میلیارد و ۳۴۰ میلیون ریال اعتبار اجرا شده است.

این دبیرستان شامل ۲۱ کلاس درس، سالن آمفی تئاتر، آزمایشگاه های مختلف، کتابخانه و ۲ دستگاه آسانسور می باشد.

دبیرستان طالقانی در زمان فعالیت خود به دلیل حضور معلمان باسواد و مجرب و نیز دانش آموزان کوشا و مستعد، از دبیرستان های نمونه ایران محسوب می شد و تبریزیان برای ثبت نام فرزندان شان در آن سر و دست می شکستند. 

از جمله اساتید برجسته ای که در این دبیرستان تدریس کرده اند، می توان به پروفسور محسن هشترودی، ریاضی‌دان، استاد درس حساب دیفرانسیل و انتگرال اشاره کرد.

بدون شک افتتاح طرح نوسازی دبیرستان طالقانی، مایه مسرت و خوشحالی مدیران، معلمان و دانش آموزان قدیمی آن و سبب امیدواری فرهیختگان و فرهنگ دوستان تبریز و آذربایجان شرقی است. 

ذکر این نکته نیز به عنوان مصداق عینی حدیث شریفه «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق»، خالی از لطف نیست که محمدصادق پورمهدی، معاون عمرانی پیشین استانداری آذربایجان شرقی، برای نوسازی دبیرستان طالقانی بر مبنای نقشه قدیمی و پیگیری های مستمر برای ادامه کار ساخت و ساز تلاش های زیادی متحمل شد.

  • منبع خبر : ایرنا