بعد از نیش مار فقط ۲ ساعت فرصت دارید
بعد از نیش مار فقط ۲ ساعت فرصت دارید

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه نزدیک به ۹۰ درصد مارهایی که در کرمانشاه داریم غیرسمی هستند، به افراد توصیه کرد در صورتی که مورد گزش مار قرار گرفتند، ظرف مدت دو ساعت برای تزریق پادزهر اقدام کنند.

سیامک اسماعیلی در گفت و گو با نهال امید ، با اشاره به تنوع گونه‌های ماری که در استان وجود دارد، اظهار کرد: تقریبا در تمامی نقاط استان حضور مارها را داریم.

وی با بیان اینکه انواع خانواده افعی خصوصا افعی دم عنکبونی، افعی شاخدار و همچنین سایر گونه‌ها از جمله گرزه مار و مار سیاه در کرمانشاه یافت می‌شود، یادآور شد: مارها در مجموع به سه دسته مار سمی، غیرسمی و نیمه سمی تقسیم می‌شوند که نزدیک به ۹۰ درصد مارها در کرمانشاه غیرسمی یا نیمه سمی هستند.

کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه از افزایش احتمال مواجهه با مارها در فصل گرما یاد کرد و ادامه داد: چون بسیاری از مردم مارها را نمی‌شناسند، لازم است اطلاعاتی درباره مارها و کاری که باید هنگام مارگزیدگی انجام بدهند داشته باشند.

اسماعیلی افزود: نیش مارهای غیرسمی و نیمه سمی خطری برای افراد ندارد، اما درباره مارهای سمی شرایط متفاوت است و فرد باید ظرف مدت دو تا سه ساعت پادزهر مار را در مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز درمانی دریافت کند.

وی با بیان اینکه سم برخی از مارها عضلات و سم برخی دیگر سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: از همین رو لازم است افراد بدانند مورد گزش چه ماری قرار گرفته اند، چون نوع پادزهر آن نیز بسته به نوع مار متفاوت است.

به گفته کارشناس حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه، بهتر است اگر شرایط فراهم بود افراد از ماری که آنها را نیش زده، عکس بگیرند.

اسماعیلی اضافه کرد: به طور معمول مارهایی که پوزه پهن و چشم های گرد دارند غیرسمی و مارهایی که پوزه کشیده و دراز و چشم‌های خطی مانند گربه دارند سمی هستند. البته موارد محدودی هم وجود دارد که شرایط متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: به علاوه مارهای زنگی یا مارهایی که شاخ کوچک دارند نیز معمولا سمی هستند.

کارشناس حیات وحش کرمانشاه مارهایی که در مناطق گرمسیر و خشک زندگی می‌کنند را اغلب سمی و مارهایی که در مناطق مرطوب و نزدیک به آب زندگی می‌کنند را عمدتا غیرسمی اعلام کرد.

وی به افراد توصیه کرد در این فصل از دست زدن به زیر سنگ ها و درختچه‌ها خودداری کنند و کوهنوردان نیز حتما پوتین بپوشند و ساق پای خود را محافظت کنند، زیرا در اغلب موارد کوهنوردان پای خود را کنار مار قرار می‌دهند و مار چون احساس خطر می‌کند، نیش می‌زد.

اسماعیلی روش‌های قدیمی مانند بریدن محل نیش مار و مک زدن آن را بی فایده دانست و گفت: بهترین روش این است که تا رسیدن به مرکز درمانی محل گزش مار بسته شود تا زهر مار فرصت کمتری برای انتشار در بدن پیدا کند.

وی اظهار کرد: در مجموع عمده مارها تا زمانی که احساس خطر نکنند، گونه‌های مهاجم و خطرناکی  نیستند.