برنامه اقتصادی آذربایجان‌شرقی بر اساس مزیت‌های نسبی تدوین شد
برنامه اقتصادی آذربایجان‌شرقی بر اساس مزیت‌های نسبی تدوین شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: برنامه های اقتصادی استان بر اساس مزیت ها و توانمندی ها تدوین شده است.

به گزارش نهال امید، علی جهانگیری اظهار کرد: معاونت هماهنگی امور اقتصادی مرجع هماهنگی بین دستگاه های مسئول در حوزه اقتصادی است که وظیفه تعامل و هماهنگی با این دستگاه‌ها در راستای توسعه متوازن استان به ویژه مناطق محروم و دور افتاده را برعهده دارد.

وی افزود: این معاونت همچنین بر اجرای سیاست‌ها و خط مشی های کلان توسعه سرمایه‌گذاری با استناد به قوانین و اسناد بالادستی و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف نظارت می‌کند، همچنین با توجه به اسناد بالادستی، مسائلی که نیاز به دخالت مدیریت ارشد استان است، در یک سال گذشته احصا و بر این اساس برنامه اقتصادی استان تدوین شده است.

بخش معدن یکی از خطوط اصلی توسعه آذربایجان شرقی

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مسائل درحوزه اقتصادی بخش معدن است، گفت: با توجه به این که ذخایر قابل توجهی در استان وجود دارد و به لحاظ وجود ذخایر معدنی به خصوص در بحث مس و طلا دارای رتبه اول و دوم در کشور هستیم، بخش معدن می‌تواند نقش مهمی را در توسعه استان ایفا کند.

جهانگیری افزود: بر همین اساس باید در مدت زمان لازم برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات لازم برای ذخیره و فناوری انجام شده و مشکلات پیش روی این بخش رفع شود.

وی ادامه داد: در خصوص ایجاد واحد فرآوری در استان به صورت کامل برنامه ریزی شده تا با پیشگیری از خام فروشی، ارزش افزوده در داخل استان و کشور بماند بر این اساس یکی از خطوط اصلی توسعه استان تا چند سال آینده تمرکز بر روی بخش معدن خواهد بود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در این راستا به منظور شناسایی توانمندی ها، تعریف پروژه ها برای سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذار برای فرآوری، رفع مشکلات موجود از قبیل مسائل مربوط به محیط زیست، منابع طبیعی و تامین زیرساخت‌ها به طور کلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم و تا پایان سال سند توسعه اقتصاد معدن ارائه می‌شود.

توسعه خودروسازی برنامه اولویت دار استان

جهانگیری از جمله اقدامات دیگری که توسط این معاونت پیگیری می‌شود را مربوط به صنعت خودرو دانست و گفت: با وجود صنایع قطعه‌سازی که یکی از صنایع قدیمی و ریشه دار استان بوده و همچنین تولید بخش های مختلف خودرو در استان و وجود ۱۰ واحد خودروسازی می‌توان گفت آذربایجان شرقی پتانسیل بالایی در صنعت خودرو دارد.

وی افزود: بر همین اساس تلاش بر این است به سمتی برویم که این مزیت یعنی وجود خودروسازان در استان تقویت شده و در کنار آن پروژه های دیگری نیز انجام شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: هر چند صنعت خودرو درحال حاضر با مشکلاتی روبرو است اما همچنان موضوع صنعت خودروسازی یکی از اولویت‌های استان بوده و به جد پیگیری می شود؛ از دیگر موضوعات مطرح در بحث صنعت استان تکمیل زنجیره تامین در صنایع مختلف است.

وی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی در صنایعی که مزیت دارد و این مزیت موجب تشکیل انجمن های مختلف صنایع همگن در استان شده لذا در اولویت اول، تکمیل زنجیره تامین آنها اهمیت دارد .

جهانگیری با اشاره به اینکه در صنعت کفش از قدیم الایام قطب کشور هستیم، افزود: باید زنجیره تامین آن کامل شود؛ در حوزه صنعت استفاده از ظرفیت های خالی و فعال کردن واحدهای راکد از دیگر برنامه های این معاونت است. 

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تامین زیرساخت های زیربنایی شهرک های صنعتی را از جمله اقدامات این معاونت بیان کرد و گفت: همراه با معاونت عمرانی به صورت جدی موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ بحث تامین زیرساخت‌های شهرک ها به منظور توسعه استان یک مسئله استراتژیک است. جهانگیری افزود: در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز با وجود تحریم‌ها ۶ سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته تصویب شده که در این شرایط قابل توجه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات بحث ساماندهی اصناف است و با توجه به اینکه باید بر روی همه کسب و کارهای موجود در بازار از طریق سازمان نظارت شود اما برخی اصناف وجود دارند که از هیچ کجا مجوزی برای فعالیت ندارند و متعاقب آن، مالیات نیز پرداخت نمی کنند بر همین اساس گزارشی از صنوف مختلف تهیه شده به خصوص صنوفی که مجوز نداشتند و اقدامات لازم برای ساماندهی این اصناف انجام شده است.

رشد ۱۰۱ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان شرقی

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در بحث صادرات این استان از جمله استان های دارای پتانسیل صادرات است، گفت: معمولاً هر سال تعدادی از صادرکنندگان نمونه کشور از این استان انتخاب می‌شوند.

جهانگیری افزود: با توجه به این مسئله برنامه برای صادرات استان تنظیم و هدف‌گذاری شده است و بر اساس آن تلاش کردیم تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف بالا بردن میزان صادرات به بیش از ۳ میلیارد دلار بود که با توجه به برنامه ریزی‌ها و اقدامات انجام شده و این موضوع تا پایان پارسال سال محقق شد.

جهانگیری با اشاره به برگزاری منظم جلسات کارگروه تسهیل گفت: در این کارگروه مشکلات صنایع بررسی می‌شود و تاکنون ۵۰ جلسه برگزار شده و منجر به ۵۶۷ مصوب شده که ۲۱۰ مصوبه یعنی ۳۷ درصد آن به صورت قطعی اجرا شده و مابقی در حال اجراست.

وی ادامه داد: اقدامات دیگر موضوع تنظیم بازار است که در یک سال گذشته جلسات مستمر به منظور نظارت بر بازار تشکیل شده است، البته از نظر فنی قیمت‌ها باید توسط مکانیزم بازار کنترل شود که در بلند مدت اتفاق می‌افتد اما اگر در کوتاه مدت نظارت نشود یک عده افراد سودجو موجب ایجاد مشکلاتی در بازار می‌شوند.

معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به پتانسیل بالای استان در حوزه کشاورزی گفت: در حوزه کشاورزی در موضوع مکانیزاسیون استفاده سیستم های آبیاری نوین و توسعه گلخانه ها نیز موفق عمل کرده و در خصوص دانش‌بنیان کردن اقتصاد نیز اقتصاد اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

جهانگیری ادامه داد: اگر بخواهیم اقتصاد استان توسعه یابد، باید از لحاظ دانش فنی ارتقا یابد. در حوزه‌های مختلف باید دانشگاه‌ها و صنایع با هم مرتبط شوند که در توسعه اقتصادی استان موثر خواهد بود و در سال جاری این همکاری خوب بوده است.

وی گفت: صنعت فرش یکی از مزیت هایی است که علاوه بر جایگاه تاریخی در توسعه اقتصادی استان نیز نقش اساسی دارد بر این اساس برگزاری نمایشگاه فرش دستباف یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت است.

  • منبع خبر : ایرنا