بررسی سفر ناگهانی رئیس جمهور به مناطق سیل‌زده؛ از کرملین به کرمان
بررسی سفر ناگهانی رئیس جمهور به مناطق سیل‌زده؛ از کرملین به کرمان

رئیس دولت سیزدهم در حالی که تنها ساعاتی از پایان سفرش به روسیه گذشته بود، ظهر جمعه در سفری ناگهانی به استان کرمان رفت تا از نزدیک از مناطق سیل‌زده این استان بازدید کند.

به گزارش نهال امید ، برف و باران هفته گذشته در کشور چند استان از جمله کرمان را با مشکلاتی از جمله سیل روبرو کرد. رئیس قوه مجریه پس از سفر دو روزه خود به مسکو، در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران، در تماس تلفنی با استاندار کرمان آخرین وضعیت سیل در مناطق جنوبی این استان را جویا شد.

رئیسی در این تماس تلفنی ضمن پیگیری میزان خسارات سیل، جزئیات رسیدگی به آسیب‌دیدگان و اسکان موقت آنها را از استاندار کرمان پیگیری و دستورات لازم جهت تسریع در خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان را به استاندار ابلاغ کرد.

عصر روز پنجشنبه هم غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور به نمایندگی از رئیس دولت سیزدهم در تماس تلفنی از مسکو با وزیر کشور و استاندار کرمان، وضعیت سیل و سیل‌زدگان را جویا شده بود.

رئیسی هم با وجود اینکه بامداد جمعه اول بهمن پس از سفری دو روزه از مسکو به تهران بازگشته بود، ظهر جمعه با هدف بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده راهی استان کرمان شد و به رودبار جنوب رفت.

رئیس قوه مجریه همچنین پیش از ظهر جمعه راهی جیرفت شد تا از نزدیک وضعیت آسیب‌دیدگان از سیل را بررسی کرده و بر روند خدمت‌رسانی نظارت کند. رئیسی در فرودگاه جیرفت و در جمع مردم گفت: دوست داشتم بیشتر در جمع شما باشم و به درد دل‌های مردم بیشتر گوش و از نکات و نظرات مردم بیشتر استفاده می‌کردم. 

وی هدف از سفر ناگهانی خود به استان کرمان را بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده دانست و در ادامه خطاب به مردم گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا، اجتماعات مردم صحیح نیست. 

رئیسی در سفر به جنوب کرمان، بلافاصله پس از حضور در مناطق سیل‌زده جنوب استان کرمان در جلسه‌ای اضطراری با حضور علی زینی‌وند استاندار، سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان و سردار عبدالرضا ناظری فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان، آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان کرمان را بررسی کرد و در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم سیل‌زده قرار گرفت.

در این جلسه علی زینی‌وند استاندار کرمان با اشاره به اینکه سیل اخیر در جنوب استان کرمان بسیار گسترده و فراگیر بود، اظهار کرد: از لحظات اول مسئولان در کنار مردم سیل‌زده حضور داشته و امدادرسانی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در سیل اخیر راه ۳۳۹ روستای استان مسدود شده و مجبور به تخلیه کامل ۱۹ روستا شدیم، گفت: بیش از ۵ هزار خانه گرفتار آبگرفتگی و گل و لای شدید شده و حدود ۲۵ هزار کرمانی گرفتار سیلاب شدند.

رئیس دولت سیزدهم پس از این جلسه با بالگرد نسبت به بازدید هوایی از منطقه خسارت‌دیده اقدام کرد. کانون عمده سیل در جنوب استان کرمان در شهرستان‌های رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان است؛ همچنین شهرستان ریگان در شرق استان هم درگیر سیلاب بوده است.

رئیسی در جریان این سفر از روستای نهضت‌آباد بازدید کرد و در بدو ورود با شعار “صلی علی محمد، یاور رهبر آمد” از سوی مردم روبه‌رو شد.

رئیس قوه مجریه در جمع مردم سیل‌زده نهضت‌آباد، تأکید کرد: احداث سیل‌بندها در اسرع وقت باید انجام شود که این مهم جزء برنامه‌های دولت است و با همت مردم و مسئولان انجام خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: سیل‌بندهایی در برخی نقاط ایجاد و لایروبی که به موقع انجام شده، از خسارات زیاد جلوگیری کرده است، اما در برخی نقاط سیل‌بندها درست احداث نشدند و مشکلاتی برای کشاورزان و دامداران ایجاد شد.

رئیسی همچنین عنوان کرد: به دنبال جبران خسارت نسبت به خانواده‌هایی که برای وسایل منزلشان مشکل ایجاد شده، هستیم. در برخی منازل به دلیل سستی دیوارها مشکلاتی ایجاد شده و اگر بازسازی نشود امکان سکونت در آن‌ها وجود ندارد که شناسایی و بازسازی و نوسازی آن‌ها به سرعت انجام می‌شود.

رئیس قوه مجریه شامگاه جمعه پس از پایان سفر ناگهانی خود به استان کرمان و بازدید از مناطق سیل‌زده جنوب این استان با بدرقه استاندار کرمان و مسئولین، شهرستان جیرفت را به مقصد تهران ترک کرد.

رئیسی هنگام ترک مناطق سیل‌زده جنوب کرمان در فرودگاه جیرفت با بیان اینکه این سفر استانی نیست، بلکه سفر دفعی است و سفر استانی به کرمان انجام خواهد شد، گفت: اقداماتی برای رفع آب‌گرفتگی برای مردمی که منازلشان را آب گرفته انجام شده اما این آغاز کار است و ظرف ۱۰ روز آینده همه لوازم خانگی که در سیل دچار خسارت شده‌اند تهیه شود و همچنین آمار احشام در سیل تلف شده مشخص شده است و خسارات وارد شده دامداران طی ده روز آینده نیز جبران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم احساس‌شان این بود که مسئولین در کنارشان هستند، بیان کرد: سیل اولی که اتفاق افتاد علاوه بر استاندار و فرمانداران و نیروهای مسلح، معاون اول رئیس‌جمهور نیز به مناطق سیل‌زده سفر کرده و پیگیر وضعیت مردم بودند و مصوبات خوبی در آن سفر داشتند. 

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت هم شامگاه جمعه با اشاره به سفر رئیس دولت سیزدهم به مناطق سیل‌زده کرمان، در حساب کاربری خود در توییتر با استفاده از هشتگ “دولت در میدان” نوشت: «‏از کرملین تا ‎کرمان؛ هنوز رسانه‌های داخلی و خارجی مشغول ارائه تحلیل اخبار سفر مسکو هستند که رئیس‌جمهور به مناطق سیل‌زده کرمان رفت. وقتی خدمت، تعهدی صادقانه‌ باشد، در پیگیری شبانه‌روزی منافع ملت، خستگی معنایی ندارد.»

در روزهای پایانی هفته گذشته هم احمد وحیدی وزیر کشور، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و تعدادی دیگر از مسئولان دولت سیزدهم با حضور در مناطق سیل‌زده کرمان از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفتند.

احمد وحیدی وزیر کشور روز چهارشنبه ۲۹ دی در سفر به کرمان با بیان اینکه باران‌های سیل‌آسا باعث ایجاد گرفتاری برای ساکنین منطقه رودبار جنوب و زهکلوت در جنوب استان کرمان شده است گفت: در اثر این بلای طبیعی ۳۰۰ روستا و ۲۰ هزار نفر از ساکنین دچار آب‌گرفتگی شده‌اند که با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط تلاش‌های جدی برای کمک به هم‌وطنان سیل‌زده صورت گرفته است.

وحیدی شامگاه چهارشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان که با حضور رئیس مدیریت بحران کشور، رئیس جمعیت هلال احمر کشور، رئیس سازمان امداد و نجات کشور در رودبار جنوب برگزار شد، خطاب به رئیس جمعیت هلال احمر کشور گفت: از همین لحظه سریع به روستاها بسته های زیستی برسانید و حتما توزیع مناسب صورت گیرد و تا فردا به ۱۰۹ روستای بخش جازموریان که در محاصره سیل قرار گرفتند، بسته‌های معیشتی داده شود. حداقل ۵۰ هزار بسته اقلام غذایی باید در منطقه برای توزیع بین اهالی وجود داشته باشد.

وزیر کشور شامگاه پنج‌شنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان درباره نحوه کمک به کشاورزان گفت: کشاورزانی که بر اثر سیلاب گرفتار شده‌اند وام‌های آن‌ها به مدت دو سال امهال شود و همچنین لیست اشخاصی که کشاورزان از آن‌ها وام گرفته‌اند را به صورت‌ دقیق تهیه کنید تا تسهیلات قرض‌الحسنه به آن‌ها دهیم و چک‌های آن‌ها برگشت نخورد. 

وحیدی همچنین پس از جلسه ستاد مدیریت بحران در جنوب استان کرمان در جمع خبرنگاران بیان کرد: در جلسه امشب مشکلاتی که در طول سفر ارزیابی شد، برای حل بررسی شدند و برای هرکدام از دستگاه‌های استانی و ملی که وظیفه‌ای را پذیرفته بودند روشن شد که باید چه کنند. همچنین در خصوص جبران خسارات پل‌ها، راه‌ها سیل‌بندها، مزارع کشاورزی و وسایلی که در خانه‌ها از بین رفته، تصمیماتی گرفته شد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش هم در سفر روز جمعه خود به استان کرمان پس از بازدید از مناطق سیل‌زده قلعه گنج، با بیان این که برای بازسازی مدارس آسیب‌دیده به زودی تامین اعتبار می شود، گفت: مدرسه کانون تربیتی محله است، باید از تمام ظرفیت مدارس استفاده شود، چنانچه در محیط مدرسه امکان برگزاری کلاس‌های درس نیست، ضرورت دارد از فضاهای عمومی مسجد برای دایر کردن کلاس‌های حضوری استفاده شود و یا اگر مدرسه ای کمتر آسیب دیده از شیفت بعد از ظهر آن برای دانش‌آموزان مدرسه آسیب‌دیده دیگری استفاده شود تا دانش‌آموزان از درس خود عقب نمانند.

نوری از مدارس آسیب‌دیده از سیل در شهرستان رودبار جنوب هم بازدید کرد و در جریان این بازدید از آسیب ۶۴ مدرسه شهرستان رودبارجنوب در اثر بارندگی‌های شدید اخیر خبر داد و افزود: با تامین اعتبار از محل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور پیگیر تعمیر و تجهیز مدارس و بازسازی مدارسی که قدمت بیشتری داشتند و آسیب شدید دیده‌اند، هستیم.

وی همچنین در بازدید از مجتمع شبانه‌روزی عشایری دخترانه حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) شهرستان کهنوج گفت: ۱۰ مدرسه عشایری و ۲۵ مدرسه دیگر در شهرستان کهنوج در جریان بارندگی‌های شدید اخیر آسیب دیده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش در نشست اعضای شورای آموزش و پرورش مناطق جنوبی استان کرمان که در شهرستان منوجان برگزار شد هم شرکت کرد و در این جلسه گفت: گفت: پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در استان کرمان تا سال آینده تکمیل می‌شوند و سوم بهمن ۱۴۰۰ طرح رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا