بررسی تعرفه عوارض محلی زیر سایه خط و نشان انتخاباتی رئیس
بررسی تعرفه عوارض محلی زیر سایه خط و نشان انتخاباتی رئیس

دویست و هجدمین جلسه‌ی رسمی شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه ۲۱ دی ، با حضور رئیس، اعضای شورا و شهردار تبریز در عمارت ساعت تبریز، برگزار شد که فریدون بابایی اقدم تنها عضو غایب این جلسه بود. شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود به حادثه خروج واگن قطار […]

دویست و هجدمین جلسه‌ی رسمی شورای اسلامی کلانشهر تبریز امروز یکشنبه ۲۱ دی ، با حضور رئیس، اعضای شورا و شهردار تبریز در عمارت ساعت تبریز، برگزار شد که فریدون بابایی اقدم تنها عضو غایب این جلسه بود.

شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز در سخنان پیش از دستور خود به حادثه خروج واگن قطار شهری تبریز از ریل اشاره کرد و گفت: این حادثه بسیار ناگوار بود و خوشبختانه مردم در واگن نبودند.

حفظ سلامت و ایمنی مردم و جامعه بسیار مهم است

وی ادامه داد: بررسی دقیق این حادثه در حال انجام بوده و کارشناسان از تهران و مشهد آمده اند و نهادهای نظارتی نیز حضور دارند.

وی تاکید کرد: برخوردهای لازم با اشخاص خاطی نیز انجام خواهد شد و ما باید تلاش کنیم دیگر شاهد وقوع این اتفاقات نباشیم. چون که مسایل ایمنی و حفظ سلامت جامعه و مردم مهم است و باید با بر اساس استاندارد ها پیش برویم.

رییس شورای شهر تبریز متذکر شد: آقای شهردار باید به این موضوع ورود کرده و نتایج به اطلاع شورا و مردم برسد و کسب اطمینان شود که در آینده دیگر شاهد تکرار این حوادث نباشیم.

تذکرات انتخاباتی رییس به اعضا

وی در ادامه خطاب به اعضای شورای شهر گفت: رفته رفته به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم که باید در محیطی آرام  و با امنیت انتخابات برگزار شود و از گفتن مسائلی که موجب ایجاد تنش می‌شود، خودداری کنند.

وی ادامه داد: موضوع تقسیمات کشوری و بحث الحاق روستاها به شهرها یکی از مسایل التهاب زا است، البته اشکالی ندارد جلساتی در این خصوص برگزار کنیم اما اینکه با اهالی روستا حرف زده و قول‌هایی بدهیم، موجب التهاب می‌شود. 

دبیری، مسائل کارگری را موضوع التهاب آور بعدی برشمرد و گفت: همه‌ی ما حامی کارگران هستیم و تلاش می‌کنیم حق و حقوق کارگران به طور مرتب و کامل داده شود و اگر ایرادی هم است، باید جلساتی برگزار شود اما مطرح کردن این مسایل و دادن قول‌هایی به افراد، تنش زا می‌شود. لذا اگر می‌خواهیم کاری کنیم، باید همه باهم انجام دهیم و مصادره این موضوعات به نفع خود، کار خوبی نیست.

شورا محل دعوا و تنش نیست

وی در رابطه با اتفاقات و حواشی جلسه قبل شورا و درگیری لفظی دو تن از اعضا، تاکید کرد: انعکاس این اتفاقات در بیرون از شورا و بین مردم خوب نیست. ما تاکنون سعی کرده‌ایم باوجود گرایش‌های سیاسی شورا، با آرامش کار کنیم و باید تلاش کنیم با عملکرد خوب، این‌ دوره از شورا را تمام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید در صحن شورا دعوا و تنشی انجام شود، اضافه کرد: نتیجه این حواشی در جامعه طوری تلقی می‌شود که ما به دنبال منافع شخصی هستیم، اگر مشکلی هم هست باید به صورت خصوصی صحبت کنیم.

رئیس شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: آقایان اسوتچی و محمدزاده رابطه‌ی خیلی خوبی باهم دارند و باید سعی کنیم دلها را به هم نزدیک کنیم و از تمامی اعضای شورا خواهش می‌کنم به هیچ وجه به هم تذکر ندهند. همه ما عضو شورا هستیم و لازم نیست نظر همدیگر را رد کنیم. همه آزاد هستیم تا نظر خودمان را بگوییم ولی نباید بحث ها دوطرفه باشد.

دستور نخست جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع بررسی تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۰ در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز مطرح شد.

اصغری، معاون پژوهش مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدا گفت: مرکز پژوهش‌ها در تعیین عوارض محلی، سه رویکرد اصلی دارد که عبارت است از ارزش دارایی املاک، نرخ تورم و حرکت به سمت قیمت گذاری واقعی تورم.

وی افزود: قیمت‌گذاری در شهرهای بزرگ که توسط دولت یا شهرداری صورت می‌گیرد اصلا صحیح نیست و درست نیست که متناسب با افزایش تورم، افزایش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مردم عادی همیشه به ساخت مسکن نمی‌پردازند، اضافه کرد: تعیین تعرفه عوارض مبتنی بر افزایش قیمتمسکن نمی‌تواند درست باشد، مگرهمه مردم ساختو ساز دارند؟ در سال ۹۹، شهرداری تهران به سمت واقعی‌سازی قیمت حرکت کرد و ما نیز اگر می‌خواهیم عدالت را در شهر اجرا و سرمایه‌گذاری را از سمت مناطق پربرخوردار به مناطق کم برخوردار سوق داده و سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در این مناطق تشویق کنیم، باید تعرفه‌ای واقعی بنویسیم.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: ما سعی کردیم که تعرفه با واقعیت‌های جامعه منطبق باشد. افزایش قیمت زمین و ملک در این دوره اتفاق افتاده است و بر اساس تجربه‌ای که داریم، بعد از هر افزایشی، دو الی سه سال رکود را شاهد می‌شویم.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ شاهد افزایش قابل توجه قیمت مصالح و خدمات جاری و عمرانی بودیم و در برخی مناطق چند صد درصد افزایش داریم. اگر قرار است بودجه ما بر اساس تعرفه تحقق یابد، می‌توانیم بر اساس واقعیت بودجه جاری را ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تعرفه عوارض محلی باید پاسخگوی تحقق بودجه باشد، اضافه کرد: شفاف سازی امور دومین ویژگی تعرفه عوارض محلی سال بعد است که از بروز برداشت‌های متفاوت که می‌تواند عامل فساد باشد، جلوگیری شده است.
 
شهردار تبریز با اشاره به رعایت آیین‌نامه های دیوان و وزارت کشور در نگارش تعرفه، گفت: در بحث تعرفه عوارض محلی، برای هر کسی که بخواهد در مناطق محروم برای خود سرپناه و محلی برای زندگی داشته باشد، پروانه ساخت رایگان ارائه می‌دهیم و به عبارتی صد درصد عوارض محلی در بافت فرسوده و حاشیه نشین شهر، رایگان است.

وی اضافه کرد: اما افرادی که شغل آنها ساخت و ساز است و سودهای کلانی از این شغل به دست می‌آورند، باید سهم شهر را پرداخت کنند. امروز اگر ما اعلام می‌کنیم که پروژه مسکن کلید به کلید را برای حاشیه نشین‌ها اجرا می‌کنیم، لازمه ‌آن اخذ تعرفه از ساخت و ساز کلان است.

وی ادامه داد: سهم عوارض شهرداری در افزایش قیمت مسکن اصلا تأثیرگذار نیست و من این را به عنوان کارشناس حوزه مسکن می‌گویم. 

شهین باهر با تاکید بر اینکه گاها مصالح طوری گران می‌شود که عوارض شهرداری در مقایسه با آن خیلی ناچیز و اندک است گفت: این امر نباید بهانه ای برای عدم دریافت عوارض تعرفه از فعالین ساخت و ساز باشد. کیفیت خدماتی که به شهروندان ارائه داده‌ایم، در بخش‌های مختلف شهری، خدمات، تنظیف و… با حداکثر صرفه‌جویی در بودجه جاری اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم لااقل مدل سال ۹۹ را در سال بعدی نیز اعمال کنیم، مستلزم برخی تغییرات در تعرفه عوارض محلی و تامین مالی آن است.

در ادامه دبیری، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: مطالب گفته شده توسط آقای شهردار، کاملا صحیح است و قسمت عمده‌ای از مناطق شهر که وضعیت مالی خوبی ندارند، عوارضی پرداخت نمی‌کنند، ولی در برخی موارد شاهد افزایش ۷۰۰ یا ۸۰۰ درصدی هستیم که این افزایش قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه افرادی که دنبال درآمد از ساخت و ساز و یا تراکم اضافه هستند، باید سهم شهر و شهرداری را نیز پرداخت کنند گفت: جدول‌هایی که نوشته شده، قابل تصویب نیست، هرچند با واقعیات اقتصادی جامعه مطابقت داشته باشد، نمی‌توانیم آن را تصویب کنیم. بهتر است موادی از تعرفه را که محل درآمد اصلی شهرداری است، بررسی کنیم و در خصوص مابقی به توافق درستی برسیم.

غلامحسین مسعودی ریحان، خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: افزایش تعرفه در برخی مواد زیاد است در حالیکه در علم اقتصاد می‌گویند «ارزان بفروش اما زیاد بفروش.»

وی ادامه داد: هیچگاه ندیده‌ایم انبوه سازان برای چهار سال پروانه اخذ کنند. درست است که در مناطق محروم پروانه رایگان است اما فقط ۵۰ درصد جامعه اینگونه بوده و در مابقی شهر اینطور نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید تعرفه به گونه‌ای نباشد که مردم بگویند عملکرد وزارت کشور بهتر از شورا بهتر است، اظهار کرد: اینکه گفته شود افزایش عوارض در قیمت مسکن تاثیر ندارد، اشتباه است و میزان عوارض در قیمت تمام‌ شده تاثیر دارد.

خزانه دار شورای اسلامی شهر تبریز متذکر شد: وقتی از شهروندان حرف می‌زنیم، منظور ما تمام آحاد جامعه است. به نحوی نباشد که انبوه سازان از تبریز فراری شده و به شهر های دیگر بروند.

وی تاکید کرد: ساختمان سازی موجب رونق در چند شغل می‌شود و رکود در ساختمان سازی موجب رکود اقتصادی در شهر خواهد شد که در خصوص تعرفه لازم‌ است تعدیل هایی انجام‌شود.

عبداله تقی‌پور ، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز نیز در ادامه گفت: نباید به آحاد مردم القا شود که شهرداری و شورای شهر می‌خواهند تعرفه را افزایش دهند.

فرج محمدقلی‌زاده، رییس کمیسیون نظارت، تحقیق و ارزیابی شورای شهر تبریز نیز تاکید کرد: اگر در سال آتی برای افزایش قیمت ها  دقت کافی صورت نگیرد، در پروژه‌ های عمرانی و هزینه‌های جاری به مشکل برخواهیم‌ خورد و وضعیت به گونه ای رقم خواهد خورد که درآمد ها فقط هزینه‌های جاری را جوابگو خواهند بود.

وی اضافه کرد: حداقل هزار میلیارد تومان حقوق در شهرداری داده می‌شود که با افزایش ۳۰ درصدی، به بیش از  هزار و ۳۰۰میلیارد تومان خواهد رسید. امروز تبریز به لحاظ بلند مرتبه سازی بعد از تهران در مقام ‌دوم ‌است و تا طبقات سوم و چهارم عوارض پروانه تقریبا رایگان است.

وی با بیان اینکه بلند مرتبه سازی برای مردم مشکل ساز است تاکید کرد: نباید با عجله قیمت ها را افزایش دهیم.اگر شهرداری ادعا می‌کند که کار کارشناسی انجام داده، نباید اینگونه باشد که دلیل برای دفاع نداشته باشد شهرداری باید به صورت منطقی از کار کارشناسی خود دفاع کند.

سونیا اندیش، رئیس کمیسیون عمران، ترافیک و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: تاثیر عوارض پروانه بر قیمت مسکن در ساخت اگر نیم درصد در متر مربع و هزینه ساخت سه میلیون تومان باشد، تاثیر تعرفه در هزینه ساخت ۱۵ هزار تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: قیمت مصالح چندین برابر قیمت عوارض بر مترمربع است و اگر تورم های موجود نیز بر روی این مبلغ ۱۵ هزار تومان تاثیر بگذارد از این قیمت نیز کمتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: خرید خانه برای جوانان تبدیل به آرزو شده است و امروز مردم با حقوق های پنج میلیون تومانی هم دیگر هرگز نمی‌توانند صاحب خانه های میلیاردی شوند. لذا شورا باید در زمینه افزایش قیمت ها ورود کند، جوانان ما از دسترسی به حق قانونی خود که مسکن است بسیار فاصله دارند.

مسعودی ریحان نیز در ادامه گفت: ما نماینده شهروندان هستیم و باید با هر شرایطی و هر موقعیتی که موجب تزلزل موقعیت مردم باشد، مقابله کنیم. ما به عنوان شورای شهر نمی‌توانیم در خصوص افزایش قیمت مصالح ورود کنیم اما فعلا می‌توانیم تعرفه عوارض پروانه را به گونه‌ای تعیین کنیم که تاثیر آن در قیمت مسکن به مقدار عادلانه باشد.

وی ادامه داد: در برخی مواقع سوء مدیریت های خود را از جیب مردم‌جبران می‌کنیم. هرمقدار ساخت و ساز افزایش یابد درآمد شهرداری و فعالیت اقتصادی افزایش خواهد یافت و اگر با تعرفه عوارض محلی از ساخت و ساز جلوگیری کنیم، به اقتصاد شهر ضرر خواهیم زد.

وی متذکر شد: ما همواره از تخفیف های آخر سال سخن می‌گوییم تا درآمد افزایش یابد، برای این امر نباید تنها به تخفیفات آخر سال بسنده کنیم و از همان ابتدا تخفیف ها را اعمال کنیم تا موجب افزایش ساخت و ساز شود.

محمد باقر بهشتی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: باید به واقعیت های جامعه در تعرفه عوارض محلی دقت کنیم. ما برای شهردار و شورای بعدی تعرفه تصویب می‌کنیم بنابر این باید به نحوی باشد که نگویند دست ما بسته است.

وی با بیان اینکه بررسی های کارشناسی باید در اولویت باشد اظهار کرد: این نکته نیز مورد توجه باشد که کل هزینه ساخت و ساز کمتر از یک درصد قیمت ملک است.

دبیری، رییس شورای شهر نیز تاکید کرد: ما در افزایش قیمت تعرفه واقع بینانه نگاه می‌کنیم به نحوی که اقشار مختلف دچار مشکل نشوند.

شکوراکبرنژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا نیز اظهار کرد: ما مجوز ساخت ۶ طبقه را می‌دهیم ‌و پیمانکاران سود را از اموال شهر می‌برند که باید در این خصوص و موضوع ساخت و ساز در طبقات پایین تفاوت قائل شویم.

سعید نیکوخصلت، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه سخنان دیگر اعضا شورای اسلامی شهر گفت: با توجه به وجود نگاه های متفاوت و رویکردهای مختلف در نگاه همکاران شورا، باید به وجود چالش میان اعضا شورا برای تصویب تعرفه حق داد.

وی با بیان اینکه همکاران چندین دیدگاه مختلف مطرح کردند، ادامه داد: دیدگاه ها متفاوت است مثلا برخی معتقدند براساس نرخ تورم باید تصمیم بگیریم، برخی می گویند سود مشتری هرمقدار باشد سود ماهم‌افزایش یابد، برخی به افزایش اشتغال در شهر با کاهش تعرقه اعتقاد دارند.

وی اضافه کرد : در صورت کاهش درآمد های شهرداری میتوان به این نتیجه رسید که این امر موجب کاهش  جذب پرسنل و حرکت به سمت جذب سرمایه گذار خواهد شد و با سفت و سخت تر کردن ضوابط، می‌توانیم ساخت و ساز های غیر مجاز را کاهش دهیم .

دبیر شورای شهر تبریز متذکر شد: دلیل تفاوت در دیدگاه ها نبود تعریف فلسفه در کشور و چیستی شهرداری است که این امر موجب  تضارب آرا می شود.

کریم صادقزاده، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: امیدواریم در بحث بررسی تعرفه سال ۱۴۰۰ باعث افزایش امید شهروندان باشیم و اینگونه نباشد که امید آنها ‌کاهش یابد.

وی با بیان اینکه امروز اغلب مردم توان پرداخت هزینه های اضافی را نیز ندارند، ادامه داد: نباید فشار اقتصادی بر مردم‌تحمیل شود. باید با حذف درآمد های اضافی شهرداری مشکلات و فشار های مردم ‌را کاهش دهیم.

سخنگوی شورای شهر تاکید کرد: در مناطق آسیب پذیر شاهد تخلفات گسترده به ویژه ساخت و ساز غیر مجاز هستیم و باید با انسان هایی که به عنوان انسان نما در شهرداری فعالیت می‌کنند برخورد شود.

در پایان جدول شماره ۵ ماده ۱۰ تعرفه عوارض محلی که مربوط به اخذ پروانه های ساختمانی بود، با اصلاحات صورت گرفته، با رای اعضای شورا به تصویب رسید و مابقی تعرفه ها نیز جلسات بعدی بررسی خواهد شد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا