برداشت غیرمجاز آب علت مرگ ماهیان سد شهید کلانتری است
برداشت غیرمجاز آب علت مرگ ماهیان سد شهید کلانتری است

مدیر جهاد کشاورزی مرند گفت: برداشت شبانه، غیرمجاز و بی‌رویه از آب سد شهید کلانتری توسط تانکرهای حمل آب برای فروش، دلیل اصلی مرگ ماهیان در سد شهید کلانتری این شهرستان است.

به گزارش نهال امید، علی صیادی از کشت در بستر و حاشیه های سد، تبخیر آب بر اثر گرمای تابستان، بارش مامناسب در تابستان و عدم  ورود آب کافی به عنوان دلایل دیگر مرگ هزاران ماهی هرز و کپور در سد شهید کلانتری (امنق) مرند در روزهای گذشته نام برد.

وی درباره وضعیت کنونی ماهیان سد شهید کلانتری، اظهار کرد: اکنون میزان تلفات بسیارکاهش یافته و جای نگرانی وجود ندارد؛ با تخلیه آب به مخزن سد به وسیله تانکرهای بخش خصوصی و دولتی، رهاسازی آب چاه عمیق و انتقال ماهیان از این سد به سایر ایستگاه های پرورش ماهی در شهرستان و انتقال بقیه ماهی ها از نقاط کم عمق به نقاط پرعمق سد از جمله اقدامات انجام شده است.

وی در خصوص میزان تلفات ماهیان کپور در سد شهیدکلانتری گفت: هنوز آمارگیری دقیق انجام نگرفته، اما میزان تلفات حدود ۵ تا ۶ هزار قطعه ماهی است.

صیادی همچنین افزود: سد خاکی شهید کلانتری در شهرستان مرند با هدف تامین آب کشاورزی، تغذیه مصنوعی آب های زیرزمینی و برای کنترل سیلاب و با تنظیم سالانه ۹ میلیون مترمکعب در منطقه نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: سد شهید کلانتری روستای انمق برای آبیاری مزارع گندم، جو و کلزای روستاهای انامق، بهرام و دیزج یکان احداث شده و همه ساله ۲ نوبت آبیاری برای مزارع فوق، تخصیص و پس از آن مقدار مشخصی آب جهت حفظ محیط زیست  در سد نگهداری می شود و در سه سال گذشته هیچ رهاسازی ماهی در سد انجام نشده است.  

صیادی افزود: سد خاکی شهید کلانتری برای ذخیره آب با اهداف کشاورزی آبگیری طراحی و اسخته شده است و آبگیری آن نیز از رودخانه های فصلی انجام می شود.

وی ادامه داد: خروجی آب سدها در موقع استفاده از کف بوده و به همین خاطر آب کم اکسیژن، راکد و سرد کف سد در طول بهره برداری خارج و بدلیل عدم پایداری و متغیر بودن آب معمولاً در آب آنها ماهی به مقدار کم تولید و یا اصلاً تولید نمی شود.

در شبانه روز گذشته تصاویری از مرگ ماهیان در سد شهید کلانتر شهرستان مرند در ۷۰ کیلومتری شمال غرب تبریز در فضای مجازی بازنشر و دست به دست شده است. 

  • منبع خبر : ایرنا