برخی نمایندگان کنگره آمریکا خواستار بررسی صحت محتویات فایل صوتی ظریف شدند
برخی نمایندگان کنگره آمریکا خواستار بررسی صحت محتویات فایل صوتی ظریف شدند

به گزارش نهال امید:در پی جنجال‌های مصاحبه جنجالی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «سعید لیلاز» در خصوص گفت‌وگوی «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما با ظریف درباره حملات محرمانه رژیم صهیونیستی به منافع ایران در سوریه، سه تن از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره با ارسال نامه‌ای از بازرس کل موقت وزارت خارجه آمریکا درخواست کردند در خصوص این اقدام کری تحقیقات انجام دهد.

در ادامه جنجال‌ها در خصوص فایل صوتی وزیر خارجه ایران، سه عضو کنگره با نامه‌ای از بازرس کل وزارت خارجه این کشور خواستند درباره نقش«جان کری» در افشای اسرار اسرائیل برای ایران تحقیق انجام دهند.

برخی نمایندگان کنگره آمریکا خواستار بررسی صحت محتویات فایل صوتی ظریف شدند

بنا بر گزارش شبکه فاکس‌نیوز،  «آن واگنر»، «اندی بار» و «لی زلدین» روز گذشته (چهارشنبه) طی نامه‌ای از «دیانا شاو» بازرس موقت وزارت خارجه آمریکا خواستار تحقیق درباره اتهام افشاگری اسرار رژیم صهیونیستی برای ایران به دست جان کری شدند.

طبق این گزارش، در این نامه این گونه نوشته شده است: «روابط (کری) با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران مورد تحقیق قرار گیرد و تعیین کنید که مجوز امنیتی وی باید لغو شود یا خیر».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در فایل صوتی گفت‌وگوی خود با «سعید لیلاز» که در روزهای اخیر در شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» انتشار یافته است، مدعی شد که جان کری به وی اطلاع داده است که رژیم صهیونستی، منافع ایران در سوریه را دست‌کم ۲۰۰ مرتبه مورد حمله قرار داده است (جزئیات بیشتر).

اظهارات ظریف موجی از انتقادات جمهوری‌خواهان علیه جان کری را به دلیل آنچه افشای اسرار رژیم صهیونیستی خوانده شده، برانگیخته است و کار تاجایی پیش رفته است که نمایندگان جمهوری‌خواه خواستار استعفای کری از دولت بایدن شدند. 

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در نامه خود به بازرس کل وزارت خارجه با اتهام‌زنی به جمهوری‌ اسلامی ایران گفته‌اند: «ایران تهدید جدی برای اسرائیل و مانعی برای دموکراسی و ثبات در خاورمیانه (غرب آسیا) محسوب می‌شود و در راستای منافع امنیت ملی ما است تا از همپیمان راهبردی خود دفاع کنیم نه این که آن را به دشمنان خود بفروشیم».

این نمایندگان جمهوری‌خواه همچنین از بازرس کل وزارت خارجه سؤال پرسیده‌اند که آیا وزارت خارجه آمریکا قبل از آن که فایل صوتی گفت‌وگوی ظریف انتشار یابد، از دیدار ظریف و کری مطلع بوده‌اند یا خیر.

طبق این گزارش، قانونگذاران کنگره از بازرس کل وزارت خارجه آمریکا درخواست کرده‌اند که تا ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت ماه) به این نامه پاسخ دهد.

انتشار فایل صوتی جنجالی «محمدجواد ظریف» در روزهای اخیر علاوه بر آن که در داخل کشور موجب بروز خشم عمومی شده است در ایالات متحده نیز واکنش‌های منفی را به همراه داشته است.

موج فشارها و انتقادات از کری پس از انتشار فایل صوتی ظریف به اندازه‌ای زیاد بوده است که وزیر خارجه دولت اوباما در یک پیام توییتری با رد اظهارات ظریف گفت: «می‌توانم به شما بگویم که این روایت و این اتهامات بی چون و چرا نادرست است. هرگز چنین چیزی رخ نداده است-چه در زمانی‌که من وزیر خارجه بودم یا پس از آن».

اظهارات کری پس از آن مطرح شده است که از جانب چندین تن از جمهوری‌خواهان برجسته آمریکا هدف حمله قرار گرفت و برخی وی را خائن توصیف کردند و برخی خواستار استعفای فوری وی از دولت ترامپ شدند.

از طرف دیگر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز طی مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی «سی ان ان»، اظهارات ظریف در خصوص دیدار با کری را «کاملاً مزخرف» خواند.

انتهای پیام/ص

  • منبع خبر : فارس