برج خلعت‌پوشان تبریز همچنان در انتظار اتمام مرمت
برج خلعت‌پوشان تبریز همچنان در انتظار اتمام مرمت

برج خلعت پوشان تبریز به عنوان یکی از آثار تاریخی مهم و بی‌بدیل آذربایجان، به رغم قول مسئولان مربوطه، همچنان در انتظار پایان عملیات مرمت است.

به گزارش نهال امید، در حالیکه عملیات احیا و مرمت این اثر تاریخی از حدود ۲ سال قبل توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی آغاز شده، اما به دلیل کمبود اعتبارات و پایین بودن سرعت اجرا، تاکنون این اثر به مرحله اتمام مرمت نرسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی با اشاره به تداوم مرمت و ساماندهی برج تاریخی خلعت پوشان طی سال جاری، گفت: امسال اقداماتی نظیر کف سازی و محوطه‏‌ سازی، مرمت نمای آجری، مرمت درب و پنجره‏‌های فرسوده، مرمت و تکمیل فضاسازی ‏‌های داخلی و نازک‏‌کاری انجام می شود.

احمد حمزه زاده با تاکید بر اهمیت و ضرورت تسریع در مراحل مرمت و ساماندهی این برج، اظهار داشت: مرمت این اثر به لحاظ قدمت و اهمیت از مهم‌ترین برنامه‌های مرمتی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر به‌ طور مستمر اجرا شده و طی سال جاری نیز اقدامات مهمی در این راستا انجام خواهد شد.

وی به اعتبار تخصیص‌یافته به این مرحله از مرمت برج تاریخی خلعت پوشان اشاره و اضافه کرد: میزان اعتبار تعریف‌ شده برای این مرحله از عملیات مرمتی مبلغی بالغ‌ بر ۲۵۰ میلیون تومان است و مراحل تکمیلی مرمت این برج نیز پس از تأمین اعتبار لازم، انجام خواهد شد.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی خرداد ماه پارسال از پایان تمام مراحل مرمت برج حلعت پوشان خبر داده بود.

مرتضی آبدار گفته بود: مرمت تخصصی این بنای تاریخی پس از ورود اداره کل میراث فرهنگی استان بین سال‌های ۹۱ تا ۹۴ آغاز شد و این مجموعه اقدام به استحکام بخشی بنا و دوخت و دوز ترک های ایجاد شده در طاق‌های طبقه همکف نموده و قسمت‌هایی از نمای بنا را مرمت و همچنین اقدام به ایزوگام پشت بام بنا کرد.

وی زمان آغاز احیا و بازسازی رسمی برج خلعت پوشان توسط میراث فرهنگی را بین سال ۹۶ و ۹۷ اعلام کرد و اضافه کرده است: میراث فرهنگی استان بر اساس قرارداد منعقده در سال ۹۶ اقدام به مرمت مقرنس‌های گچی و تزیئنات گچی وابسته به معماری، بازسازی درب‌های ورودی و اروسی های طبقه همکف، احیاء و بازسازی طاقچه‌های دارای قطار بندی و مقرنس کاری و نیز شومینه‌های آجری، بازسازی و اجرای کف اصلی بنا در داخل طبقه همکف کرد.

عمارت خلعت پوشان متعلق به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجار است که در ۱۰ کیلومتری جاده شرقی تبریز و در دره‌ای سرسبز در سمت چپ جاده تبریز – باسمنج و در جنوب محله کرکج در ۵ کیلومتری مرکز این شهر و در جوار رودخانه میدان چایی قرار گرفته است.

این عمارت در دوران صفویه و قاجاریه به کارگزاران این حکومت‌ها اختصاص داشت و محلی برای اهدای خلعت، مقام، نشان و هدیه از سوی ولیعهدان مقیم تبریز به خدمتکاران حکومتی بود.

عمارت خلعت پوشان در وسط بوستان خلعت پوشان از معروف ترین بوستان‌های دارالسلطنه تبریز در زمان ولیعهد نشینی در دوره قاجار قرار گرفته و دارای معماری و تزییناتی نفیس است که دارای سه طبقه و به شکل یک منشور بلند با قاعده‌ای ۱۶ ضلعی و قطر ۹.۵ متر است.

ایرنا