بخشی از روز را باید به مطالعه مهارت‌های زندگی اختصاص داد
بخشی از روز را باید به مطالعه مهارت‌های زندگی اختصاص داد

یک روانشناس و مشاور امور خانواده گفت: باید بخشی از روز را به مطالعه مهارت‌های زندگی اختصاص داد.

دکتر رضا بازرگان روز چهارشنبه، ۶ بهمن ماه، در وبینار «راهکارهای شاد زیستن با محوریت ارزش و جایگاه زنان و مادران در خانواده» ، اظهار کرد: انسان‌های دارای استرس و تنش روحی روانی قطعا نمی‌توانند زندگی شاد، پیشران و کنشگر در عرصه فردی و اجتماعی داشته باشند.

به گزارش نهال امید ، وی با تاکید بر این‌که باید با علم و دانش به جنگ هیولای استرس برویم، افزود: مدیریت استرس و اضطراب، یکی از موارد بسیار مهم به خصوص برای بانوان است و ایفای نقش مادری برای کودکان بسیار حیاتی بوده و این مادران نباید بگذارند استرسی از سوی آن‌ها به فرزندان انتقال یابد.

وی ادامه داد: با ورود استرس و اضطراب والدین به فرزندان، ترس‌هایی در زندگی کودکان ایجاد می‌شود که موجب بروز مشکلاتی دیگر در آینده خواهد شد. در این راستا والدین باید با قبول استرس خود، آن را به درستی مدیریت کنند و حتما نسبت به محرک‌های بیرونی، خودکنترلی داشته باشند.

بازرگان گفت: استرس، تجربه یک هیجان منفی است که با تغییرات روانی و رفتاری همراه می‌شود که با اضطراب تفاوت داشته و هر کدام منشا متفاوتی دارند.

وی ادامه داد: اضطراب، یک نوع ترس و فشار عصبی است که کانون آن مشخص بوده و به آن فوبیا نیز گفته می‌شود. استرس اما پیامد ارزیابی فرد از تجارب تنش آفرین بوده و نوعی ترس است که کانون آن مشخص نیست و خودبخود یک دلشوره‌ در وجود انسان رخنه می‌کند.

وی افزود: میزان استرس به عوامل محرک استرس زا مربوط است. اما در حالت کلی وجود محیط آزاردهنده رقابتی و سرزنش گر و فقدان مهارت‌های حل مسئله باعث بروز استرس می‌شود.

این روانشناس با بیان این‌که افراد استرسی، نه تنها برای مسائل منفی استرس می‌گیرند بلکه در اتفاقات مثبت زندگی مثل عروسی نیز دچار استرس می‌شوند، اظهار کرد: عوامل استرس زا به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم می‌شود. عوامل بیرونی شامل کلیه رویدادهای زندگی مثل طلاق، بارداری، بازنشستگی و … بوده که به آن‌ها عوامل حاد و شدید نیز گفته‌ می‌شود و عوامل بیرونی خفیف نیز مثل بروز استرس در هنگام سلام دادن یا حرف زدن است.

وی گفت: عوامل درونی استرس زا نیز مربوط به سابقه استرس در خانواده بوده و قطعا مادری که هنگام بارداری و زایمان استرس بالایی دارد، این استرس به فرزندش هم انتقال می‌یابد. 

وبینار «راهکارهای شاد زیستن با محوریت ارزش و جایگاه زنان و مادران در خانواده»، با همکاری اداره کل زنان وخانواده استانداری و جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی به مناسبت هفته زن برگزار شد.