بحران آب و ورشکستگی آبی، چالش پیش روی محیط زیست است
بحران آب و ورشکستگی آبی، چالش پیش روی محیط زیست است

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: کم آبی، بحران آب و ورشکستگی آبی، ابر چالشی است که محیط زیست با آن روبرو است و باید به فکر شناسایی منابع آب و هدایت صحیح روان آب ها باشیم.  یوسف داودی  با حضور در اداره کل حفاظت محیط زیست استان ضمن تبریک هفته محیط زیست، گفت: به واسطه […]

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی گفت: کم آبی، بحران آب و ورشکستگی آبی، ابر چالشی است که محیط زیست با آن روبرو است و باید به فکر شناسایی منابع آب و هدایت صحیح روان آب ها باشیم.

 یوسف داودی  با حضور در اداره کل حفاظت محیط زیست استان ضمن تبریک هفته محیط زیست، گفت: به واسطه تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک خود علاقه و دیدگاه خاصی به مسائل محیط زیست دارم و در همین راستا تحقیقات مختلفی در خصوص چالش هایی که اکوسیستم را تهدید می کند داشته ام؛ متاسفانه آلایندگی‌ها و آلودگی ها، خطرات جدی برای محیط زیست ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به اینکه کم آبی، بحران آب و ورشکستگی آبی، ابر چالشی است که محیط زیست با آن روبرو است، افزود: این معضل تک تک اعضای اکوسیستم از جمله پوشش های گیاهی، جانواران و… را تهدید می کند؛ بنابراین اگر به مسائل زیست محیطی به خصوص مسئله کم آبی اهمیت داده نشود، کشور تبدیل به کویر می شود.

وی با تاکید بر لزوم آغاز مطالعات برای شناسایی منابع آب و هدایت صحیح روان آب ها، اضافه کرد: اصرار بر سدسازی‌ های بی رویه، ساخت سد بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی یک منطقه، خود سبب تبخیر آب های ذخیره شده می شود، از طرفی عدم حمایت از کشاورزان، کشاورزی ناکارآمد و کشاورزی که وابستگی شدید به منابع آبی کشور دارد در یک اقلیم نمی گنجند و قطعا آسیب های جدی خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه این روزها عناصر مضرر در روان آب ها بسیار زیاد شده است، گفت: در بسیاری از روستاها آب شرب نداریم و محدودیت منابع آب اولین مانع گسترش و توسعه تولیدات کشاورزی در دهه آینده خواهد بود، الگوی نادرست مصرف نیز باعث تشدید بحران آب و کاهش مواد غذایی شده است و در حال حاضر نیز کمبود مواد غذایی در کشورهایی که با نرخ رشد جمعیت بالا روبرو هستند، کاملا محسوس است. 

رئیس مجمع نمایندگان مجلس آذربایجان شرقی افزود: به طور متوسط قیمت محصولات کشاورزی بالارفته و میزان تولیدات  کاهش یافته است، با این وضعیت مشکل کمبود غذا اجتناب ناپذیر است، این در حالی است که آذریایجان شرقی جز استان های تامین کننده اصلی مواد اولیه غذایی ایران و صادرات به کشورهای همسایه است. 

وی در ادامه سخنان خود به مشکل فرسایش خاک و از میان رفتن خاک های حاصلخیز نیز اشاره کرد و گفت: خاک با ارزش ترین قسمت محیط زیست و بسیار سخت بازسازی می شود، در استان نیز خاک بسیار خوب و حاصلخیزی داریم اما با این سرعت فرسایش خاک و کم آبی قطعا خاک نیز بزودی تبدیل به یک چالش محیط زیستی می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست؛ داووی به مشکل آلودگی هوا نیز اشاره کرد و افزود: دو میلیون متر مکعب در تبریز گاز CNG مصرف می شود و این حد از مصرف قطعا به بحران آلودگی تبدیل خواهد شد پس بهتر است از همین حالا به سمت ساخت جایگاه LPG برویم.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا