بانوی روشندل شجاع ایرانی در راه پارالمپیک زمستانی پکن
بانوی روشندل شجاع ایرانی در راه پارالمپیک زمستانی پکن

اسکی‌باز نابینای کشورمان در حالی سال ۲۰۱۸ پرچمدار کاروان اعزامی ایران در بازی‌های پارالمپیک زمستانی پیونگ چانگ بود که چند ماه بعد از این اتفاق کمیته بین‌المللی پارالمپیک نشان شجاعت را به وی اهدا کرد. او چند روز دیگر برای حضور در بازی‌های پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ عازم چین خواهد شد.

به گزارش نهال امید ، بازی‌های پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن از ۱۳ تا ۲۲ اسفند ماه سال جاری به میزبانی پکن برگزار می‌شود و قرار است چهار نماینده پارااسکی ایران در این دوره از بازی‌ها حضور داشته باشند. الهه قلی‌فلاح اسکی‌باز نابینای کشورمان یکی از نمایندگان ایران است که اواخر بهمن ماه برای حضور در این بازی‌ها عازم چین خواهد شد. وی در دوره گذشته این بازی ها که سال ۲۰۱۸ در شهر پینگ چانگ کره‌جنوبی برگزار شد پرچمدار کاروان ایران بود.

قلی‌فلاح که از وی به عنوان نخستین اسکی‌باز نابینای ایران یاد می‌شود، اکنون شهرتی جهانی دارد و اهدای نشان شجاعت به او از سوی کمیته بین‌المللی پارالمپیک از قلی‌فلاح یک ورزشکار مطرح ساخته است. این نشان شجاعت هر ۲ سال یکبار به افراد مختلف داده می‌شود.  کمیته بین‌المللی پارالمپیک این نشان را به پاس سه دهه تلاش رییس کمیته ملی المپیک ایران به محمود خسروی‌وفا داد و الهه قلی‌فلاح نیز به خاطر پشتکار و گذر از محدودیت‌های ناشی از معلولیت این نشان را دریافت کرد.

قلی‌فلاح که در رشته اسکی صحرانوردی مشغول تمرین برای حضور در بازی‌های پارالمپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تصور ۲ دوره حضور در بزرگترین جشنواره زمستانی ورزش جهان برای فردی که از محدودیت‌های ناشی از نابینایی رنج می‌برد سخت اما گذر از این محدودیت‌ها نیاز به تلاش و پشتکار دارد. من با کمک مربیان و حمایت کمیته ملی پارالمپیک، فدراسیون جانبازان و فدراسیون نابینایان توانستم به عنوان نخستین دختر نابینای ایرانی ورزش اسکی را آغاز کنم و اکنون نیز دومین پارالمپیک خود را تجربه خواهم کرد. باید از تمام کسانی که شرایط را برای من فراهم کردند تا بتوانم در آوردگاه‌های بزرگ حضور داشته باشم تشکر کنم.

وی  این را هم گفت: اسکی ورزش راحتی نیست و کسانی که در این رشته فعالیت دارند از سختی‌های آن باخبرند اما قرار نیست که تسلیم سختی‌شویم بلکه باید با آن بجنگیم تا در نهایت بتوانیم روزنه‌ای برای موفقیت پیدا کنیم. من با تلاش خود و حمایت مربیان و سازمان‌های ورزشی توانستم از این سختی‌ها عبور کنم. عبور از سختی‌های معلولیت و ورزش در نهایت موجب شد تا افتخار پرچمداری کاروان ایران در سال ۲۰۱۸ به من برسد.

این بانوی اسکی‌باز ادامه داد: هر چند که در رقابت با اسکی‌بازان مطرح جهان در آن سال عنوان یازدهم را کسب کردم اما نخستین حضورم با تمجید کمیته بین‌المللی پارالمپیک روبرو شد و این نهاد بین‌المللی ورزش یکی از نشان‌های شجاعت را به من اهدا کرد. این نشان برایم با ارزش است چون مطمئنم که تلاشم برای گذر از محدودیت‌ها، فراتر از مرزهای جغرافیایی دیده شده است.

قلی‌فلاح که دومین حضور پارالمپیکی خود را تجربه می‌کند در ادامه گفت: شرایط جغرافیایی و امکاناتی که کشورهای اروپایی و آمریکا شمالی دارند موجب شده تا آنان در ورزش زمستانی سرآمد باشند و رقابت با قهرمانان این کشورها کار راحتی نیست اما من به دنبال ارتقا جایگاه خود در پکن هستم. امیدوارم با کمک مربیان و عیسی ساوه‌شمشکی رییس انجمن پارااسکی به این مهم دست پیدا کنم.  برای رسیدن به مدال و سکوی جهانی راه طولانی در پیش است اما نباید در این مسیر خسته شویم بلکه با تلاش می شود با اراده سخت‌ترین راه‌ها را پیمود.

  • منبع خبر : ایرنا