بانوان آذربایجان شرقی در خط مقدم مهار کرونا
بانوان آذربایجان شرقی در خط مقدم مهار کرونا

بانوان آذربایجان شرقی با شیوع بیماری کرونا در جامعه همچون هشت سال دفاع مقدس برای کمک به مدیریت این بحران پا به پای مردان به صورت جهادگرانه تلاش می کنند.

 به گزارش نهال امید، با شیوع کرونا از اسفند پارسال،  زنان آذربایجان شرقی همپای مردان به میدان مبارزه با این ویروس وارد شدند و هر یک به سهم خود نقشی در مهار و پیشگیری این ویروس ایفا کردند.

زنانی که جهادگرانه در زمانی که با کمبود ماسک مواجه بودیم و با وجود اعمال محدودیت های رفت و آمد، در مساجد و کارگاه های بزرگ با رعایت تمام اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی دور هم جمع شدند و ماسک تولید کردند.

زنان پزشک و پرستار نیز با جان و دل در کنار بیماران ماندند و شبانه روز برای بهبود وضعیت بیماران تلاش کردند؛ حتی بودند مادرانی که چندین ماه از دیدن فرزندانشان، خود را محروم کردند تا زمانی که این بحران فروکش کند.

تولید روزانه ۲۳ هزار ماسک توسط زنان بسیجی در آذربایجان شرقی

مدرس دانشگاه و رئیس مرکز نیکوکاری نورالزهرا آذربایجان شرقی گفت: بانوان و مادران مثل تمامی نقش هایی که در دوران ها و برهه های مختلف ایفا کرده اند، در این مرحله نیز نقش بی بدیل و مهمی در مبارزه و پیشگیری از کرونا ایفا می کنند.
نسرین پیرسمساری اظهار کرد: مادران می توانند با ایجاد محیطی با نشاط و آرام بخش همراه با تنوع و خلاقیت در خانه فرزندانشان را به ماندن در خانه تشویق کنند .
وی با اشاره به اینکه از زمان های قدیم، آشپزخانه مادران را به داروخانه تشبیه کرده اند، گفت: با توجه به اینکه در این مدت فعالیت های بدنی کاهش یافته و بالا بردن سیستم ایمنی بدن مهم است، مادران می توانند با تنطیم برنامه غذایی مناسب از عوارض ناشی از کم تحرکی جلوگیری کرده و ویتامین های مورد نیاز بدن را نیز تامین کنند.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور افزود: از ۲۵ اسفند ماه سال گذشته مرکز نیکوکاری نورالزهرا با همکاری موکب شهدا، کارگاهی ایجاد کرد تا به نوبه خود در بحرانی که حاکم بود با حرکت جهادی اقدام به ماسک دوزی کنیم.

پیرسمساری ادامه داد: ۲۷ اسفند ماه بزرگترین کارگاه ماسک دوزی آذربایجان شرقی با مشارکت تمامی نهادها، متشکل از سپاه، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، هلال احمر و آموزش و پرورش،ایجاد شد و روزانه بیش از ۱۵۰ نفر در کارگاه مشعول،فعالیت شدند.

وی اظهار کرد: روزانه بیش از ۲۳ هزار ماسک با رعایت تمامی اصول بهداشتی در این کارگاه تولید شد که با گذر از حالت جهادی بحران، فعالیت این کارگاه تا ۱۱ اردیبهشت ماه امسال ادامه داشت.

 مدرس دانشگاه و رئیس مرکز نیکوکاری نورالزهرا آذربایجان شرقی با بیان اینکه بانوان میتوانند در خانه ماسک سه لایه تهیه کنند، گفت: در تهیه ماسک باید دقت شود اگر کبریتی گرفته شود و از پشت ماسک بخواهند فوت کنند کبریت خاموش نشود.
وی افزود: مرکز نیکوکاری نورالزهرا در فصل ها و مناسبت های مختلف بسته های معیشتی تهیه و در بین نیازمندان توزیع میکند که در دوره کرونا ۶۵۰ بسته هر یک به ارزش ۳۰۰ هزار تومان تهیه و توزیع شد.

پیرسمساری ادامه داد: مبلغ ۶ میلیون تومان کمک حال خانواده های بیماران شیمی درمانی نیز پرداخت شد، ۷ میلیون تومان کمک به خانواده های کرونایی انجام گرفت و به مناسبت دهه کرامت جهیزیه ۵ نو عروس تهیه شد.

وی گفت: یکی از دانشجویانم در دانشگاه فرهنگیان که به کرونا مبتلا شده بود در بیمارستان متوجه سرطان خون خود نیز می شود که برای درمان او تا کنون بیش از ۸ میلیون تومان کمک شده که اگر شیمی درمانی جواب دهد بعد از آن پیوند مغز استخوان انجام خواهد شد.

رئیس مرکز نیکوکاری نورالزهرا آذربایجان شرقی همچنین اضافه کرد: برای آزادی یک زندانی نیز با کمک خیران توانستیم ۸۰ میلیون تومان تهیه کنیم.

بانوان بسیجی برای مهار کرونا وارد عرصه کارزار شدند

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه بسیج همیشه در خط مقدم خدمت به مردم است و بانوان بسیجی هم از این امر مستثنی نیستند، اظهار کرد: بانوان بسیجی با همه توان برای مهار کرونا وارد عرصه کارزار شدند.

منصوره کیانی افزود: با آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور موجی از همدلی و همراهی در میان مردم ایران شکل گرفت و بانوان بسیجی با ورود به این عرصه به عنوان ۵۰ درصد از جمعیت جامعه به خوبی ثابت کردند که چیزی از بانوان دوران دفاع مقدس کم ندارند.

وی با اشاره به عرصه های حضور بانوان گفت: بسیجیان خواهر سپاه عاشورا با حرکتی جهادی و با هدف خدمت رسانی و حمایت از مدافعان سلامت در قالب گروه های جهادی فعالیتی چشمگیر در این عرصه داشتند .

بانوان بسیجی در سنگرهای دفاع از سلامت پای کار هستند

فرمانده پایگاه حضرت ابوالفضل(ع) نیز در این خصوص گفت: با شیوع کرونا در آذربایجان شرقی با اتخاذ تمهیدات لازم جهت فراهم کردن امکانات مورد نیاز برای کارگاه دوخت ماسک در راستای پیشگیری و مهار کرونا را در این پایگاه ایجاد کردیم.

علویه نوبهار افزود: انتشار و شیوع این بیماری قطعا موجب درگیری بیشتر هم وطنان خواهد بود بنابراین تلاش می کنیم ضمن کمک به جامعه پزشکی و پیشگیری مردم، از هر فرصتی برای ترویج توصیه های بهداشتی نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دفاع همچنان باقی است، اظهار کرد: زمانی بانوان در پشتبانی دوران دفاع مقدس با دوخت لباس یاریگر رزمندگان بودند و اکنون ما در سنگر دفاع از سلامتی مردم پای کار آمدیم تا در تداوم همان راه تا یاریگر مدافعان سلامت باشیم.

نوبهار با اظهار امیدواری برای ریشه کنی زودتر این بیماری، گفت: تا زمانی که توان داشته باشیم و نیاز باشد، پای کار خواهیم بود.

وی تاکید کرد: جنگ مرد و زن نمی شناسد و هر زمان و هر جا نیاز باشد باید پای کار آمد و مقاومت کرد تا بتوان پیروز میدان شد؛ روزی در سنگر امنیت چون مجاهدان دفاع مقدس و حرم و اکنون در سنگر سلامت.

نقش زنان در مدیریت بحران کرونا غیرقابل چشم پوشی است

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز تاکید کرد: نقش بانوان در مدیریت کرونا در خانواده و جامعه، کلیدی بوده و آنان نقش تاثیر گذاری در بحث کمک رسانی به بهداشت جامعه، اجرای مطلوب طرح فاصله گذاری اجتماعی و ایجاد کارگاه‌های تولید ماسک و لباس و سلامت خانواده و فرزندان دارند.

رقیه صادق‌زاده گفت: سمن‌های حوزه زنان و خانواده نیز با راه اندازی برنامه‌های ویژه در خانه ماندن و رعایت اصول بهداشتی و طرح معیشتی تاثیر بسزایی در تشویق مردم و خانواده‌ها داشتند، همچنین بسیج جامعه زنان استان هم نقش زیادی در اجرای طرح معیشتی و طرح رزمایش مومنانه در استان داشتند.

وی با اشاره به چالش‌هایی که کرونا برای زنان شاغل ایجاد کرد، افزود: زنان شاغل علاوه بر مدیریت خانواده  و فرزندان، در بیرون از خانه نیز مشغول خدمت رسانی هستند، از این رو تدابیر و تمهیدات لازم در زمان شیوع بیماری کرونا جهت اشتغال بانوان اندیشیده شد.

زنان نقش انکارناپذیری در مدیریت اقتصادی کرونا دارند

کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی و نماینده سابق مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا گفت: نقش زنان در تصمیم گیری ها به خصوص در شرایط بحران انکارناپذیر است.

معصومه آقاپور افزود: باید نقش زنان را در تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و تولید ناخالص داخلی پررنگ کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم مطمئن باشید که نیمی از جامعه را نادیده گرفته ایم .

وی در مورد تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد جهانی، این امر را چندان محتمل ندانست و گفت: جهان زیرساخت‌هایی را در طی ۲۰ سال گذشته برای خودش فراهم کرده و به خصوص کشورهای توسعه یافته با ذخایری که داشتند به راحتی از این بحران عبور خواهند کرد و یک سال یا یک سال و نیم رشد اقتصادی شان کم می‌شود، اما منفی نمی شود و در نهایت به صفر رسیده و بعد از آن یک رشد مضاعف  خواهند داشت و به راحتی آن را جبران می‌کنند.

تحلیلگر اقتصادی و نماینده سابق مجلس تاثیر کرونا بر اقتصاد ملی را باعث پوست اندازی اقتصاد  دانست و گفت: کرونا یک پوست اندازی اقتصادی و سیستمی در کل جهان ایجاد کرد و باعث شد که تغییر نگرش صورت بگیرد.

  • منبع خبر : ایرنا