باشگاه تراکتور اجازه ورود تصویربرداران تلویزیونی به استادیوم را نخواهد داد
باشگاه تراکتور اجازه ورود تصویربرداران تلویزیونی به استادیوم را نخواهد داد

رییس هیات مدیره باشگاه تراکتور تبریز روز یکشنبه با ارسال نامه‌ای تند و انتقادی نسبت به عملکرد صدا و سیما، اعلام کرد: از این پس این باشگاه اجازه ورود دوربین‌های این سازمان به استادیوم بازی‌های خانگی تراکتور را نخواهد داد.

به گزارش نهال امید عباس الیاسی در این نامه از نحوه و رویه حاکم بر برخی برنامه های ورزشی صدا و سیما، انتقاد و تاکید کرده است تا زمانی که این روند اصلاح نشود، اجازه پخش زنده دیدارهای تراکتور به تصویربرداران و عوامل صدا و سیما داده نمی شود.

در این نامه خطاب به رییس سازمان صدا و سیما، آمده است: “طبق قانون، رسالت سازمان صدا و سیمای ملی و زیرمجموعه های آن توسعه بسترهای علمی، فرهنگی، ورزشی و ایجاد وحدت در جامعه فارغ از هر قوم و زبان و رنگی می باشد و مسئولیت مدیران ارشد و زیرمجموعه های آنها مخصوصاً مجریان و گزارشگران برنامه های مختلف که در معرض دید و خطاب به عموم می باشند، حفاظت از این رسالت ها می باشد.

در برنامه های گوناگون در چند سال اخیر دیده می شود که یک سری از مجریان، گزارشگران و تحلیل گران در حوزه ورزش فوتبال موضوعات فوق را رعایت نکرده و باعث خدشه دار شدن وحدت اقوام در جامعه می گردند و به صورت جانب دارانه و کاملاً رنگی و از ظرفیت های تریبون رسانه ملی که متعلق به کل اقوام جامعه است سوء استفاده می نمایند که باید گفت این تیم های خاص آپارتاید خبری ایجاد نموده اند.

آیا رادیو و تلویزیون ایران متعلق به قوم و یا رنگ و یا شخص خاصی می باشد؟! آیا این تریبون ملک شخصی مجریان و گزارشگران که اکثراً نیز کارمند رسمی آن سازمان نمی باشند، است؟! چرا باید این افراد با استفاده از تریبون یک ملت باعث از بین رفتن وحدت ملی در ایران عزیزمان بشوند؟! آیا اقوام مختلف با زبان های مختلف در پاسداری از ایران عزیز تلاش نکرده اند و خونشان در حفظ این مملکت داده نشده است؟!

چرا باید اجازه داده شود که در رسانه ملی مجریان و گزارشگران ورزشی به صورت جانبدارانه از تیم های خاصی به صورت علنی پشتیبانی و حمایت کنند؟! و اگر بخواهیم نمونه ای از آنها را نام ببریم، مجری برنامه فوتبال برتر و دو نفر از گزارشگران فوتبال می باشند. آیا شما و مدیران ارشد صدا و سیما سبک جدید گزارشگری بازی اخیر پرسپولیس را دیده اید؟ آیا این است فرهنگ سازی؟! آیا سازمان تحت مدیریت شما از سوابق این فرد خبر دارد؟!

چرا باید وقتی هواداران تیم ما و یا هر تیم دیگری در مورد احقاق حقوق خود حرف می زنند، باید توسط مجریان و تحلیل گران ورزشی در تلویزیون به وطن فروشی متهم شوند و در صدا و سیما نیز این امر تأیید گردد؟

در هر قوم و قبیله و قشری همیشه کسانی داریم که نظراتشان با اکثریت آن قوم و قبیله متفاوت می باشد؛ خوشبختانه در میان ترک زبان ها این عده خیلی خیلی کمتر می باشد، شاید کمتر از یک دهم درصد، لذا باشگاه و یا هواداران تراکتور هر زمانی اجحاف در حقوق آنها می گردد و اعتراض می کنند، ما را به پان ترکیسم  و یا تجزیه طلب بودن محکوم می نمایند، تا به خاطر این وصله ناجور مجبور شویم از حقوق خود منصرف شویم و مجریان و تحلیلگران ورزشی سازمان تحت مدیریت حضرتعالی نیز از این نوع برخورد حمایت و حتی تجلیل می کنند.

رشادت ها و از جان گذشتگی های ترک زبان ها در پاسداری از میهن و انقلاب و نظام، اگر بیشتر از دیگر اقوام و ایرانی ها نباشد، هیچگاه کمتر نخواهد بود، به صورتی که رهبر معظم انقلاب از آذربایجانِ جانباز به عنوان سر ایران یاد کرده اند. پس چرا این نوع نگرش در سازمان صدا و سیما اصلاح و کنترل نمی گردد؟ آیا قانونمندتر از ترک ها در کشور عزیزمان وجود دارد؟ با اینکه ترک زبانان ایران اکثریت نسبی نسبت به سایر اقوام دارند ولی هیچ موقع به زبان فارسی اعتراض نکرده اند و همیشه از زبان رسمی و قانونی کشور حمایت نموده اند.

البته بنده قبول دارم که مدیران و دست اندرکاران آن سازمان در جریان این نوع نگرش نیستند و فقط مجریان برنامه ها و گزارشگران عمداً و یا سهواً این کار را انجام می دهند، ولی چرا مدیران شبکه ها جلوی موضوع فوق را نمی گیرند؟!

چرا بازی های تراکتور که بارها از نظر هواداری در دو سال اخیر رکورد تماشاگر را در دنیا به نام خود ثبت نموده است، از شبکه ۳ به صورت مساوی با دو تیم دیگر پایتخت پخش نمی گردد، مگر تراکتور حداقل ۳۰ میلیون هوادار ندارد؛ البته باید عرض نمایم که تراکتور تنها تیمی است که هوادارهای بین المللی هم دارد و باید از این ظرفیت هم برای کشور استفاده کرد.

گزارشگر بازی اخیر پرسپولیس در گزارش خود عنوان می کند که هر کسی اسم تیم خاصی را درست تلفظ نکند، بی اصالت می باشد. آیا به غیر از هواداران این تیم اکثر فوتبال دوستان ایرانی بی اصالت می باشند؟! چرا نباید کسی به این گزارشگر در آن سازمان اعتراض کند؟! و آیا تعریف گزارشگر فوتبال در عرصه رسانه، طرفداری از یک تیم خاص به قیمت خدشه دار کردن عواطف ملت عزیز ایران می باشد؟

مردم سیاست های آن سازمان را از طریق مجریان و گزارشگران تحلیل می کنند و اگر این افراد درست انتخاب نگردند، خطر آن گریبان کل کشور و جامعه را خواهد گرفت”.

رییس هیات مدیره باشگاه تراکتور با اشاره به اینکه این باشگاه و هواداران به دنبال جام های فلزی پوشالی به هر قیمتی نیستند و شائبه مهندسی کردن لیگ فوتبال برای یک تیم خاص را محکوم می نمایند، اضافه کرده است: اما متأسفانه یک سری از برنامه ها و یا بهتر است بگویم مجریان شما اگر نگوییم دخیل می باشند، باید بگویم از این روند حمایت می کنند و در راستای آنها حرکت می نمایند.

الیاسی ادامه می دهد: با توجه به مطالب فوق که چندین بار نیز در رسانه های مختلف گفته شده و حتی به اطلاع مدیران شبکه ها نیز رسیده است و تاکنون نیز اصلاح و یا ترتیب اثری داده نشده است و باعث دلسردی و سرخوردگی اهالی و هواداران فوتبال در شهرهای مختلف شده، باشگاه تراکتور طی خواسته هواداران خود تصمیم گرفته است که تا حل مشکلات و معضلات فوق بدون پخش تلویزیونی، بازی های خود را در لیگ و جام حذفی انجام دهد، حتی اگر باعث آن شود که در هر بازی این تیم را بازنده اعلام کنند، زیرا لیگی که مهندسی می گردد، چه فرقی برای دیگر باشگاه ها و تیم ها دارد که در رتبه چهارم جدول قرار بگیرند و یا در رتبه چهاردهم.

وی در پایان متذکر شده است: باشگاه تراکتور مانع ورود دوربین های تلویزیونی به استادیوم خواهد شد تا مشکلات فوق به صورت اساسی حل و با مجریان و گزارشگران متخلف اقدام قانونی انجام پذیرد و برخورد لازم انجام شود.

تیم فوتبال تراکتور با ۳۷ امتیاز در رده سوم لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشورمان جای دارد.

  • منبع خبر : ایرنا