بازگشت ۴۹ واحد راکد به چرخه تولید در آذربایجان شرقی
بازگشت ۴۹ واحد راکد به چرخه تولید در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که تعطیلی در بخش تولید به دلیل کرونا نداشتیم، گفت: امسال، ۴۹ واحد تولیدی غیرفعال در سطح استان به چرخه تولید بازگشتند. حبیب امین زاده روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، اظهار کرد: پدافند غیرعامل از اهمیت مضاعفی برخوردار است، چراکه دشمن بعد از […]

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که تعطیلی در بخش تولید به دلیل کرونا نداشتیم، گفت: امسال، ۴۹ واحد تولیدی غیرفعال در سطح استان به چرخه تولید بازگشتند.

حبیب امین زاده روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، اظهار کرد: پدافند غیرعامل از اهمیت مضاعفی برخوردار است، چراکه دشمن بعد از حمله مستقیم و شکست و ناامیدی، به حمله غیرمستقیم روی آورده و این رفتار ناجوانمردانه دشمن باعث شد تا بر پدافند غیرعامل توجه کنیم.

وی با بیان این‌که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری پدافند غیرعامل باید در مقابل تهاجم دشمنان به صورت علمی و جدی مورد توجه باشد، گفت: شعار هفته پدافند غیرعامل “مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت‌انگیز و ایران قوی” است؛ البته این شعار هدفمند بوده و در شش ماهه اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا و افزایش تحریم‌های ناجوانمردانه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

وی با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد واحدهای استان در دست بخش خصوصی است، گفت: مجموعه‌ای از واحدهای دولتی و بخش خصوصی برای مبارزه با تهاجم دشمنان، در کارگروه ما قرار دارند.

کمبود نان و روغن وجود ندارد

امین زاده با اشاره به این‌که یکی از عمده اهداف کارگروه صنعت، معدن و تجارت پدافند غیرعامل، ذخیره‌سازی و پیش‌بینی مصارف انبارها است، افزود: برخی شایعات به جامعه شوک وارد می‌کنند؛ به عنوان مثال دشمن درصدد آن است که با هجمه‌های سایبری، بحران نان و روغن را نشان دهد، در حالی‌که به جرات می‌توان گفت که هیچ گونه مشکلی در ذخیره سازی این اقلام وجود ندارد.

وی عنوان کرد: در زمان شیوع کرونا نیز تمامی نیازهای اولیه پیش بینی شد و انبارهای سطح استان شارژ شد؛ در خصوص عرضه کالا به بازار نیز هیچ مشکلی وجود ندارد و این موضوع نشان‌ می‌دهد که شرایط به خوبی و به موقع مدیریت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این‌که نگهداری اقلام، استاندارد فرآیند مخصوص به خود دارد، اظهار کرد: امسال باتوجه به شیوع کرونا ویروس برخی واحدهای تولیدی به صورت سه شیفت کاری فعالیت کردند و این موضوع منجر شد تا هیچ گونه کمبود کالایی در سطح استان نداشته باشیم؛ حتی برخی واحدها مجوز صادرات نیز دریافت کردند.

وی افزود: قبل از شیوع کرونا تنها یک واحد تولیدی ماسک با ظرفیت ۱۰ هزار عدد در سطح استان فعالیت می‌کرد اما بعد از آن با بسیج عمومی توانسته‌ایم خط تولید برخی از واحدهایی که قابلیت تولید ماسک داشتند را تغییر دهیم، به طوری‌که طی ۴۵ روز توانستیم به توان تولید ۱٫۵ میلیون ماسک در روز برسیم.

به گزارش نهال امید، امین زاده با بیان این‌که طی شش ماه اول سال جاری، ۱۶۲ دستگاه تولید ماسک به کل کشور ارسال کردیم، گفت: در حال حاضر ذخیره موجودی استراتژیک خوبی داریم و برای برخی واحدها مجوز صادرات نیز صادر شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در سطح استان تنها یک واحد تولید الکل با ظرفیت ۳۵ هزار لیتر وجود داشت و این درحالیست که نیاز استان در زمان شیوع کرونا ویروس به ۴۰۰ هزار لیتر رسیده بود؛ خوشبختانه با همکاری گمرک و کارگروه صنعت، معدن و تجارت پدافند غیرعامل، علی‌رغم بسته بودن مرزها، توانستیم الکل وارد کرده و حتی علاوه بر آذربایجان‌شرقی، نیاز چند استان دیگر را نیز در آن مقطع تامین کنیم. 

رتبه دوم آذربایجان‌شرقی در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

وی با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی از نظر تولید محصولات آرایشی و بهداشتی رتبه دو کشوری را دارد، گفت تلاش کردیم تا خطوط تولید برخی کارخانجات آرایشی و بهداشتی را نیز به تولید انواع محلول‌های ضدعفونی کننده تغییر دهیم.

وی متذکر شد: علی رغم محدودیت‌های مرزی و تحریم‌های شدید، طی شش ماهه سال جاری صادرات غیرنفتی استان به میزان ۳۰ درصد، رشد یافته است.

امین زاده بیان کرد: مقرر شده بود طی امسال ۱۵۰۰ واحد تولیدی راکد در کشور به چرخه تولیدی بازگرد که سهم استان ما ۱۰۵ واحد تولیدی بود؛ تاکنون ۳۷ شرکت محدوده شهرک‌های صنعتی و ۱۲ شرکت شهرک‌های صنعتی به چرخه تولید بازگردانده شده است. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از افتخارات استان است که واحدهایی که با کاهش تولید مواجه بودند، کمترین نیروی کار را در اختیار بیمه بیکاری قرار دادند.

  • منبع خبر : ایسنا