بازگشت اردک‌های سرسفید به تالاب بین المللی قوری گل
بازگشت اردک‌های سرسفید به تالاب بین المللی قوری گل

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از بازگشت اردک‌های سرسفید به تالاب بین المللی قوری گل خبر داد. حسن عباس نژاد با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه با وجود بهبود وضعیت آبی و زیستگاهی تالاب بین المللی قوریگل اردک‌های سر سفید به تالاب بازگشتند. وی افزود: هر ساله در کنار تنوع کم نظیر پرندگان آبزی و کنار […]

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از بازگشت اردک‌های سرسفید به تالاب بین المللی قوری گل خبر داد.

حسن عباس نژاد با اعلام این خبر گفت: خوشبختانه با وجود بهبود وضعیت آبی و زیستگاهی تالاب بین المللی قوریگل اردک‌های سر سفید به تالاب بازگشتند.

وی افزود: هر ساله در کنار تنوع کم نظیر پرندگان آبزی و کنار آبزی، جمعیت زاد آور و عبوری اردک‌های سرسفید وارد تالاب قوری گول شده و بر ارزش اکولوژیکی تالاب می‌افزاید.

وی اضافه کرد: تالاب بین‌المللی قوری گول با توجه به داشتن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در برگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع‌زیستی، آموزش، تحقیقات و اکوتوریسم باشد.

عباس نژاد خاطرنشان کرد: حدود ۹۲ گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده که می‌توان از اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی نام برد که در ردیف گونه‌های جانوری در حال تهدید به انقراض قرار دارند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان، اردک سر سفید یکی از گونه‌های در حال انقراض منطقه‌ی پال آرکتیک است که متاسفانه به دلیل از دست دادن بیش از ۵۰ درصد زیستگاه‌های خود در جهان، جمعیت آن از ۱۵۰ هزار قطعه در اوایل قرن بیستم به حدود ۱۵ هزار قطعه در حال حاضر رسیده است.

مهمترین عامل این کاهش نیز تغییر کاربری زیستگاه‌های این پرنده به اراضی کشاورزی و سایر عوامل توسعه‌ای است.

قوری گل، در ۴۵ کیلومتری شرق تبریز و ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان بستان آباد قرار دارد.
این تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت ۳۸۹۰ هکتار به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه‌های مهم و در حال انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری است به عنوان یکی از تالاب‌های سایت کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا