بازسازی ورزشگاه تاریخی تختی تبریز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
بازسازی ورزشگاه تاریخی تختی تبریز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌شرقی با اشاره به خاطرات نوستالژیک جامعه ورزشی ایران از ورزشگاه تختی (باغشمال) تبریز گفت: تخریب و بازسازی این مجموعه ورزشی قدیمی بر اساس قیمت‌های ۲ سال قبل ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش نهال امید، ایوب بهتاج با بیان اینکه در کتب دانشگاهی رشته تربیت بدنی از ورزشگاه تختی (باغشمال) تبریز در کنار شهید شیرودی (امجدیه) به عنوان یکی از دو سه ورزشگاه نخست کشور یاد می شود، بر لزوم تلاش و هم افزایی برای بازسازی و صیانت از این سند ورزش آذربایجان و ایران تاکید کرد. 

وی افزود: واقعیت این است که سکوهای ورزشگاه تختی تبریز در برخی نقاط هم اکنون با خطر ریزش مواجه هستند و هر لحظه احتمال خرابی آنها وجود دارد؛ بر همین اساس نیز مجوز تخریب ورزشگاه به اداره کل ورزش و جوانان استان داده شده است.

بهتاج در خصوص استانداردسازی پیست دو و میدانی ورزشگاه تختی نیز  اظهار داشت: این پیست ۲۰ متر از نظر طول از پیست های استاندارد کوتاه است، ضمن اینکه در زمان حاضر تنها چهار خط دارد که باید ۶ خطه شود.

وی همچنین با انتقاد از  عدم اقبال باشگاه های ورزشی تبریز برای در اختیار گرفتن زمین چمن ورزشگاه تختی ادامه داد: با اینکه اداره کل ورزش و جوانان شهرستان تبریز هم اکنون از بابت نگهداری چمن این مجموعه ۱۸۰ میلیون تومان بدهکار است، اما هیچ استفاده ای از آن نمی شود.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود اعتبار در حوزه فعالیت های عمرانی گفت:  مشکلات مالی سبب شد ۲ سالن ورزشی سه هزار نفری در تبریز با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در سال گذشته به بهره برداری نرسند. 

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی یادآوری کرد: در هفته دولت امسال طرح زمین چمن مصنوعی شهرستان چاراویماق را که وزیر ورزش و جوانان در سفر آخر رییس جمهوری به استان آذربایجان شرقی قول آن را داده بود و در کمتر از یک سال عملیاتی شد، افتتاح کردیم، ضمن اینکه قرارگاه کوهنوری نیز در شهرستان سراب به بهره برداری رسید. 

کسب ۲ سهمیه مسابقات المپیک توسط ورزشکاران استان قطعی شده است 

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاکنون میرهاشم حسینی و میلاد وزیری در رشته های تکواندو و تیراندازی با کمان، سهمیه حضور در  مسابقات المپیک ۲٠۲٠ را کسب کرده اند، گفت: امیدواریم در ادامه با بهبود شرایط مسابقات و اعلام رسمی از سوی فدراسیون هایی نظیر شمشیربازی، کشتی و دو و میدانی، تعداد سهم ورزشکاران استان از مسابقات المپیک بیشتر شود. 

وی با اشاره به فعالیت فراگیر اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در حوزه های ورزش و جوانان یادآوری کرد: استان ما سال گذشته در حوزه جوانان رتبه نخست کشور را کسب کرد.  

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان برای ما تکلیف گرده بود تا تعداد سمن های فعال در سطح استان را به ۳۲ سازمان افزایش دهیم که خوشبختانه با تلاش و برنامه ریزی همکاران معاونت فرهنگی و امور جوانان موفق شدیم حدود ۲ برایر این تعداد را تشکیل دهیم تا تعداد کل سمن های فعال آذربایجان شرقی در حوزه جوانان را به بالای ۲۰۰ سازمان مردم نهاد افزایش دهیم. 

بهتاج اظهار کرد: انتظار داریم سازمان های مردم نهاد در تمامی زمینه ها دوشادوش مردم حرکت کرده و کمک حال مردم باشند؛ به تازگی با کمک سمن ها در حرکتی انسانی، مومنانه و جمع آوری دیه برای آزادی زندانیان غیرعمد، توانستیم ۹ نفر زندانی غیر عمد، جوان و ورزشکار را آزاد کنیم.

وی همچنین از اهدای هفت هزار و  ۸۰۰ بسته معیشتی توسط اداره کل ورزش و جوانان و ورزشکاران آذربایجان شرقی در دوم مرحله رزمایش «کمک مومنانه» بین نیازمندان خبر داد.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی با بیان اینکه تاثیرات ویروس کرونا بر ورزش استان را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد، اظهار داشت: این تاثیرات را می توان از جنبه کمی و پیشرفت پروژه های عمرانی و همچنین اقتصاد ورزش بررسی کرد؛ می توان از متضرر شدن باشگاه های ورزشی و مربیان این باشگاه ها سخن گفت؛ البته در این میان دولت با ارائه تسهیلات مالی به باشگاه داران بیمه شده و حتی بیمه نشده تا حدودی ضرر این عزیزان را جبران کرد و تعدادی از باشگاه داران نیز به دلیل متضرر شدن زیاد نتوانستند در شغل خود بمانند و لذا به بسته شدن باشگاه های خود تن دادند.

وی درباره تاثیرات کرونا در ورزش قهرمانی نیز توضیح داد: با شیوع ویروس کرونا و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، ابتدا تمامی فعالیت های ورزشی ممنوع شد و بعداً تعدادی از رشته های ورزشی که حالت تقابلی ندارند، با رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز فعالیت گرفتند.

وی از مهمترین تاثیرات منفی کرونا در حوزه ورزش آذربایجان شرقی به عدم برگزاری مسابقات اسب سواری قره قیه، تور بین المللی دوچرخه سواری ایران-آذربایجان، عدم برگزاری جشنواره های محلی و حتی برنامه های ورزش همگانی اشاره کرد.

بهتاج همچنین با اشاره به تصمیم سازمان لیگ مبنی بر عدم حضور خبرنگاران در مسابقات لیگ برتر نوزدهم و جام حذفی افزود: شخصاً معتقد هستم که نباید ورزش و رسانه جدا از هم باشند، زیرا عدم پوشش خبری مسابقاتی که قبلا با حضور اهالی رسانه از جذابیت بالایی برخوردار بود،باعث می شود تا مردم از زحمات مسئولان و مربیان باشگاه های ورزشی بی خبر شوند.

وی با بیان اینکه ای کاش بحث حضور رسانه ها در ورزش بر عهده مسئولان ورزش استان ها گذاشته می شد تا آنان در این خصوص تصمیم نهایی را بگیرند، یادآوری کرد: در گزارشی که معاونت ورزشی وزارت ورزش و جوانان از ادارات کل خواسته، ما این پیشنهاد را ارائه کرده ایم و تا ابلاغ نتیجه منتظر خواهیم شد.

بهتاج گفت: در صورت موافقت با پیشنهاد ما در خصوص حضور خبرنگاران در مسابقات ورزشی، با توجه به موقعیت و شرایط جایگاه خبرنگاران در ورزشگاه یادگار امام (ره) می توانیم با کنترل تعداد خبرنگاران و رعایت فاصله فیزیکی و پروتکل های بهداشتی از حضور آنان برای انعکاس خبری هر چه بیشتر رویدادهای ورزشی بهره ببریم.

فرصت کسب سهمیه برای المپیک توکیو را نباید از دست دهیم

مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که برنامه های آتی اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی چیست، گفت: هفته آینده در خصوص رشته های ورزشی که تاکنون فعالیت شان ممنوع بود، تصمیم گیری خواهد شد؛ همچنین بنا به تصمیم وزارت ورزش و جوانان قرار است تمامی مسابقات ورزشی به صورت لیگ برگزار شود تا در حداقل زمان ممکن به اتمام رسیده و نفرات برتر معرفی شوند.

وی آماده سازی شرایط برای ورزشکارنی را که مستعد کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو هستند، از دیگر برنامه های مهم اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی برشمرد و افزود: در این مدت چهار پنج ماهه باید کسب سهمیه انجام بگیرد، زیرا بعداً با مشکل روبرو خواهیم شد.

بهتاج از تعمیر و نگهداری اماکن ورزشی آذربایجان شرقی در دوران کرونا نیز خبر داد و اضافه کرد: در این راستا فردا چهارشنبه در شورای عالی ورزش و ستاد ساماندهی امور جوانان که به ریاست آقای استاندار انجام خواهد گرفت، کمک به تقویت تیم های لیگ استان را مورد بررسی قرار خواهیم داد، زیرا در شش ماهه دوم فقط مسابقات لیگ برگزار خواهد شد و امیدواریم هر چه زودتر بحث کرونا تمام شود و در شرایط عادی تمام برنامه های ورزشی و کارگاهی اداره کل ورزش و جوانان استان دنبال شود.

وی همچنین از تلاش برای تخصیص بودجه استانی و ملی برای تکمیل استخر قهرمانی ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز خبر داد و گفت: امیدوارم تا پایان دولت تدبیر و امید شاهد افتتاح این استخر منحصر به فرد باشیم که در سطح کشور تنها استخر قهرمانی مجموعه ورزشی آزادی با آن برابری می کند. 

  • منبع خبر : ایرنا