بازارگرمی بازار تبریز برای کرونا
بازارگرمی بازار تبریز برای کرونا

بازار تبریز که از آن به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان یاد می‌شود، پنج هزار و ۵۰۰ واحد صنفی - تجاری فعال دارد و روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در آن تردد می‌کنند، از اماکن پرخطر از نظر شیوع کرونا محسوب می‌شود.

به گزارش نهال امید، بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود ۵ هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و آذربایجان شناخته می‌شود؛ این امر هرچند در شرایط عادی باعث شکوفایی اقتصاد محلی و ملی و چرخش چرخ اقتصاد خانوارها می شود، اما در شرایط کنونی بحران کرونا، تجمع و رفت و آمد زیاد زیستگاه مناسبی برای شیوع کرونا محسوب شده و متعاقب آن فاجعه انسانی به همراه دارد.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز علت اصلی ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی حضور در بیرون از خانه و اجتماعات است و تنها ۱۰ درصد مبتلایان بر اثر ارتباطات خانوادگی دچار بیماری کووید ۱۹ شده اند؛ در این میان بازار تبریز از اصلی ترین کانون های شیوع و گسترش کرونا است که در صورت نادیده گرفتن مساله و عدم اتخاذ تدابیر لازم و جدی وضعیت قرمز استان را قرمزتر و خطرناک تر خواهد کرد.

تعطیلی بازار تبریز ضروری است

از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در آذربایجان شرقی و تبریز، کارشناسان و متخصصان عفونی بر تعطیلی بازار تبریز به عنوان کانونی ترین محل شیوع کرونا تاکید کردند که با تعطیلی خودجوش چند روزه بازار توسط اصناف تا حدودی بیماری در تبریز کنترل شد که با فعالیت مجدد اصناف با اجازه ستاد مقابله با کرونا، بازار تبریز نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

مهستی علیزاده متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی با تاکید بر لزوم اتخاذ تدابیر سخت و سنجیده برای مبارزه با کرونا ویروس، گفت: در این زمینه تعطیلی اماکن عمومی و پرتجمع از جمله بازار تبریز بسیار لازم و ضروری است.

وی افزود: در این راستا تاکید کارشناسان برای جلوگیری از گسترش روزافزون ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تعطیلی تمام صنوف بازار تبریز به جز  واحدهای خوراکی و البته تعطیلی ادارات و سازمان های دولتی و غیردولتی جهت جلوگیری از سرازیر شدن مردم به کلانشهر تبریز به ویژه از روستاهای اطراف امری اجتناب ناپذیر است.

علیزاده اظهار کرد: علاوه بر تعطیلی موارد یاد شده، مداخلات آموزشی در محلات، جمع‌آوری دست فروشان، انتشار اطلاعیه‌های صوتی از بلندگوهای مساجد، استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی در محلات می‌تواند در مسیر مبارزه با ویروس کرونا مفید واقع شوند.

وی توزیع شیرینی و مواد خوراکی در بازار تبریز و سایر تجمعات انسانی را، زمینه بیشترین زیان به شهروندان دانست و خواستار رصد و نظارت دقیق بهداشتی به مراکز نگهداری مواد خوراکی در سطح شهر شد.

علیزاده با بیان اینکه ضدعفونی کردن معابر و آسفالت خیابان‌ها تاثیر خاصی در مهار ویروس کرونا ندارد، تشریح کرد: در این باره می توان مواد استفاده شده در این عرصه را صرف ضدعفونی کردن مکان هایی کرد که دست‌های اکثر مردم با آنها در تماس است.

رییس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: بر اساس برآوردهای علمی و تحقیقاتی، یک بیمار کرونایی با انتقال بیماری خود حداقل ۲ نفر را آلوده می کند و هر ۱۰ بیمار با ورود به یک شهر پرجمعیت می تواند ۲۵ نفر را مبتلا کند که این موضوع اتخاذ تدابیر سنجیده برای مقابله با کرونا را اجتناب ناپذیر کرده است.

علیزاده با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی از سوی شهروندان، یادآوری کرد: اگر شهروندان بتوانند بهداشت فردی و کاهش ارتباطات روزمره با بیماران کرونایی را تداوم داده و از حضور در مراکز پرتردد و پرتجمع خودداری کنند، به راحتی می‌توان از فاز خطر مرگ و میر این ویروس عبور کرد و در صورت عدم رعایت موارد ایمنی، اپیدمی گسترش ویروس رو به افزایش گذاشته و مشکلات چند برابر و عدیده خواهد شد.

دانشگاه علوم پزشکی به دلیل کمبود نیرو قادر به کنترل و نظارت مستمر نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این باره گفت:  شیوع کرونا فقط منحصر به بازار تبریز نیست بلکه آرامستان ها، پاساژها و مجتمع های تجاری و اماکن پرتجمع محل شیوع این ویروس است و علت شیوع دوباره کرونا در تبریز به خاطر عدم رعایت مردم است که دانشگاه علوم پزشکی این شهر امکانات و نیروی انسانی لازم برای نظارت و کنترل بیشتر را ندارد.

عباسعلی درستی افزود: به همین منظور جلسه ای در استانداری با حضور اتاق اصناف، سازمان بسیج و هلال احمر تشکیل شد تا این نهادها  مجددا همکاری شان را با ما بیشتر کنند تا نظارت ها بر اماکن پرتجمع بهتر و باکیفیت تر شود. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: وزارت بهداشت پروتکل بهداشتی ویژه مجتمع‌های تجاری و پاساژها و بازارهای مسقف ارایه نداده است و پروتکل بهداشتی صادره از این وزارتخانه مربوط به موارد بهداشتی است که کل واحدهای صنفی در اماکن عمومی ملزم به رعایت آن هستند.

ماسک به سهولت در دسترس نیست

مشاهدات میدانی حاکی از عادی شدن شرایط کرونایی برای مردم است و برخی‌ها همچنان این جمله کور را بیان می‌کنند «کرونا کجا بود»، که یک آسیب بزرگ در مهار کرونا محسوب می شود.

پیرمردی با دستانی پر از بسته های خرید و بدون ماسک و دستکش در یکی از سراهای بازار تبریز مشغول چانه زدن با فروشنده است، درباره چرایی عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله فیزیکی با افراد، گفت: کرونا دیگر تمام شده و اگر هم تمام نشده باشد دیگر برای ما عادی است.

حبیب احمدی مجد  درباره چرایی عدم استفاد از ماسک اظهار کرد: اولا ماسک به سهولت قابل دسترس نیست و دوم اینکه قیمت آن هم مناسب نیست.

شهروند دیگری که آن هم بدون ماسک در یک حجره کوچک با فروشنده روبرو است، در مورد عدم رعایت موازین بهداشتی برای مقابله با کرونا گفت: به فرض که در این جا من رعایت کردم، در بیرون از اینجا و به هنگام اتوبوس شهری این امر کاملا منتفی است؛ چرا که اتوبوس های سریع السیر دایم پر از جمعیت است که اکثر آنها هم ماسک ندارند.

فرهاد اقبالی با بیان اینکه می دانم استفاده از ماسک برای جلوگیری از کرونا ضروری و مناسب است، افزود: اما قیمت آن مناسب نیست و در توان افرادی مثل نیست که روزانه چند ماسک تعویض کنیم و کیفیت بعضی از ماسک های به ظاهر فیلتردارد هم مشخص نیست و فقط قیمت بالاتری دارد در حالی که برای استفاده در اماکن پرخطر به هیچ وجه قابل اعتماد نیست.

یک زن میانسال نیز که در راسته لبنیات فروشان بدون ماسک و دستکش برای خرید آمده بود، گفت: هزینه استفاده از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای اقشار کم درآمدی مثل من زیاد بوده و با طولانی شدن روند کرونا استفاده از ماسک و دستکش فشار مضاعفی بر اقتصاد خانواده مان وارد می کند.

راضیه محبوبی با بیان اینکه با سه فرزند دانش آموز و شوهر بیکار، هزینه های ناشی از کرونا ضربات مهلکی بر دوش خانواده ها وارد می کند، افزود: بر این اساس دولت و مسئولان باید ماسک رایگان در اختیار  خانواده های کم درآمد به خصوص افرادی که در حوزه بازار و خیابان های پرتردد رفت و آمد می کنند، قرار دهد.

برخی از اصناف هم درباره چرایی عدم استفاده از ماسک و دستکش، با صرفه نبودن و مزاحم کار آنها بودن را عنوان کردند.  

  • منبع خبر : ایرنا