انگیزه وقوع جرم باید در جامعه از بین برود
انگیزه وقوع جرم باید در جامعه از بین برود

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی تبریز گفت: انگیزه وقوع جرم در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید در جامعه از بین برود.

به گزارش نهال امید، بابک محبوب علیلو در دیدار رییس و مسوولان اداره بهزیستی شهرستان تبریز با وی افزود: رویکردها و جهت گیری ها در جامعه باید به این سمت سوق داده شود که انگیزه وقوع بزه و جرم در جامعه از بین برود و در این ارتباط مسوولیت نهادهای اجتماعی و فرهنگی مانند آموزش پرورش و بهزیستی بسیار مهم و سنگین است.

وی بر صیانت از حقوق محجورین تاکید کرد و از نهادهای ذی صلاح خواست موارد حجر را برای حمایت های قانونی و تعیین قیم یا ضم امین به دادستانی مرکز استان اعلام کنند.

محبوب علیلو با بیان اینکه دادستانی و دستگاه قضایی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی نهاد بهزیستی به ویژه اقدامات پیشگیرانه آن حمایت می کند، مسئولیت بهزیستی و نهادهای حمایتی در قبال کودکان بی سرپرست، بدسرپرست و نیز افراد محجور را یادآور شد و اضافه کرد:‌ تحت هیج شرایطی نباید حقوق این افراد مورد تعرض و تجاوز قرار بگیرد.

وی به برخی رفتارهای خشونت آمیز و ناهنجارهای موجود در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: ریشه بسیاری از این مشکلات در اولویت ندادن به مسایل فرهنگی و اجتماعی و شایسته است این مهم مورد توجه سازمان ها و نهادهای مسئول به ویژه نهاد تعلیم و تربیت و بهزیستی قرار بگیرد و رویکردها مبتنی بر تقویت برنامه های آموزشی و تربیتی استوار شود.

محبوب علیلو، ارتقای اخلاق فردی و اجتماعی و بالا بردن آستانه تحمل مردم را در کاهش و کنترل بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی موثر دانست و ادامه داد: در فضایی که آستانه تحمل اجتماعی پایین است مشاهده می شود بر سر یک تصادف جزیی در سطح شهر کلی مشکل و گرفتاری به وجود می آید.

وی افزود:‌ در این ارتباط به طور مشخص می توان به گروه دانش آموزان مدارس اشاره کرد که باید در اولویت و کانون توجه برنامه های آموزشی و تربیتی و فرهنگی قرار گیرند.

محبوب علیلو با اشاره به دریافت برخی گزارش ها از وضعیت مهدکودک های تحت پوشش بهزیستی، خواستار اهتمام و نظارت بیشتر بر برنامه های فرهنگی و اجتماعی آن ها شد.

وی با اشاره به مسئولیت های نهاد بهزیستی در خصوص کمپ های ترک اعتیاد، استفاده بهینه از ظرفیت های مرکز ماده ۱۶ را مورد تاکید قرار داد و خواستار ارتقا و بهبود سطح مدیریت این مرکز در سطح استان شد.

وی گفت: در راستای استفاده مناسب از ظرفیت این مرکز لازم است برنامه های تربیتی ، اصلاحی و آموزشی در اولویت کاری قرار بگیرد و زمینه اشتغال و بازتوانی معتادان فراهم شود.

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز آذربایجان شرقی افزود: این استان در سه جرم توهین ، ایراد ضرب وجرح عمدی و تهدید از نظر فراوانی در رتبه های نخست قرار دارد که ریشه همه آن ها به رفتارهای خشن بر می گردد و خمیرمایه بسیاری از جرائم  فجیع از جمله قتل است.

  • منبع خبر : ایرنا