انعقاد قرار داد دیده بان حریق جنگل‌ها و مراتع آذربایجان شرقی
انعقاد قرار داد دیده بان حریق جنگل‌ها و مراتع آذربایجان شرقی

قرارداد تامین دیده بان حریق در جهت پیشگیری و اطفاء به موقع حریق احتمالی جنگل های ارسباران ما بین سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی منعقد شد.

به گزارش نهال امید، مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بسیج سازندگی با منابع طبیعی در راستای حفاظت و صیانت از جنگل های ارسباران، با بیان این‌که آتش سوزی یکی از عوامل مخرب جنگل و مرتع است، اظهار کرد: باید در جهت پیشگیری از وقوع حریق در عرصه های ملی اعم از جنگل و مرتع از تمام توان و ظرفیت بهره گرفت. 

وی با اشاره به تجربه تلخ آتش سوزی سال ۱۳۹۸ جنگل های ارسباران در شهرستان خداآفرین، افزود: قرارداد دیده بان حریق در راستای جلوگیری از تکرار آن تجربه تلخ، پیشگیری از وقوع حریق و اطفاء بموقع حریق احتمالی جنگل‌های ارسباران، در نتیجه پیگیری مسئولان استانی از جمله آقای پور محمدی استاندار آذربایجان شرقی و تدابیر آقای دکتر منصور، معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور منعقد می‌شود.

 مهردادی در تشریح قرارداد منعقده، گفت: بسیج سازندگی از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار بوده لذا در قالب این قرارداد با بکار گیری نیروهای جهادی، بومی و بسیجی آشنا به منطقه ۲۸۰هزار هکتار از مناطق بحرانی جنگلهای ارسباران در ۶ شهرستان حوزه ارسباران از طریق گشت و مراقبت از وقوع حریق پیشگیری خواهد شد.

وی تهیه و توزیع تراکت و بروشورهای ترویجی و هشدار دهنده برای گردشگران و بهره برداران را بخشی از اقدامات پیش بینی شده در قالب این قرارداد عنوان کرد.

 مهردادی در پایان با بیان این‌که نقشه مناطق بحرانی،لیست پلاکات مشمول مناطق بحرانی و شرح خدمات قرارداد توسط کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و با همکاری کارشناسان سازمان بسیج سازندگی استان تهیه شده است، افزود: امیدواریم با اجرایی شدن این قرارداد در سال ۹۹ شاهد عدم وقوع حریق در جنگلهای ارسباران باشیم.


صیانت از جنگل ها وظیفه همگانی است


رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا  نیز در این جلسه حفاظت و صیانت از جنگل ها و عرصه های ملی را به عنوان  وظیفه همگانی مطرح کرد و افزود: در هر بخشی که بحرانی وجود داشته باشد، نیرو های مردمی بسیج به‌عنوان اولین گروه در صحنه جهت مدیریت حضور می یابند.

وی جنگل‌ها را ثروت عظیم ملی دانست و بیان کرد: صیانت از آن باید دغدغه همگانی باشد و همه پای کار بیایند.

سرهنگ اسکندری با اشاره به این‌که هر جا بسیج حضور داشته، بحران ها به فرصت تبدیل شده و این امر در جریان مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور بویژه سیل و زلزله بخوبی مشهود است، افزود: با انعقاد قرارداد دیده بان حریق امیدوارم نقطه عطفی در پیشگیری از حریق و اطفاء بموقع حریق احتمالی جنگل ها( با کمترین میزان مساحت) شاهد باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر هماهنگی و همراهی هر چه بیشتر اداره کل حفاظت محیط زیست با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در جهت صیانت و حفاظت از جنگل های ارسباران به ویژه جنگل ها و مراتع واقع در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: با توجه به تجربه تلخ آتش سال ۹۸ جنگل های ارسباران از اواخر سال گذشته با حضور مسئولان دستگاههای ذیربط کمیته صیانت از جنگل های استان تشکیل و تصمیمات خوبی اتخاذ شده است. 

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان آذربایجان شرقی، محمدباقر هنربر با اشاره به وجود بارش های بسیار خوب در ابتدای سال جاری احتمال وقوع آتش سوزی را دور از انتظار ندانست و اظهار امیدواری کرد؛ با انعقاد این قرارداد از وقوع آتش سوزی در جنگلهای ارسباران جلوگیری شود.

  • منبع خبر : ایسنا