انحراف به چپ مدارس هیات امنایی/ مدارس هیئت امنایی رها شده در برزخ
انحراف به چپ مدارس هیات امنایی/ مدارس هیئت امنایی رها شده در برزخ

عقربه زمان را که حدود 12 سال به عقب بکشانیم، می‌رسیم به هفتصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای‌عالی آموزش و پرورش که در آن یک گفتمان تازه وارد ادبیات آموزشی کشور شد؛ مدیریت مدارس به شیوه هیات امنایی.

خبرگزاری نهال امیداحمد طالبی: مدارس هیات امنایی در یک دهه اخیر با قانون استفاده از مشارکت‌های مردمی برای خودگردان کردن مدارس تاسیس شده‌اند. 

با تبدیل مدارس دولتی به هیات امنایی تنها اتفاقی که افتاده، تابلوی مدارس تغییر کرده و دانش آموزان برای تحصیل در چنین مدارسی تا سقف یک میلیون تومان شهریه پرداخت می‌کنند.

در مدارس هیات امنایی حقوق معلمان توسط آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و ساختمان مدرسه‌ها نیز کاملا دولتی هستند در این میان مفهوم دریافت شهریه برای خانواده‌ها بسیار گنگ است. 

در دو سال گذشته به خاطر کرونا، پول دریافتی از دانش آموزان در حساب مدارس هیات امنایی مراغه  انباشته شده، به همین خاطر شورای آموزش و پرورش مراغه اعلام کرده شهریه‌ها را افزایش نمی‌دهد. 

 به خاطر کاهش اعتبارات دولتی برای اداره امور آموزش و پرورش بخشی از هزینه‌های اداره از جمله برگزاری آیین‌ها بزرگداشت و نکوداشت و جلسات  از حساب مدارس هیات امنایی تامین می‌شود. 

ارزیابی عملکرد این مدارس نشان می‌دهد، آنچه در تبلیغات و ظاهر آنها وجود دارد مدارس هیات امنایی چندان هم موفق عمل نکرده‌‍‌اند، نتایج قبولان کنکور سال‌های قبل بیانگر این مساله است. 

یک سال است مدرسه‌ها تعطیل هستند اما با این وجود مدارس هیات امنایی شهریه سال قبل را از دانش‌آموزان مطالبه و دریافت می‌کنند. 

با وجود اینکه افزایش شهریه در سال جاری برای مدارس هیات امنایی در شورای آموزش و پرورش مراغه به تصویب نرسیده بیشتر این مدارس شهریه‌ها را خودسرانه افزایش داده‌اند. 

در سال‌های گذشته از طریق ایجاد این مدارس، جو روانی شدید در بین خانواده‌های مراغه‌ای ایجاد شده که اگر فرزندشان در این مدارس تحصیل نکنند در آینده دچار افت تحصیلی خواهند شد.  

در آستانه بازگشایی مدارس ثبت‌نام  دانش‌آموزان محله‌های مجاور نیز به مدارس هیات امنایی سخت‌تر شده و در بیشتر موارد دانش‌آموزان محله‌های دیگر با اجاره‌نامه‌های سوری در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند. 

این روزها شرایط کرونایی و اقتصادی خانواده را سخت دچار مشکل کرده و اقدام مدارس هیات امنایی برای دریافت شهریه، در روزهایی که مدارس تعطیل بوده‌اند موجب ناراحتی و ناامیدی خانواده‌های دانش‌آموزان شده است. 

در آخرین جلسه شورای آموزش و پروش مراغه بیشتر اعضای این شورا به اتفاق با طرح مشکلات مدارس هیات امنایی خواستار برچیده شدن یا تغییر ساختار این مدارس شدند. 

 ثبت‌نام‌ها در مدارس هیات امنایی با اجاره نامه‌های جعلی

یکی از اولیای دانش آموزان گفت: امسال برای ثبت نام فرزندش در مدرسه هیات امنایی یک میلیون تومان پرداخت کرده است. 

خانم فرازی افزود: با مشکلات اقتصادی و درآمد پایین خانواده‌ها پرداخت شهریه خیلی سخت و اگر خانواده‌ای چند فرزند داشته باشد به سختی می‌توانند هزینه تحصیل آنها را تامین کند. 

وی افزود: با وجود اینکه منزلشان در محدوده مدرسه هیات امنایی قرار گرفته به سختی توانسته فرزندش را ثبت‌نام کند. 

فرازی گفت: بیشتر ثبت‌نام‌ها در مدارس هیات امنایی با اجاره نامه‌های جعلی و از محلات دیگر شهر بصورت گزینشی انجام می‌شود. 

ایجاد مدارس هیات امنایی با اصل سوم قانون اساسی مغایرت دارد

یک مدیر مدرسه مراغه بعنوان عضو شورای آموزش و پرورش افزود: ایجاد مدارس هیات امنایی با اصل سوم قانون اساسی برای توزیع عادلانه آموزش مغایرت دارد. 

نجد محمدی افزود: ایجاد مدارس خاص، آموزش و پرورش و خانواده ها و معلمان را دچار مشکل کرده و نگاه به مدارس باید یکی باشد. 

وی اضافه کرد: فلسفه مدارس هیات امنایی فقط گرفتن پول از مردم برای تامین هزینه های آموزش و پروش است و لازم مدارس این چنین برچیده شود. 

به گفته این مدیر مدرسه، جو روانی ایجاد شده در خصوص این مدارس موجب شده تا خانواده‌ها و دانش آموزان به مدارس هیات امنایی سوق پیدا کنند. 

نجد محمدی افزود: در بیشتر موارد قبولان مدارس عادی در کنکور سراسری نسبت به مدارس هیات امنایی بیشتر است. 

وی گفت: آموزش و پرورش خودش به مشکل مدارس هیات امنایی دامن می‌زند و لازم ساختار این مدرسه‌ها تغییر پیدا کند. 

مشکلات مدارس هیات امنایی در بیشتر موارد از مدارس عادی است

مدیر دبیرستان شاهد مراغه، نیز در خصوص مدارس هیات امنایی گفت: زمان حضور دانش آموزان در این مدارس بیشتر از مدارس عادی است. 

عبدالمنافی افزود: مشکلات مدارس هیات امنایی در بیشتر موارد از مدارس عادی در اداره مدرسه و ثبت نام ها بیشتر است. 

هزینه کردهای بی مورد در مدارس هیات امنایی

عضو دیگر شورای آموزش و پرورش مراغه نیز در خصوص مدارس هیات امنایی گفت: این مدرسه‌ها در هزینه کرد شهریه های دریافتی اسراف می کنند. 

حقی فام افزود: در بیشتر موارد پولی که باید برای دانش آموزان این مدارس هزینه شود صرف نصب تابلو و مصارف غیرضروری مدرسه هزینه می شود. 

وی گفت: کاهش میزان شهریه ها، تعیین چهار چوب برای هزینه کرد، درآمد و جلوگیری از ریخت و پاش در مدارس هیات امنایی ضروری است. 

وی اضافه کرد : لازم است شهریه‌هایی که از دانش آموزان گرفته شده و در بانک‌ها نگهداری می‌شود، صرف تحصیل آنها شود یا شهریه‌ها به کلی حذف شود. 

دریافت شهریه در مدارس تعطیل

رئیس اداره تبلیغات اسلامی مراغه و عضو شواری آموزش و پروش گفت: دریافت شهریه برای مدارس دولتی در قالب هیات امنایی موجب گله مندی شهروندان مراغه ای شده است . 

حجت الا سلام امیری افزود: با توجه به تعطیلی یک سال گذشته مدارس، دریافت شهریه از اولیای دانش آموزان باید متوقف شود. 

وی اضافه کرد: در شرایط کرونایی و وضعیت اقتصادی شهروندان، جایی برای افزایش شهریه این مدارس در سال جاری نیست. 

به گفته رئیس اداره تبلیغات اسلامی مراغه، در بیشتر موارد به خاطر سفارشی بودن ثبت نام ها ، دانش آموزان محدوده مدرسه توانایی ثبت نام در این مدارس را ندارند. 

حجت الاسلام امیری افزود: لازم است مشکلات و کاستی های مدارس هیات امنایی به استان و وزرات آموزش و پرورش گزارش شود تا راه چاره ای برای این مدارس پیدا شود.

 پول موجود در حساب مدارس هیات امنایی شفاف سازی شود 

مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز گفت: در مدارس هیات امنایی مدت زمان کلاس ها و آموزش بیشتر از مدارس عادی است  

اکبریان افزود: تلاش خواهد شد پول موجود در حساب مدارس هیات امنایی شفاف سازی شود  و برای دانش آموزان این مدارس فوق برنامه، اردوهای فرهنگی و آموزشی برگزار شود . 

وی اضافه کرد: پیش از این مدارس هیات امنایی شهریه های دریافتی را بیشتر برای آموزش هزینه کرده‌اند. 

به گفته مدیر آموزش و پرورش مراغه، بخشی از درآمد و شهریه این مدارس برای مدارس کمتر برخوردار و محروم شهرستان هزینه شده است. 

اکبریان افزود: به زودی با حضور مسئولان استانی و دیگر شهرستان‌ها مشکلات مدارس هیات امنایی در قالب جلسه ای به میزبانی مراغه بررسی خواهد شد. 

ایجاد مدارس هیات امنایی و خاص به خاطر تفاوت آموزش از ریشه کاری نادرست است

معاون سیاسی فرماندار شهرستان ویژه مراغه نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش افزود: ایجاد مدارس هیات امنایی و خاص به خاطر تفاوت آموزش از ریشه کاری نادرست است. 

شعفی افزود: دریافت شهریه اضافی امتیاز آموزشی محسوب نمی شود و کیفیت آموزش بسیار مهم است . 

وی اضافه کرد: تفکر و تقاضای خانواده ها برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس هیات امنایی باید تغییر یابد و ذهنیت ایجاد شده در خصوص مدارس خاص در خانواده‌ها ازبین برود . 

به گفته معاون سیاسی فرماندار شهرستان ویژه مراغه، باید ساختار مدارس هیات امنایی در ثبت نام و جذب دانش آموزان عوض شود و راهکاری مناسب برای اداره این مدارس تدوین شود. 

در شهرستان مراغه ۱۴ مدرسه به هیات امنایی تبدیل شده‌اند و برنامه آموزش و پرورش این شهرستان هرسال تبدیل یک مدرسه به هیات امنایی است. 

بیش از ۵۳ هزار دانش آموز در شهرستان مراغه به تحصیل مشغول هستند.

این گفته‌ها روی هم یک معنی دارد، این که خیلی ازهیات امنایی‌ها راه را به غلط رفته‌اند و دچار گیجی شده‌اند، شاید حتی برخی از آنها بر خود گمان ِغیردولتی بودن برده‌اند و به همین دلیل سازِ دریافت شهریه را کوک کرده‌اند. اما حالا لازم است این گیجی رفع شود، شاید با نیشگونی به شکل نظارت دقیق برآنها و شاید با تلنگری به شکل پس گرفتن نام هیات امنایی از آنها و پس دادن عنوان دولتی عادی به این گروه از مدارس.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : فارس