انتشار فراخوان ارسال مقاله پژوهشی و فلسفی به تنها مجله Q۱ ایران
انتشار فراخوان ارسال مقاله پژوهشی و فلسفی به تنها مجله Q۱ ایران

فراخوان ارسال مقاله از سوی مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز، برترین مجله فلسفی و تنها مجله Q۱ ایران در حوزه فلسفه منتشر شد. بر اساس این فراخوان، مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز قصد دارد تا دو شماره خود را تحت عنوان “تعامل علوم و فلسفه در عصر حاضر” با مقاله‌های پژوهشی دانشجویان و اساتید منتشر کند که در […]

فراخوان ارسال مقاله از سوی مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز، برترین مجله فلسفی و تنها مجله Q۱ ایران در حوزه فلسفه منتشر شد.

بر اساس این فراخوان، مجله پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز قصد دارد تا دو شماره خود را تحت عنوان “تعامل علوم و فلسفه در عصر حاضر” با مقاله‌های پژوهشی دانشجویان و اساتید منتشر کند که در این راستا تمامی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های ایران و در تمامی رشته‌ها می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند.

این ویژه نامه در شش محور خواهد بود که شامل محور رابطه متقابل فلسفه و علوم با زیرمجموعه‌های بررسی اثرات سوء فلسفه‌های محدود نگر( نظیر پوزیتیویسم) بر علم، بررسی تاریخی تاثیر طبیعت گرایی در علم معاصر، بررسی تاریخی نقش فلسفه در تولید نظریات علمی و رشد دیدگاه‌های فوق طبیعت گرایی در دهه‌های اخیر و محور نقش فلسفه در علوم پایه با زیرمجموعه‌های چرا فیزیک نیاز به اصول متافیزیکی دارد؟، فلسفه و کیهان شناسی، فلسفه و زیست شناسی، فلسفه و نظریه تکامل داروین، فلسفه و علوم شناختی، رابطه متقابل فلسفه و علوم اعصاب و فلسفه و ریاضیات می‌شود.

محورهای دیگر این فراخوان نیز شامل محور نقش فلسفه در علوم مهندسی با زیرمجموعه‌های فلسفه چه نقشی در علوم مهندسی دارد؟، نقش فناوری در ایجاد رویکردهای جدید در فلسفه، محور نقش فلسفه در علوم پزشکی با زیرمجموعه‌های جایگاه و اثر فلسفه در پزشکی بالینی، پزشکی مدرن و فلسفه، معنای بدن، بیماری، سلامتی، پزشکی و روانپزشکی و روش پدیدارشناسی، محور رابطه فلسفه و علوم انسانی با زیرمجموعه‌های فلسفه و جامعه شناسی، فلسفه و حقوق، فلسفه و اقتصاد، فلسفه و جغرافیا و فلسفه و ادبیات و محور فلسفه و هنرها با زیرمجموعه‌های فلسفه و هنرهای تجسمی، فلسفه و معماری و فلسفه و فیلم است.

متقاضیان می‌توانند مقالات خود را حداکثر تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ به آدرس‌های مجازی مجله ارسال کنند که در صورت پذیرش، مقالات منتخب در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ در این مجله معتبر منتشر خواهد شد.

مقالات بایستی به زبان انگلیسی و یا فارسی با تعداد کلمات بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کلمه باشند. مقالات پذیرفته شده انگلیسی در شماره ۳۶ پاییز ۱۴۰۰ منتشر خواهند شد و مقالات فارسی پذیرفته شده نیز در شماره ۳۷ زمستان ۱۴۰۰ منتشر می‌شوند.

نویسندگان محترم توجه داشته باشند که تمامی مقالات باید از طریق سایت رسمی مجله به یکی از آدرس‌های مجازی ارسال شود و هرگونه سوال و پرسش درباره موضوع این فراخوان نیز از طریق ایمیل مجله و شماره دفتر مجله و نیز ایمیل سردبیر انجام می‌گیرد که ایمیل مجله برابر philosophy@Tabrizu.ac.ir، شماره تماس دفتر ۰۴۱۳۳۳۹۲۱۳۱، ایمیل سردبیر asghari۲۰۰۷@gmail.com و سایت رسمی مجله نیز به نشانی 
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/ است.

سردبیر افتخاری این دو ویژه نامه پروفسور مهدی گلشنی استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف است.

قابل ذکر است که در این فراخوان تعامل علوم با فلسفه تنها محدود به محورهای گفته شده نیست و لذا این مجله از مقاله‌ای که به نحوی بیانگر رابطه علوم و فلسفه باشد هم استقبال خواهد کرد. پژوهش‌های فلسفی دانشگاه تبریز تنها مجله فلسفی ایران است که به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر می‌شود و در آخرین رتبه بندی ISC نیز درجه Q۱ را کسب کرده است.

توضیحاتی در خصوص موضوع فراخوان 

علم فلسفه در دوران‌های یونان قدیم، تمدن اسلامی و قرون وسطی حاکم بر باقی علوم بود. اما نزدیک به یک قرن پس از تکون علم جدید، برخی از مکاتب تجربه گرا در اواخر قرن هفدهم میلادی ظهور کردند که فقط برای اطلاعات حاصل از حواس انسانی اهمیت قائل بودند.

این جریان با تکون مکتب پوزیتیویسم، در نیمه اول قرن نوزدهم قوت گرفت و فلسفه به صورت رسمی از محیط‌های علمی برافتاد که این جریان تا اواخر قرن بیستم ادامه داشت. 

اما با ظهور مکاتب علم فلسفه در قرن بیستم، که نتیجه فعالیت آن‌ها شناخت اهمیت نقش فلسفه در علوم تجربی بود، این جریان در دو سه دهه اخیر با همکاری نزدیک بین برخی فیلسوفان و فیزیکدانان نخبه منجر به احیای فلسفه در بعضی از دانشگاه‌های تراز اول غرب نظیر آکسفورد و کمبریج در انگلیس و کلمبیا و ییل در آمریکا شده که متاسفانه این تحولات به اغلب دانشگاه‌های غرب و به خصوص دانشگاه‌های ما منتقل نشده است.

در علوم طبیعی معاصر، فلسفه و گزاره‌های متافیزیکی در نقاط مختلف نظریه‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم حضور دارند، از طرفی دیگر توجه به تحولات علوم تجربی می‌تواند به تکامل و توسعه مکاتب فلسفی کمک شایانی کند.

در راستای عملی کردن این امر بایستی جایگاه فلسفه و علوم، حدود اعتبار و نحوه تعامل آن‌ها به خوبی شناخته شود، زیرا داستان علوم و فلسفه و رابطه آن‌ها با یکدیگر هم‌چون داستان مرغان و هدهد در داستان سیمرغ عطار است که وقتی کنار یکدیگر جمع می‌شوند، سیمرغ (کل یا حقیقت نهایی) را تشکیل می‌دهند.

هدف از انتشار این ویژه نامه نیز عرضه کردن بعضی از تحولات نوین در این حوزه در جهت حاکم کردن یک نگرش کل گرایانه برای فهم این تعامل است.

انتهای پیام 

  • منبع خبر : ایسنا