امنیت ملی خط قرمز کشورمان است
امنیت ملی خط قرمز کشورمان است

نماینده مردم کلیبر و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصابت ۱۵ راکت خمپاره جنگ قره باغ به نواحی مرزی گفت: امنیت ملی و آرامش شهروندان خط قرمز ماست و هیچ تهدیدی در این زمینه قابل قبول نیست.

به گزارش نهال امید، حسین حاتمی با اشاره به بازدید هیات بلندپایه اعزامی از تهران برای بازدید از برخورد راکت های خمپاره به مناطق مرزی اصلاندوز و خداآفرین در شمال غرب کشورمان افزود: هر چند جمع بندی ما از گزارش های میدانی و دریافتی در خصوص اصابت این راکت ها حاکی از غیرعمدی بودن آن و خطای تجهیزات و ادوات جنگی بوده و انحنای خطی مرزی ما در این مناطق نیز مزید بر علت شده، اما تاثیر روانی این حوادث بر ساکنان مرزی خداآفرین و پارس آباد غیرقابل کتمان است. 

وی اضافه کرد: بویژه منطقه اصلاندوز به دلیل قرارگیری در مقابل منطقه درگیری در معرض تهدید جدی است و بر همین اساس مراتب اعتراض و تذکرهای لازم نیز از طریق دستگاه دیپلماسی کشور به طرفین این مناقشه اعلام شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس بازدیدهای میدانی صورت گرفته و گزارش های دریافتی، از زمان آغاز دور جدید درگیری ها در قره باغ تاکنون، ۱۵ راکت به مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران در شهرستان خداآفرین اصابت کرده که متاسفانه ۲ مورد از این راکت ها موجب تخریب دو باب ساختمان و مجروح شدن دو تن در روستای پرویزخانلوی خداآفرین شده است.

حاتمی ادامه داد: به دلیل همین تنش ها و اتفاقات رخ داده در خط مرزی رود ارس، بسیاری از برنج کاران و دیگر کشاورزان منطقه از بیم تکرار حوادث احتمالی ناشی از درگیری ها در قره باغ، قادر به برداشت محصول خود نیستند و این موضوع علاوه بر خسارات مالی و اقتصادی، بار روانی فزآینده ای را نیز به ساکنان این مناطق تحمیل می کند و بازدید امروز نمایندگان و نائب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به منظور جمع بندی شرایط و پیش بینی تمام سناریوهای احتمالی پیشرو صورت گرفت.

نماینده مردم کلیبر و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر جلسه فردا با مسوولان استانی آذربایجان شرقی در خصوص بررسی و تصمیم گیری در خصوص وضعیت پیش آمده در اراضی سرزمینی مجاور به مناطق درگیری، گزارش کامل این بازدید نیز تهیه و در اختیار کمیسیون امنیت ملی مجلس و دیگر نهادهای ذیریط قرار خواهد گرفت تا همه تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث اخیر و نیز مواجهه با هر حادثه احتمالی مرتبط با مناقشه قره باغ در مناطق مرزی کشور اندیشیده شود.

شهرستان مرزی خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه رودخانه ارس و در ضلع جنوبی جبهه جنگ قره باغ بین ارتش های جمهوری های آذربایجان و ارمنستان واقع شده است.

از زمان آغاز جنگ در قره باغ در اوایل هفته گذشته تاکنون بیش از ۳۰ راکت خمپاره به روستاهای خداآفرین برخورد کرده که در نتیجه آن دو واحد روستایی خسارت دیده و به یک کودک جراحت جزئی وارد آمده است.

با شروع درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد.

بر اثر این مناقشه هفت شهرستان جمهوری آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستانی درآمد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

  • منبع خبر : ایرنا