امام جمعه: بافت غیرمهندسی تبریز را آسیب پذیر کرده است
امام جمعه: بافت غیرمهندسی تبریز را آسیب پذیر کرده است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به وسعت ساخت و سازهای غیرمجاز در تبریز، گفت: این کلانشهر با بافت وسیع غیرمهندسی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیار آسیب پذیر تر شده است. حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم روز یکشنبه در دیدار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان […]

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به وسعت ساخت و سازهای غیرمجاز در تبریز، گفت: این کلانشهر با بافت وسیع غیرمهندسی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیار آسیب پذیر تر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم روز یکشنبه در دیدار اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی زلزله را چالش جدی شهر تبریز در حوزه ساخت و ساز دانست و افزود: بررسی اجمالی مناطق حاشیه نشین تبریز نشان می دهد زلزله چند ریشتری این مناطق را که در هنگام بروز حوادث امکان امداد رسانی هم وجود ندارد، با خاک یکسان خواهد کرد.

وی با یادآوری وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله های سختِ و مهیب در سده های گذشته تبریز، اظهار داشت: با شرایط کنونی باید منتظر فاجعه های بزرگ تر باشیم، چرا که بافت فرسوده و غیر مهندسی در تبریز زیاد است و این مهم مسئولیت نظام مهندسی را سنگین تر می کند.

آل هاشم ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمان را از وظایف مهم سازمان نظام مهندسی برشمرد و اضافه کرد: باید با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی و بومی هر منطقه و با استفاده از فناوری های نوین، هم نمای داخلی و هم نمای بیرونی ساختمان ها از سوی نظام مهندسی به صورت جدی نظارت و رسیدگی شود.

وی به نقش بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی در ساخت سازه های مقاوم در حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که بیشترین تلفات زلزله ها در مناطق حاشیه نشین و همچنین روستاهاست که با اجرای سازه های مقاوم در مناطق روستایی، اهالی آن دلگرم شده و از مهاجرت به شهرها جلوگیری خواهد شد.

آل هاشم با تاکید بر اینکه نباید کوچک ترین اغماضی در حوزه ساخت و ساز صورت بگیرد، یادآوری کرد: هدف اصلی در طراحی ها باید در جهت کاهش تلفات باشد و با در نظر گرفتن زلزله خیز بودن منطقه آذربایجان و به خصوص شهر تبریز، از ساخت و سازهای بی حساب و کتاب جلوگیری شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر وظایف سنگین مهندسان ناظر در حوزه ساخت و ساز، گفت: گودبرداری هایی که همیشه فاجعه آفرین هستند نیازمند توجه جدی سازمان نظام مهندسی و مهندسان ناظر مقیم و مجری ساختمان هاست که در سال های اخیر در این حوزه قصوراتی صورت گرفته است.

آل هاشم بر توجه به معماری اسلامی تاکید کرد و افزود: این موضوع نادیده گرفته شده و حتی در برخی مواقع در سازه های ساختمانی از نمادهای غیر اسلامی و شیطان پرستی استفاده می شود که نیازمند توجه جدی نظام منهدسی است.

  • منبع خبر : ایرنا