اقلام پرمصرف رمضان ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل چقدر گران شده است؟
اقلام پرمصرف رمضان ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل چقدر گران شده است؟

کالاهای ضروری و پرمصرف در ماه مبارک رمضان در طول یک سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند. بازار ماه رمضان در سال‌های گذشته پررونق و پربار دیده می‌شد اما از زمانی که ویروس منحوس کرونا پا به عرصه وجود گذاشته است، این بازار و سایر عوامل تحت تاثیر قرار گرفته و حتی برخی […]

کالاهای ضروری و پرمصرف در ماه مبارک رمضان در طول یک سال گذشته افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند.

بازار ماه رمضان در سال‌های گذشته پررونق و پربار دیده می‌شد اما از زمانی که ویروس منحوس کرونا پا به عرصه وجود گذاشته است، این بازار و سایر عوامل تحت تاثیر قرار گرفته و حتی برخی اصناف را نیز به تعطیلی کشانده است. در کنار مشکلاتی که این بیماری در شرایط اجتماعی و اذهان عمومی و روانی گذاشته، مشکلات اقتصادی مردم نیز بیشتر شده است.

شاید یکی از موارد مهمی که هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان مورد بحث قرار می‌گیرد، قیمت اقلام مصرفی باشد. رمضان امسال رنگ کرونایی، مشکل معیشتی و افزایش قیمت‌ها را به خود گرفته و به نظر می‌رسد، امسال نیز دست مردم از خرید اقلام غذایی برای سفره افطار و سحری خود کمی تنگ شده باشد.

بر اساس استعلام قیمت‌ کالاهای اساسی مردادماه سال ۹۹ و فروردین ماه سال ۱۴۰۰ از اتاق اصناف آذربایجان شرقی، قیمت اقلام اساسی و کالاهای پرمصرف رمضان در طی حدود هشت ماه گذشته افزایش داشته است. بنا بر گفته حمید حسن زاده مسئول واحد بازرسی و نظارت بر قیمت‌های اتاق اصناف آذربایجان شرقی، قیمت‌های مرداد ماه سال ۹۹ بسیار نزدیک به قیمت‌های اقلام اساسی در ماه مبارک رمضان آن سال است.

میزان افزایش قیمت‌های اعلامی در ماه رمضان ۱۴۰۰

بر این اساس قیمت گوشت گوساله در مردادماه سال ۹۹ برابر ۸۰ هزار تومان بود که امسال قیمت گوشت دولتی گوساله به ۱۰۸ هزار تومان رسیده و افزایش ۳۵ درصدی داشته است. قیمت گوشت گوسفندی نیز از ۹۲ هزار تومان با میانگین افزایش ۳۵.۸ درصدی به  ۱۱۵ الی ۱۳۵ هزار تومان رسیده است.

قیمت مرغ مصوب در مردادماه سال ۹۹  برابر ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان بود که با میانگین افزایش ۵۸ درصدی به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در آستانه ماه رمضان ۱۴۰۰ رسیده است.

در بخش حبوبات، لپه از رنج قیمتی ۲۳ الی ۲۹ هزار تومان با افزایش میانگین ۳۷ درصدی به ۳۴ الی ۳۷ هزار تومان، عدس از رنج قیمتی ۲۰ الی ۲۴ هزار تومان با افزایش میانگین ۴۱ درصد به ۳۰ الی ۳۲ هزار تومان، نخود از رنج قیمتی ۱۳ الی ۱۵ هزار تومان با افزایش میانگین ۱۱۶ درصدی به ۲۹ الی ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان و لوبیا چیتی از رنج قیمتی ۲۳ الی ۲۵ هزار تومان با افزایش ۶۶.۵ درصدی به ۳۸ الی ۴۲ هزار تومان رسیده است.

اقلام دیگر غذایی چون ماکارونی ۸۰۰ گرمی نیز از قیمت ۶۴۰۰ تومان به ۷۳۶۰ تومان ۱۰ درصد افزایش را تجربه کرده و روغن جامد پنج کیلویی نیز با افزایش قیمت از ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش ۲۷.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

برنج ایرانی از رنج قیمتی کیلویی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان و ۲۸ هزار تومان با افزایش میانگین بیش از ۸۰ درصدی به  ۳۳ الی ۴۸ هزار تومان رسیده است.

در حوزه لبنیات، شیر پاکتی ۹۰۰ گرمی نیز از ۴۰۰۰ تومان با افزایش ۲۲.۵ درصدی به ۴۹۰۰ تومان رسیده و پنیر لیقوان با افزایش بیش از ۴۶ درصدی رو به رو بوده و از قیمت کیلویی ۶۰ هزار تومان به ۸۵ هزار تومان افزایش یافته است.

خرمای مضافتی نیز از رنج قیمتی ۱۷ الی ۲۷ هزار تومان با افزایش ۵۰ درصدی به ۲۷ الی ۳۹ هزار تومان رسیده است.

قیمت خیار در مقایسه این دو دوره زمانی تغییری نکرده ولی گوجه فرنگی افزایش ۱۲۷ درصدی، سیب زمینی افزایش ۸۰ درصدی و پیاز سفید افزایش ۱۱۲ درصدی را تجربه کرده است.

قیمت فروش زولبیا و بامیه درجه یک نیز بر اساس اعلام اتحادیه قنادی فروشان تهران برابر ۴۸ هزار تومان و درجه دو برابر ۳۸ هزار تومان است اما قیمت این اقلام در تبریز حدود سه الب هشت هزار تومان کمتر برآورد می‌شود.  به هر حال این قیمت در مقایسه با قیمت ۲۴ و ۱۸ هزار تومانی سال گذشته، افزایش بالایی را نشان می‌دهد.

جلوگیری از کمبود احتمالی و نوسان نامتعارف قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اجرای طرح نظارتی ویژه ایام پایانی سال و عید نوروز از تداوم و آغاز طرح نظارتی در ماه مبارک رمضان خبر داد.

یوسف پایدار گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان به منظور جلوگیری از کمبود احتمالی و نوسان نامتعارف قیمت‌ها به خصوص در مورد اقلام لبنی، پروتئینی، برنج، روغن، قند و شکر، خرما، میوه، سبزیجات و شیرینی­های پر مصرف در ایام مذکور موضوع تامین ، توزیع و نظارت بر اقلام مشمول طرح ضیافت با جدیت پیگیری و اجرایی خواهد شد.

وی با بیان این‌که به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان و با رویکرد پیشگیرانه، از حداکثر ظرفیت‌های موجود جهت تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی بهره خواهیم برد.

وی ادمه داد: تمهیدات مناسبی در زمینه مراقبت و پایش مستمر بازار و توجه ویژه به موضوع تامین و توزیع به موقع کالاهای پرتقاضای ماه مبارک رمضان با هدف تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب و مناسب پیش بینی شده است .

پایدار با تاکید بر نظارت مستمر بر واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی و برخورد با متخلفان، ادامه داد: با مشارکت سایر دستگاه‌های متولی در انجام گشت‌های مشترک و هم‌چنین استفاده از ظرفیت‌های موجود در اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و ناظران افتخاری، اقدامات نظارتی تداوم خواهد داشت.

وی نظارت بر تامین و توزیع به موقع کالاهای اساسی در قالب اقلام تنظیم بازاری با قیمت مصوب، برخورد موثر و بازدارنده با تخلفات احرازی، نظارت موثر بر فروش‌های فوق العاده اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کنترل و پایش وضعیت عرضه و قیمت اقلام اولویت دار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌ها را از جمله موضوعات مهم در بحث نظارت و بازرسی در ایام ماه مبارک رمضان برشمرد.

وی از آمادگی درگاه‌های مختلف سازمان صمت استان از جمله سامانه تلفنی ۱۲۴، سایت  www.۱۲۴.ir، اپلیکیشن آپ و اداره رسیدگی به شکایات و مشارکت‌های مردمی برای دریافت و رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات مردمی خبر داد و افزود: در کمترین زمان ممکن به کلیه شکایت‌ها و گزارش‌های مردمی در خصوص تخلفات صنفی، رسیدگی و پاسخگویی خواهد شد.

اقلام خوراکی و موادغذایی در طول ۱.۵ سال گذشته نوسانات بالایی را تجربه کرده‌اند و حتی در مقطعی از زمان نیز تعدادی از این اقلام از جمله روغن خوراکی، گوشت قرمز و گوشت مرغ در بازار با کمبود مواجه شد و یا حتی در مقطع دیگری قیمت‌ها به شدت بالا رفت که در نهایت با تدبیر سازمان‌های مربوطه وضعیت اندکی بهبود یافته و حداقل قیمت‌ها با وجود افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تقریبا از حالت نوسانی خارج شده‌اند.

با توجه به این‌که وارد ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خداوند می‌شویم، امید است تا برکت الهی بغد از یک سال سخت و نفس گیر و لبریز از گرانی‌ها بر سفره‌های هم‌وطنان نازل شود و تمامی خانواده‌های ایرانی از نعمت وجود غذا بهره مند شوند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا