افزایش ۳ برابری خسارت بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در شرایط خشکسالی
افزایش ۳ برابری خسارت بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در شرایط خشکسالی

در کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی که با حضور رئیس و معاونان سازمان جهادکشاورزی استان و مدیران ادارات شهرستانی برگزار شد، مواردی مربوط به جزئیات خسارات وارده در طول هشت ماهه اخیر و افزایش سه برابری خسارات بخش کشاورزی استان در شرایط خشکسالی و هم‌چنین پوشش پایین بیمه کشاورزی استان […]

در کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی که با حضور رئیس و معاونان سازمان جهادکشاورزی استان و مدیران ادارات شهرستانی برگزار شد، مواردی مربوط به جزئیات خسارات وارده در طول هشت ماهه اخیر و افزایش سه برابری خسارات بخش کشاورزی استان در شرایط خشکسالی و هم‌چنین پوشش پایین بیمه کشاورزی استان مطرح شد.

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این جلسه، بیان کرد: تمامی موارد مربوط به خسارات و غرامت‌های بخش کشاورزی استان بایستی در این کارگروه چکش کاری شده و مطرح شود سپس با ارسال مصوبات به استانداری و شورای مدیریت بحران، موارد مربوطه به وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی انتقال می‌یابد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که امسال بیشترین میزان خسارت بخش کشاورزی با بیشترین تعداد مخاطرات را در سطح استان شاهد بودیم، گفت: امسال بخش کشاورزی استان با مشکل خشکسالی درگیر بوده و این مقدار خشکسالی در این بخش تاکنون کم سابقه بوده است، ولی با این حال بارندگی‌های اخیر در سطح استان اندکی توانست کمبودها را جبران کند و نقطه امیدی برای بهره برداران شد.

وی متذکر شد: پیش بینی می‌کنیم که با وجود شرایط خشکسالی، حداقل ۵۰ درصد عملکرد تولید محصول از مزارع دیم استان استحصال شود.

فتحی با تاکید بر لزوم انتقال دانش و ترویج راه‌های پیشگیری از خسارت به کشاورزان، افزود: مثلا باغاتی در مرند، به نوعی تور مجهز شده‌اند که موجب کاهش خسارت تگرگ به باغات می‌شود. بنابراین، اصولی که موردقبول علم بوده و حتی به صورت پایلوت انجام می‌گیرد و نقش اساسی در پیشگیری زیان دارد را باید بین کشاورزان ترویج داد زیرا نمی‌توانیم دست بسته در مقابل خسارت بنشینیم و سپس غرامت پرداخت کنیم.

وی متذکر شد: باید منابع تسهیلاتی را به تجهیزات و امکانات پیشگیری مثلا دستگاه‌هایی که می‌توانند جلوی سرمازدگی را بگیرد، سوق دهیم. کشاورزان در زمان خسارت علاوه بر حمایت مالی به حمایت روحی نیز نیاز دارند و ما نیز باید در کنار آن‌ها باشیم و دستشان را بگیریم تا تنها نباشند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم افزایش سقف تسهیلات و پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی، گفت: ما به عنوان مسئول و دستگاه خدمات رسان باید به سمت کشاورز برویم نه این‌که منتظر باشیم کشاورز به ما رجوع کند. در نتیجه برای افزایش پوشش بیمه‌ای در سطح استان، باید ستاد بیمه بخش کشاورزی استان تمهیداتی را اتخاذ سازد که نمایندگی‌های صندوق بیمه کشاورزی در بین بهره برداران حضور یابند و آن‌ها را با اهمیت بیمه آشنا کنند و از این طریق پوشش بیمه‌ای افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر این‌که خدمات بخش کشاورزی کاملا متفاوت با سایر دستگاه‌ها است، افزود: باید فرصتی ایجاد شود که خدمات بیمه‌ای در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و آن‌ها مطمئن شوند و واحدها و مزارع خود را بیمه کنند تا شاهد مشکلات و عدم پوشش بیمه‌ای در صورت وقوع خسارت در این خصوص نباشیم. دیدیم یک تلاطم ناچیز در بحث مرغ، چقدر جنجال آفرین شد.

وی با بیان این‌که خودکفایی با شعار نه بلکه با حمایت و پشتیبانی انجام می‌گیرد، اظهار کرد: باید دیدگاه حل مشکلات بخش کشاورزی را تغییر داده و خدمات را در دسترس راحت و آسان کشاورزان قرار داد.

جزئیات خسارت بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری

نادر نقیلی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشاتی در خصوص خسارات بخش کشاورزی استان، گفت: در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ (تا روز نهم خردادماه) بیش از ۵۰۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان متحمل خسارت ۱۹۷۵ میلیارد تومان شده است.

وی افزود: بخش باغبانی استان نیز در سطح ۱۱۴ هزار و ۸۶۸ هکتار متحمل خسارت ۲۸۹۰ میلیارد تومانی شده که با احتساب خسارت ۸۵۵ میلیارد تومانی بخش دام و طیور و آبزیان و خسارت ۲۶ میلیارد تومان به بخش آب و خاک استان، مجموع خسارت وارده در سال زراعی جاری به بخش کشاورزی استان بالغ بر ۵۷۴۸ میلیارد تومان محاسبه شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس ۵۰ درصد خسارت وارده به بخش کشاورزی استان تنها مختص بخش باغی می‌شود و ۳۴ درصد نیز مربوط به بخش زراعت است.

بیش از ۴۷ درصد خسارت بخش کشاورزی استان مربوط به خشکسالی است

نقیلی در خصوص نوع خسارات وارده نیز اظهار کرد: بیش از ۴۷ درصد خسارات بخش کشاورزی استان در سال زراعی جاری در اثر خشکسالی بوده و در این راستا مبلغ ۲۷۰۹ میلیارد تومان از این طریق خسارت وارد شده است. سرمازدگی نیز خسارت ۱۷۰۳ میلیارد تومانی، تگرگ خسارت ۱۰۴۰ میلیارد تومانی، بادوطوفان خسارت ۱۸۷ میلیارد تومان، سیل و بارندگی نیز خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی وارد کرده‌اند.

وی متذکر شد: خشکسالی در شهرستان میانه بیشترین خسارت را بر جا گذاشته و بهره برداران این شهرستان در مجموع بالغ بر ۴۳۲ میلیارد تومان متضرر شده‌اند؛ هم‌چنین عامل سرمازدگی در ملکان بیشترین خسارت را با ۸۶۹ میلیارد تومان هزینه و عامل تگرگ در مراغه بیشترین خسارت را با ۳۸۸ میلیارد تومان هزینه بر جا گذاشته است.

وی با اشاره به میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی استان طی چندین سال گذشته، اظهار کرد: مجموع خسارات وارده به بخش کشاورزی استان در سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ تنها تا روز پنجم خردادماه طی ۱۳ سال اخیر، بی سابقه بوده است، چرا که طی این سال‌ها، نهایت خسارت وارده در سال ۹۸ با مجموع هزینه ۱۸۶۴ میلیارد تومان (حدود یک سوم خسارت امسال) گزارش شده که نشان می‌دهد، امسال وضعیت بسیارتر بدتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه با ارائه گزارشاتی از عملکرد این نهاد در خصوص بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور، گفت: تعداد ۴۳ هزار و ۸۱۵ پرونده خسارت بخش کشاورزی در کارگروه بند (خ) ماده ۳۳ مصوب شده و مبلغ ۱۹۴ میلیارد تومان اعتبار تعیین تکلیف شده است که تاکنون تخصیص ۱۰۰ درصدی در این خصوص داشته‌ایم.

وی با اشاره به این‌که پرداخت جبران هزینه‌های بهره برداران تا حدود دو سال بعد به طور کامل تعیین تکلیف می‌شود، افزود: طی سال گذشته در چهار مرحله تخصیص اعتبار انجام گرفته است.

پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی استان

علی تبریزی، مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان نیز در ادامه این جلسه در خصوص سطح بیمه محصولات کشاورزی استان در سال زراعی جاری (تا هشتم خردادماه)، گفت: در بخش آبزیان، بیش از ۱.۵ میلیون قطعه آبزی، در بخش دامی ۲۲۳ هزار و ۱۸۲ راس دام، در بخش طیور ۲۴ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۳۵۱ قطعه، در بخش محصولات باغی ۲۱ هزار هکتار و محصولاات زراعی ۲۰۹ هزار هکتار بیمه شده‌اند.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری هم‌چنین بالغ بر ۷۷ هزار و ۹۷ عدد بیمه نامه در بخش کشاورزی استان تدوین شده است که بخش محصولات باغی با ۳۷ هزار و ۵۱۴ بیمه نامه و بخش محصولات زراعی با ۲۵ هزار و ۸۵۰ بیمه نامه بیشترین سهم را در این حوزه دارند.

وی متذکر شد: یکی از مشکلاتی که بخش کشاورزی استان در حوزه بیمه دارد، پایین بودن قطعات باغی است. به طوری که میانگین باغات بیمه شده استان در محاسبه با تعداد بیمه نامه‌ها به ۰.۶ هکتار می‌رسد که بسیار رقم پایینی است و نشان می‌دهد که مساحت باغات استان در حد استاندارد و اقتصادی نیست.

تبریزی افزود: حق بیمه سهم بیمه گذاران بخش کشاورزی استان نیز تاکنون بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان محاسبه شده است.

وی متذکر شد: میزان غرامت پرداختی در سال زراعی ۹۸-۹۹ به ۸۰ هزار و ۱۲۸ بهره بردار زیان دیده استان، در مجموع بیش از ۶۴ میلیارد تومان است؛ هم‌چنین تعداد ۱۹ هزار و ۴۰۱ مورد خسارت دیگر نیز در دست بررسی قرار دارد.

وی با اشاره به طرح جهش تولید در سطح استان و بیمه بهره برداران توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، گفت: در راستای این طرح، بیش از ۱۰۸ هزار هکتار از اراضی گندم دیم، ۲۵ هزار و ۷۴۲ هکتار اراضی جو دیم، ۳۸۸۲ هکتار اراضی نخود دیم بهاره، ۲۳۷۳ هکتار اراضی نخود دیم پاییزه و سایر اراضی عدس، گلرنگ و ماش بیمه شده‌اند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان در خصوص نحوه تعیین خسارت نیز گفت: در خسارات عمومی معمولا دستگاه اجرایی به صندوق بیمه کشاورزی خسارت مربوطه را اعلام می‌کند و گروهی از کارشناسان جهت بررسی و رد یا تایید آن به منطقه اعزام می‌شوند. در خسارات شخصی و خصوصی نیز بهره بردار اقدام به درخواست غرامت کرده و سپس در صورت تایید کارشناسان، درخواست مربوطه تبدیل به مجوز می‌شود.

وی افزود: با توجه به شرایط کرونایی و محدودیت‌های موجود برای تردد افراد، بهره برداران خسارت دیده و تحت پوشش بیمه می‌توانند به چهار طریق، خسارت خود را اعلام کنند. در این راستا در صورت وقوع خسارت در واحد تحت پوشش بیمه کشاورزی، بایستی درخواست ثبت خسارت را ظرف مدت معین حداکثر هفت روز برای محصولات باغی و زراعی و ۲۴ ساعت برای دام و طیور انجام دهند تا موارد فوق قابل ارزیابی و برآورد خسارت باشد.

وی ادامه داد: بهره برداران تحت پوشش می‌توانند با شماره گیری کد دستوری *۶۶۵۵*۶۴۰۰۹#  و یا ثبت درخواست از طریق پرتال مشتریان سامانه www.cs.sabka.ir نسبت به اعلام خسارت خود اقدام کنند؛ هم‌چنین این افراد می‌توانند درخواست کتبی خود را به دفتر نمایندگی بیمه کشاورزی منطقه خود و یا شعبه بانک کشاورزی محل تحویل دهند.

تبریزی متذکر شد: اکنون تعداد ۴۶۵۰ پرونده مربوط به ۱۲ نوع محصولات باغی در ۱۶ شعبه صندوق بیمه کشاورزی استان و هم‌چنین ۶۴۷۰ فقره پرونده در خصوص هفت نوع محصول زراعی خسارت دیده استان در حال بررسی و ارزیابی هستند.

انتهای پیام 

  • منبع خبر : ایسنا