افزایش میزان بیمه محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
افزایش میزان بیمه محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: با تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان، عملکرد میزان بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید با افزایش ۶۴۲۲ درصدی در بخش باغی، ۳۳۲ درصدی در بخش زراعی و چهار درصدی در بخش دام، نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. علی تبریزی در تشریح […]

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی، اظهار کرد: با تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان، عملکرد میزان بیمه محصولات کشاورزی در سال زراعی جدید با افزایش ۶۴۲۲ درصدی در بخش باغی، ۳۳۲ درصدی در بخش زراعی و چهار درصدی در بخش دام، نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.

علی تبریزی در تشریح آخرین وضعیت بیمه کشاورزی استان، اظهار کرد: سطح بیمه کشاورزی استان در سال زراعی جدید (۱۳۹۹_۱۴۰۰) تاکنون به تعداد ۳.۵ میلیون مورد رسیده و نزدیک به ۴۰۰۰ بیمه نامه نیز در این بخش اخذ شده است.

وی از افزایش ۶۱۱ هزار واحدی سطح بیمه کشاورزی استان در سال زراعی ۹۸_۹۹ نسبت به سال زراعی پیش از آن (سال زراعی ۹۷_۹۸) خبر داد و افزود: سطح بیمه در بخش‌ آبزیان، تنه درختان، دام و طیور افزایش یافته اما در هر یک از بخش‌های باغی و زراعی با ۴۰ درصد کاهش مواجه شده است.

وی در خصوص تعداد بیمه نامه صادر شده بخش کشاورزی استان نیز افزود: در سال زراعی گذشته، تعداد متقاضیان بیمه در بخش‌های باغی، زراعی و طیور نسبت به سال زراعی پیش از آن، کاهش یافته و از ۹۵ هزار و ۶۹۶ بیمه نامه به ۶۹ هزار و ۷۹۳ بیمه نامه رسیده است.

تبریزی ادامه داد: در خصوص میزان حق بیمه‌ی بیمه گزار نیز می‌توان گفت که این میزان از ۴۴۳ میلیارد ریال در سال ۹۷_۹۸ به ۳۲۷.۵ میلیارد ریال در سال زراعی ۹۸_۹۹ کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی رتبه چهارم کشوری در حوزه بیمه کشاورزی را دارد، گفت: غرامت بیمه برای بیمه شدگان بخش طیور سال زراعی گذشته، به طور کامل پرداخت شده اما پرداخت غرامت ۲۳۶ بیمه گزار در بخش زراعی و یک بیمه گزار در بخش دام هنوز باقی مانده است که مبلغ کل غرامت، در مجموع بیش از ۴۵۶ میلیارد ریال را شامل می‌شود.

وی در خصوص مشکلات بخش بیمه کشاورزی استان، اظهار کرد: پرداخت‌های پی در پی غرامت در محصولات مختلف به خصوص بخش زراعی و باغی باعث افزایش ضریب خطر استان و افزایش تعرفه بیمه شده شده و در نتیجه با کاهش فاصله حق بیمه با حداکثر تعهد بیمه گر و کاهش مطلوبیت بیمه نزد کشاورزان در تعدادی از محصولات رو به رو شده‌ایم.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی  آذربایجان شرقی، متذکر شد: البته می‌توان با کنترل پرداخت‌های غیر واقعی، افزایش حمایت دولت از طریق افزایش حق بیمه سهم دولت و کاهش سهم بیمه گذار، رغبت بیشتری در بهره برداران نسبت به بیمه ایجاد کرد.

وی افزود: هم‌چنین انجام تبلیغات گسترده در بین کشاورزان و بهره مندی از بازاریاب‌های بیمه در گسترش ضریب نفوذ بیمه تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به نارضایتی بیمه گزاران بخش کشاورزی استان از عدم پرداخت غرامت در سال‌های اخیر، گفت: این مشکل با تفویظ اختیار بررسی خسارت‌ها به استان حل شده است، لذا با استناد به این امر بایستی وجهه بیمه کشاورزی ترمیم شود.

تبریزی افزود: با توجه به وسعت پهنه و حوزه عمل بخش کشاورزی استان، افزایش ضریب نفوذ بیمه فقط با امکانات و نیروهای صندوق بیمه امکان پذیر نبوده و همکاری و تلاش تمامی فعالان این عرصه را می‌طلبد؛ با توجه به ابلاغ برنامه “هویت گذاری و بیمه اجباری دام”، متاسفانه عملکرد استان تاکنون قابل قبول نبوده است اما می‌توان با تعریف سازوکار مناسب و عملی با همکاری ارگان‌های ذیربط، گام‌ها موثری در اجرای این طرح برداشت.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی جاری، تشریح کرد: برگزاری جلسات کشت پاییزه، جذب بازاریاب، بررسی مشکلات و ارائه راهکار و برگزاری جلساتی با حضور مدیران عامل شرکت‌های خدمات بیمه‌ای در جهت توسعه بیمه اقدامات موثر در راستای افزایش رغبت برای بیمه محصولات کشاورزی در استان بوده است.

وی ادامه داد: هم‌چنین برگزاری کلاس و جلسه با ارزیابان بیمه کشاورزی، دام و طیور در جهت آموزش و انجام امورات محوله، اقدام در راستای بهبود و ساماندهی وضعیت شرکت‌های خدمات بیمه‌ای، انجام به موقع امورات ارزیابی و پرداخت به موقع غرامت‌ها، اقدام به اخذ مجوز از ستاد مرکزی بیمه در زمینه انعقاد قرارداد کارگزاری بیمه با سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان و … از جمله اقدامات این بخش از کشاورزی استان در راستای بهبود وضعیت بیمه کشاورزی در سال زراعی جاری است.

  • منبع خبر : ایسنا