افزایش فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی به ۶ نفر در روز/ عزاداری‌ها را از مساجد به خانه نکشانید
افزایش فوتی‌های کرونا در آذربایجان‌شرقی به ۶ نفر در روز/ عزاداری‌ها را از مساجد به خانه نکشانید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به افزایش فوتی‌های کرونا در آذربایجان شرقی به ۶ نفر در روز هشدار داد.

به گزارش نهال امید، محمد حسین صومی، در نشست خبری اظهار کرد: فوتی‌های کرونا که در هفته‌های گذشته روزانه به دو الی سه نفر تقلیل پیدا کرده بود، اکنون به حدود شش نفر در روز رسیده است و شاهد فوت بیمارانی هستیم که بیش از یک ماه بستری بودند.

وی بیان کرد: ۱۵۷۵۶ فرد مبتلا به کرونا را از طریق آزمایشات شناسایی کرده‌ایم که متاسفانه ۶۰۷ نفر از آنان برابر با حدود ۳.۸ درصد، جان باخته‌اند.

وی اضافه کرد: تا کنون از بیماران بستری در بیمارستان، افرادی که با افراد مبتلا مواجه شده و افراد علامت دار تست گرفته‌ایم که نتیجه آزمایش ۴۰ درصد از این افراد مثبت شده است.

صومی با بیان اینکه روزانه بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را در استان شناسایی می‌کنیم، گفت: به نظر می‌رسد آمار بستری ها رفته رفته افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به نقش سفرها و مسافران ورودی به استان در افزایش موارد مثبت بیماری اظهار کرد: آب و هوای خوب باعث افزایش مسافران در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه شده است.

وی با بیان اینکه قبول نداریم که به اوج دوم بیماری رسیده‌ایم، گفت: به نسبت جمعیت استان، افراد گرفتار و بستری، چنین فکر می‌کنیم که به اوج نرسیده‌ایم و اقدامات باعث شد تا جلوی گسترش ویروس گرفته شود و اوجی که انتظار داشتیم، اتفاق نیفتاد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: روزانه بیش از ۸۲۰ نفر بستری در اوج نداشتیم و هنوز در دامنه به سمت قله حرکت می‌کنیم و زمان رسیدن به اوج، هنوز معلوم نیست.

وی متذکر شد: زمانی می‌توان از اوج حرف زد که بیماری پس از شیوع زیاد به شدت کاهش پیدا کند.

وی در ادامه با تاکید ضرورت همکاری رسانه‌ها در دعوت از مبتلایان بهبودیافته کرونا، گفت: فضا را آماده و از مبتلایان فروردین و اسفند ماه خواهش کنید، نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند.

صومی، سن و نبود بیماری زمینه‌ای را از عوامل موثر در پلاسمادرمانی عنوان کرد و افزود: خواهش می‌کنیم بهبودیافتگان جوان‌تر و به ویژه مذکر، بیشتر داوطلب اهدای پلاسما شوند.

وی در ادامه با اشاره به ابتلای ۹۵۰ نفر از مجموعه حدود ۲۷ هزار نفری جمعیت کادر بهداشت و درمان استان به کرونا، بیان کرد: تقریبا ۷۰ درصد از مبتلایان بهبود یافته و به محل کارشان بازگشته‌اند و هفت نفر بستری هستند.

وی در این خصوص افزود: ‌۸۴۰ نفر از مبتلایان داخل سیستم علوم پزشکی و ۱۱۰ نفر خارج از دانشگاه هستند.

فوت ۴ پرستار

صومی با اشاره به اینکه تا به این لحظه چهار نفر از پرستاران بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند، اظهار کرد: دکتر هاشمی رییس بیمارستان سراب، دکتر پورمحبت از بیمارستان وابسته به سپاه عاشورا نیز از پزشکان شهید در راه مبارزه با کرونا هستند. 

وی با بیان اینکه جامعه پزشکی و پرستاری ما به شدت خسته شده‌اند، گفت: نمی‌توان چندین ماه لباس مخصوص (گان) پوشید و مراعات کرد، به جامعه پزشکی و پرستاری رحم کنید.

وی با اشاره به موارد ابتلا به کرونا در عروسی‌ها بیان کرد: عدم رعایت فاصله و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث افزایش موارد مثبت در مراسمات عروسی شده است‌.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: چندین مورد در شهرستان‌ها گزارش شده که تا ۴۰ نفر هم مبتلا شده‌اند.

عزاداری‌ها را از مساجد به حسینیه‌ها و خانه‌ها نکشانید

وی با ارایه توصیه‌هایی به خانواده‌های معزا، متذکر شد: تعداد محدودی از عزاداران سر خاک رفته و فاصله لازم را رعایت کنند و عزاداری‌ها را از مساجد به حسینیه‌ها و خانه‌ها نکشانید.

وی بیان کرد: با توجه به روند کرونا در کشور تصور می‌کردیم که احتمالا در استان نیز شاهد اوج گیری بیماری باشیم که با همت همه و اعمال محدودیت‌های فیزیکی شاهد کاهش بیماری در اواخر فرودین تا اوایل اردیبهشت بودیم.

صومی اظهار کرد: همه دنبال این بودند که اقتصاد مردم هم در نظر گرفته شده و محدودیت‌ها برطرف شوند که به نظر می‌رسد این موضوع نیز باعث افزایش شیوع ویروس در طول دو هفته گذشته در استان شد.

وی افزود: با انجام نمونه گیری از گروه‌های در معرض خطر با تست آنتی بادی در اواخر اردیبهشت ماه، مشخص شد که مواجهه مردم استان با ویروس هشت درصد بوده است، در حالی که در برخی جاهای کشور نزدیک به ۶۵ الی ۸۰ درصد هم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: باید بپذیریم واقعیتی به نام کرونا ویروس وجود دارد.

وی گفت: آذربایجان شرقی به طور کلی در این مدت از استان‌هایی بود که از روزهای اول شناسایی کرونا در کشور، موارد مثبت بیماری را داشت و اولین کرونا مثبت‌ها نیز اواخر اسفند ماه بستری شدند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با رعایت پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان مجددا از انتشار ویروس جلوگیری شود.

صومی بیان کرد: مدت پایایی ویروس در کشور و جهان دو یا سه ماه نیست و برخی نظریه‌ها یک و نیم سال را گزارش می‌کنند. بر اساس این دیدگاه اگر به جایی برسیم که همه ماسک بزنند و ۱۸ ماه جامعه را ایمن نگه داریم، واکسن مبارزه با بیماری کشف شده و به اندازه کافی موجود خواهد بود.

وی اظهار کرد: کسانی که تصور می‌کردند، ویروس نابود خواهد شد، دیگر چنین تصوری ندارند. یکی از معضلات کووید۱۹ بدآموزی‌ها و شبه دانش‌ها بود چه در مورد پیشگیری و چه درباره درمان و پایایی ویروس.

وی بیان کرد: اهالی رسانه واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کنند و امیدواریم جامعه نیز خودش را با این واقعیت‌ها تطبیق دهد تا با کم‌ترین عارضه این معضل مهم قرن را پشت سر بگذاریم.

صومی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر مغایرت اظهارات وی با اظهارات استاندار آذربایجان شرقی، اظهار کرد: مغایرتی در این خصوص وجود ندارد و همچنین شاخصی برای رنگبندی شهرها ابلاغ نشده و این‌ها اصطلاحاتی هستند که رایج شده‌اند.

وی اظهار کرد: تناقضات به دلیل بیان کیفی وضعیت شهرها است و در حال کنترل بودن و مدیریت بیماری واژه‌های بهتری از رنگ‌های قرمز و زرد هستند.

وی در ادامه متذکر شد: در مورد شهرستان‌ها وابسته به وزرات بهداشت بوده‌ایم و وزارت بر اساس آمارهای ما تصمیم می‌گرفت و آن تصمیم تا دو هفته جاری بود و ما حق داشتیم نماز جمعه را بر اساس تصمیمات دو هفته قبل برگزار کنیم.

وی گفت: پیشنهاد کرده‌ام بررسی‌ها و ارزیابی‌ها بر اساس وضعیت و به صورت هفته‌ای انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: اصراری بر استفاده از رنگ‌های قرمز و سفید ندارم، البته قرمز بودن یک استان هشداری برای اصلاح رفتار در آن استان بوده و به معنی نقص مدیران آن نیست.

وی با اشاره به نحوه اعمال محدودیت‌های جدید، گفت: طبق آخرین تصمیم ستاد ملی کرونا، برای اعمال محدودیت‌ در شهرستان‌ها باید اول در ستاد استانی کرونا تصمیم گیری شده و سپس به تایید ستاد ملی و وزارت بهداشت برسد و با تصمیم آقای رییس جمهور ابلاغ شود.

وی متذکر شد: بسیار بعید است که قرنطینه‌های ۱۴ روزه عام را داشته باشیم. اگر همه ماسک زده و پروتکل‌های ابلاغی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و همچنین تهویه نیز مناسب باشد، می‌توان بیماری را کنترل کرد.

صومی در خاتمه تاکید کرد: زمان حضور در خارج خانه باید رعایت شود؛ به این معنی که باید مکان را بلافاصله و در کم‌ترین زمان ممکن پس از انجام کار ترک کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا