افتتاح ۱۰ پروژه عمرانی با اعتبار ۴۴۰میلیارد ریال در سطح منطقه ۴
افتتاح ۱۰ پروژه عمرانی با اعتبار ۴۴۰میلیارد ریال در سطح منطقه ۴

۱۰ پروژه عمرانی شهرداری منطقه ۴ تبریز به صورت همزمان و متمرکز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی افتتاح می‌شود.

به گزارش نهال امید، ۱۰ پروژه عمرانی شهرداری منطقه ۴، به صورت متمرکز در محل بزرگترین پروژه منطقه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی روز شنبه، ۱۰خرداد با حضور مسئولان شهری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مسیرگشایی فاز دوم خیابان شهید خلیلی

مسیرگشایی فاز دوم خیابان شهید خلیلی با طول ۵۰۰ متر و عرض ۱۸ متر و با اعتبار ۱۶ میلیارد تومان، بزرگترین پروژه آماده افتتاح این منطقه است که به عنوان طرح مکمل فاز نخست، نقش کارساز در بهبود بافت ترافیکی و تقویت وضعیت کالبدی خواهد داشت. پروژه مسیرگشایی شهید خلیلی، به رغم محدودیت‌های اقتصادی و افزایش هزینه‌های تملک و احداث، از برنامه‌های محوری منطقه۴ است.

ساماندهی آخرین قطعه مهرانه‌رود 

 مهرانه‌رود یکی از مسیرهایی است که آلودگی و نابسامانی در بستر آن، سال‌ها باعث تجمع آب‌های سطحی و گل‌ولای و زباله‌های مختلف، به خصوص در بخش غربی این رودخانه شده بود که این امر بوی تعفن و آلودگی را در پی داشت. برای حل این معضل، شهرداری منطقه۴ با هزینه‌ای بالغ بر ۸۸ میلیارد ریال، در مسیری به طول ۳ کیلومتر و عرض ۳۰ متر، در حال اجرای آخرین مراحل از قطعه نهایی مهرانه‌رود است. این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در آینده نزدیک تکمیل و به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

آسفالت‌ریزی ۲۶ هزار ۶۰۰ تنی معابر

آسفالت‌ریزی و بهسازی معابر در کنار سایر طرح‌های عمرانی با جدیت توسط عوامل فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۴ پیگیری می‌شود که در هفته آتی از طرح‌های آسفالت‌ریزی معابر به میزان ۲۶ هزار و ۶۰۰ تن بهره‌برداری می‌شود.

کانال هدایت آبهای سطحی اطلس

کار ساخت کانال هدایت آب‌های سطحی اطلس به طول  ۳۵۰ متر و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان به پایان رسیده و هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد. این کانال با هدف هدایت آب‌های سطحی مسیر بالادست اتوبان پاسداران اجرا شده است که با افتتاح آن شاهد تاثیرات مثبت زیست محیطی در منطقه می‌شویم.

کانال هدایت آب‌های سطحی میدان آذربایجان

شیب و عوارض جغرافیایی کلان‌شهر تبریز به گونه‌ای است که مسیر آب‌های سطحی غالبا به غرب شهر منتهی می‌شود و کانال‌ میدان آذربایجان جهت هدایت و کنترل آب‌های سطحی و جلوگیری از سیلاب احداث شده است.

این کانال به طول ۵۰۰ متر و با اجرای عملیات خاکبرداری، تعبیه لوله‌های ۶۰۰ کاروگیت و همچنین اجرای شانزده حلقه منهول جهت لایروبی و پاکسازی با هزینه ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال احداث شده است که روز شنبه مورد افتتاح قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه میدان آذربایجان در تراز پایین‌دست قرار دارد، تلاش شده تا با اجرای کانال‌های مقاوم، معضل قدیمی تجمع آب‌های سطحی به خصوص در فصل بارش، برطرف شود.

پیاده‌راه‌ سازی و احیای جداره‌های تاریخی مغازه‌های سنگی

پیاده‌راه تاریخی مغازه‌های سنگی یا همان داش‌ماغازالار تبریزی‌ها، یادگار تبریز قدیم است که فضای جذاب سنگفرش، ارتباط با محلات قدیمی مرکز شهر و تنوع مغازه‌ها، آن را به یکی از پیاده‌راه‌های مهم و خاطرانگیز در مرکز شهر تبدیل کرده‌ است.  در طول سال‌های متمادی، این پیاده‌راه، از گذشته فاخر خود فاصله گرفته و به مسیری، آشفته و ناسازگار تبدیل شده بود.

حفاری‌های گاه‌وبی‌گاه، معضل آب‌های سطحی، زوائد و الحاقات بدمنظر، از عواملی بود که موجب شده بود این پیاده‌راه، علی‌رغم ثبت درفهرست آثار ملی، در وضعیتی آشفته به سر ببرد. کف‌سازی سنتی، نصب مبلمان شهری و ایجاد آبنماها را از اقدامات کلی طرح در فاز پیاده‌راه و احیای جداره‌ها نیز یک هارمونی کامل در سراسر این پیاده‌راه به وجود آورده است. ۴ میلیارد تومان از سوی شهرداری منطقه ۴ برای این پروژه اختصاص یافته است که روز شنبه مورد افتتاح قرار می‌گیرد.

افتتاح پارک‌های محله‌ای صنوبر و رز

احداث پارک‌های محله‌ای از دو سال پیش در دستور کار شهرداری تبریز بوده است که این طرح در راستای توسعه پایدار فضای سبز و شعار امسال شهرداری، شدت بیشتری گرفته است. پارک‌های محله‌ای صنوبر و رز پس از تملک زمین‌های آنها تکمیل و تجهیز شده و طی چند روز آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

پارک محله‌ای رز با مساحت یک‌هزار و ۲۰۰  متر و پارک محله‌ای صنوبر با مساحت ۹۵۸ متر و با اعتبار  ۴ میلیارد تومان  که شامل هزینه تملک و ساخت این دو پارک محله‌ای است، تکمیل شده است.

سرویس بهداشتی میدان معلم و میدان ورزشی شهید تجلایی

در راستای رفع نیازهای اهالی منطقه ۴ و درخواست سالن ورزشی شهید تجلایی، دو باب سرویس بهداشتی با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان در میدان معلم و میدان ورزشی شهید تجلایی احداث شده است که روز شنبه هفته آتی افتتاح می‌شود.

آماده‌سازی قطعات مسکونی شهیدان ذاکر

بازآفرینی بافت فرسوده از طریق تملک و ساخت واحدهای مسکونی جدید یکی دیگر از خدمات مدیریت شهری است. همکاری با دیگر نهادها از قبیل آماده‌سازی زمین‌ها برای ساخت‌وساز از دیگر خدمات شهرداری در حوطه بازآفرینی بافت فرسوده است که در این راستا قطعات مسکونی خیابان شهیدان ذاکر برای ساخت ۱۰ بلوک ۱۴ طبقه‌ای با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان انجام گرفته است.

کف‌سازی و به‌سازی معابر

کف‌سازی و به‌سازی پیاده‌راه‌ها موجب تسهیل  عبور و مرور شهروندان شده و موانع پیش روی آن‌ها در معابر را رفع می‌کند. شهرداری منطقه ۴ تبریز با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان، اقدام به اصلاح نابسامانی‌های پیاده‌راه‌ها و به‌سازی آنها کرده است که هفته آتی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در مجموع، در اولین روز هفته آتی، ۱۰ پروژه عمرانی مهم در سطح منطقه ۴ با اعتبار ۴۴ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و افتتاح می‌شود که آیین افتتاح این پروژه‌ها به صورت متمرکز و در یک محل و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌پذیرد.

  • منبع خبر : شهریار