اعلام آمادگی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی برای پاسخگویی به اظهارات نماینده مجلس
اعلام آمادگی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی برای پاسخگویی به اظهارات نماینده مجلس

حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی روز شنبه در اطلاعیه‎ای اعلام کرد برای پاسخگویی به اظهارات احمد علیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد این اداره کل، آمادگی دارد.

به گزارش نهال امید، در اطلاعیه اداره کل حفاطت محیط زیست آذربایجان شرقی آمده است: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص انتشار نامه احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز به دادستان مرکز استان و اعلام جرم نسبت به اداره اعلام می دارد نامه به ظاهر مشفقانه و دلسوزانه آقای بیگی خطاب به دادستان محترم مرکز استان بیش از پیش موجبات تقویت نظارتی مجموعه حفاظت محیط زیست استان شد و از این بابت از آقای بیگی تشکر و قدردانی می شود.

در این اطلاعیه اضافه شده است: نامه مذکور در بادی امر به نظر دلسوزانه و مشفقانه بود، اما با بر شمردن کلماتی مانند”تخلفات مکرر، مسامحه، لاپوشانی، ناسلامتی اداره کل و بسیاری موارد دیگر” که همه این مطالب، اتهامات بی پایه و اساس بوده و به نظر می رسد همگی آنها نشأت گرفته از یک سرمنشأ است که حاصل مغلطه کاری و دعواهای جناحی دوستان استاندار سابق بوده و باعث ایجاد یأس و ناامیدی در شرایط خاص کشور در دل اهالی محترم و فهیم استان می گردد.

اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی حاکی است: در سالهای گذشته بارها به ایشان اعلام کرده بودیم که مدارک و اسنادشان را به مراجع قضایی تحویل دهند و مجدا و موکدا اعلام می داریم این اداره کل آمادگی پاسخ گویی در جمع افراد متخصص با حضور نمایندگان سمن ها، اصحاب رسانه و ادمین های کانال های فضای مجازی در هر زمان و مکانی که ایشان صلاح می دانند را دارد.

در اطلاعیه آمده است: در ضمن ذکر این مطلب هم ضروری است که در مورد اتهاماتی که ایشان علیه سازمان حفاظت محیط زیست وارد نموده اند، این اداره کل حق شکایت خود را علیه نماینده محترم به اتهام توهین، افترا و تشویش اذهان عمومی محفوظ می دارد تا در موعد مناسب عملی نماید.

احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل آنچه وی آلایندگی معن طلای اندریان می نامد، علیه اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام جرم می کند. موضوع آلاینده بودن یا نبودن معدن طلای اندریان در شهرستان ورزقان به یکی از مسایل اصلی حوزه محیط زیست آذربایجان شرقی در یک سال اخیر تبدیل شده است؛ در حالی که بعضی ها از آلوده بودن این معدن سخن می گویند، اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که فعالیت آن به طور منظم و مستمر تحت پایش است.

البته کارشناسان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی معتقدند که هر گونه فعالیت معدنی به طور بالقوه احتمال آلایندگی دارد، اما پایش های زیست محیطی مانع اصلی مشکل زایی در این زمینه است.

البته در ماه های اخیر تحقیق علمی جامعی نیز توسط دانشگاه تبریز در خصوص فعالیت های عمدن طلای اندریان انجام شد که بر اساس نتایج آن، فعالیت معدن در آن مقطع آلاینده نبوده است.

اما تلف شدن تعدادی گوسفند در محدوده معدن در اواخر سال گذشته بار دیگر مباحث مرتبط با آلایندگی آن را بر سر زبان ها انداخت.