استقبال مدیریت شهری از سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی ایران در مراغه
استقبال مدیریت شهری از سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی ایران در مراغه

به گزارش نهال امید:سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در بندر خشک مراغه روز گذشته، دوشنبه، در دیدار فرماندار این شهرستان ویژه و رئیس هیات مدیره این شرکت مورد توافق اولیه قرار گرفت و مدیریت شهری نیز پس از آن به استقبال از این سرمایه‌گذاری رفت.

استقبال مدیریت شهری از سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی ایران در مراغه
سرپرست شهرداری مراغه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به آمادگی مجموعه مدیریت شهری برای ارائه تسهیلات و مشوق‌ها به  شرکت کشتیرانی اشاره کرد و افزود: برای مشارکت این شرکت در توسعه فعالیت‌های بندر خشک، ایجاد منطقه گمرکی و ارتقای سطح اداری گمرک شهرستان مراغه به اداره‌کل، مشوق‌های مناسبی از سوی شورا و شهرداری اعطا می‌شود.
شهرام مروتی به دلایل استقبال مدیریت شهری از این سرمایه‌گذاری نیز اشاره و بیان کرد: سرمایه‌گذاری شرکت کشتیرانی ایران، نقش مهمی در رونق اقتصادی شهرستان مراغه خواهد داشت و از این‌رو مجموعه شورا و شهرداری مراغه از این سرمایه‌گذاری به نفع مردم منطقه، استقبال و حمایت می‌کند.
وی اضافه کرد: ایجاد منطقه گمرکی توسط شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در مناطق جنوبی شهر که از مناطق محروم و کم‌برخوردار مراغه به شمار می‌رود، می‌تواند زمینه‌ توسعه روزافزون این منطقه در آینده نزدیک را فراهم کند.
وی افزود: در دیدار روز گذشته اعضای هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، از سازمان برای سرمایه‌گذاری در سایر طرح‌های عمران شهری و توسعه گردشگری مراغه نیز دعوت به عمل آمد.
ارتقای گمرک به اداره‌کل، نخستین گام از سرمایه‌گذاری کشتیرانی در مراغه
مدیر کشتیرانی جنوب خط ایران شعبه مراغه نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نخستین گام گمرک این شهرستان به اداره‌کل ارتقا می‌یابد و زمینه برای ایجاد رویه‌های وارداتی در منطقه فراهم می‌شود.
کاپیتان رضا کشاورزی افزود: توسعه فعالیت‌های بازرگانی بندر خشک نیازمند وجود رویه‌های صادراتی و وارداتی است و ارتقای گمرک  شهرستان مراغه به اداره‌کل، ایجاد این رویه‌ها را تسهیل می‌کند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون صادرات از طریق بندر خشک و گمرک مراغه انجام می‌شود، اما ایجاد رویه واردات کالا از آن نیازمند ارتقای سطح گمرکی است و این امر با همراهی و مشارکت سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: با ایجاد رویه‌های وارداتی، شرکت‌های مختلف بازرگانی و ترانزیتی برای فعالیت در بندر خشک مراغه در این شهرستان استقرار می‌یابند. 
وی تاکید کرد: در رایزنی اعضای هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با شهرداری مراغه نیز ارائه تسهیلات برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه منطقه گمرکی مورد تاکید قرار گرفت و قول مساعد از سوی مجموعه مدیریت شهری در این خصوص داده شد. 
رئیس هیات مدیره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز در جلسه روز گذشته خود با فرماندار مراغه اذعان کرد که وجود سیلوهای نگهداری محصولات زراعی و نیز زیرساخت‌های مهمی چون راه‌آهن و گمرک، این شهرستان را به منطقه‌ای مساعد برای ایجاد منطقه گمرکی و ترانزیتی در شمال غرب کشور تبدیل کرده است.
به گفته «علی مسیبی بهروز»، ایجاد منطقه گمرکی در شهرستان مراغه به عنوان بندر خشک، زمینه‌ساز رشد و شکوفایی اقتصادی و تولیدی منطقه خواهد بود و بر همین اساس سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی در ایجاد اداره‌کل و منطقه گمرکی مراغه به عنوان سرمایه‌گذار اصلی مشارکت فعالی خواهد داشت.
مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد و هم‌اکنون ۳۸ هزار مترمربع از اراضی این شهرستان برای ایجاد منطقه گمرکی و سرمایه‌گذاری در زمینه ترانزیت در اختیار شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی قرار دارد.
با راه‌اندازی بندر خشک مراغه، خدمات حمل‌ونقلی موسوم به «door to door» به تولیدکنندگان و تجار داخلی ارایه، و همچنین ترانزیت کالا نیز از طریق این شهرستان تسهیل و تسریع می‌شود اما مزیت‌های آن را نمی‌توان تنها در این اهداف کلی خلاصه کرد و ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد محلی را نیز می توان به این مزیت‌ها افزود.
به گزارش ایرنا به نقل از «سیدعلی موسوی»، فرماندار شهرستان ویژه مراغه، به زودی و در ادامه جلسه‌های روز گذشته، یک جلسه با حضور مسئولان مراغه در تهران برگزار می‌شود تا توافق‌های اولیه برای راه‌اندازی بندرخشک مراغه در پایتخت نهایی شود.




  • منبع خبر : ایرنا