از طغیان یک آفت در جنگل‌های ارسباران تا انتشار در باغات و مزارع اطراف
از طغیان یک آفت در جنگل‌های ارسباران تا انتشار در باغات و مزارع اطراف

آفت پروانه دم قهوه‌ای حدود یک ماه پیش در بخشی از جنگل‌های ارسباران به نام فندقلو طغیان کرده و حتی به گفته‌ی برخی افراد بومی به باغات و مزارع نیز گسترش یافته است.

به گزارش نهال امید ، جنگل‌های ارسباران هرساله با آتش و خاکستر و نابودی چندهکتاری دست و پنجه نرم می‌کند اما امسال پروانه دم قهوه‌ای بود که می‌خواست این جنگل‌ها را از بین ببرد.

از حدود یک ماه گذشته، تصاویر و اخباری مبنی بر طغیان آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل فندقلو شهرستان اهر و مشکین شهر (بخشی از استان اردبیل) پخش شد و مسئولان منابع طبیعی اقدام به بازدید از این منطقه و طرح راه‌هایی برای کنترل این طغیان کردند.

رستم صادقی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی، با تایید طغیان این آفت در جنگل فندقلو، گفت: این آفت در سال ۹۸، طی پایش‌های کارشناسان در جنگل‌های ارسباران، در حومه روستاهای افیل، بهل، گوراوان و … از توابع شهرستان اهر دیده شد.

وی افزود: با توجه به این‌که آفت پروانه دم قهوه‌ای در مرز مشترک استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی طغیان کرده است، با تشکیل جلسات مشترک کارشناسی بین اداره‌ کل‌ منابع طبیعی دو استان، مقرر شد تا به صورت مشترک و هر استان در محدوده خود اقدام به کنترل این آفت کند.

فقط روش‌های طبیعی برای مبارزه با آفت پروانه دم قهوه‌ای میسر است

وی ادامه داد: با توجه به این‌که منطقه جنگلی یک اکوسیستم طبیعی است، نمی‌توان اقدام به سم پاشی کرد و فقط روش طبیعی چون محلول پاشی میسر است.

صادقی در خصوص دلیل عدم نابودی کلی این آفت‌، اظهار کرد: این آفت چهار مرحله زندگی تخم، لارو، شفیره و حشره کامل دارد اما فقط در دو مرحله اولی می‌توان با این آفت مبارزه کرد در حالی که اکنون به مرحله شفیره رسیده و بدون تغذیه از برگ‌ها، پراکنده بوده و نمی‌توان با آن مبارزه کرد.

تداوم مبارزه با این آفت در پاییز 

وی اظهار کرد: امسال با محلول پاشی به درختان و برگ‌هایی که منبع تغذیه لاروها است و هم‌چنین با جمع آوری لانه‌های زمستان گذران، خسارت کاهش یافته است اما اقدامات تکمیلی چون جمع آوری لانه‌های زمستان گذران در پاییز نیز انجام می‌گیرد تا سال بعد شاهد این خسارت نباشیم.

آلودگی شدید این آفت در ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های فندقلو

وی در خصوص ابعاد خسارت این آفت، تشریح کرد: ۳۰۰۰ هکتار از جنگل‌های ارسباران در این منطقه وجود دارد که در ۶۰۰ هکتار در مرز بین اهر و مشکین شهر، آلودگی این آفت بالا بوده و باقی مناطق آلودگی چندانی ندارند.

مشاهده آفت پروانه دم قهوه‌ای در باغات و مزارع

محمد اسدی، مدیر جهاد کشاورزی اهر نیز در خصوص خسارت آفت دم قهوه‌ای به باغات و مزارع این منطقه، تشریح کرد: باغات و مزارع نزدیک به جنگل‌های ارسباران، هر ساله از نظر آفت رصد می‌شود، در نتیجه رصد سال گذشته نیز، پروانه دم قهوه‌ای به صورت تخم و لارو در منطقه مشاهده شد که برای مبارزه با آن اقدام به صدور اطلاعیه به کشاورزان و روستاییان کردیم.

وی افزود: برخی از کشاورزان پس از این اطلاعیه، باغات خود را هرس کرده و تخم و لاروی این آفت را جمع آوری کردند و هیچ مشکلی به وجود نیامد.

وی ادامه داد: در پاییز امسال نیز باغات باید از نظر این آفت هرس شوند، اطلاعیه‌های لازم در این خصوص به کشاورزان داده شده و کلاس ترویجی و آموزشی نیز برگزار خواهد شد.

۲۸ هکتار باغ و مزرعه در محاصره پروانه دم قهوه‌ای

اسدی از وجود ۲۸ هکتار باغ و مزرعه در اطراف منطقه جنگلی آلوده به آفت پروانه دم قهوه‌ای خبر داد و افزود: طبیعی است که پروانه‌ها از جنگل به سمت باغات پرواز کنند اما تاکنون خسارتی برای باغات نداشتند و چون هنوز به مرحله بحرانی نرسیده است، جهاد کشاورزی وارد عمل نشده و سعی شده تا خود کشاورزان اقدامات کنترلی را انجام دهند.

آشنایی با پروانه دم قهوه‌ای

پروانه دم قهوه‌ای‌، یک آفت برگ خوار همه چیز خوار است که به درختان جنگلی چون بلوط سفید و سیاه و درختان میوه مانند درخت سیب و گیلاس حمله می‌کنند. 

راه‌های کنترل این آفت 

استفاده از تله نوری برای جمع آوری جنس نر پروانه، کنترل بیولوژیکی و طبیعی از طریق انواع گونه‌های زنبور، مگس و عنکبوت و کنترل مکانیکی از جمله راه‌های کنترل و جلوگیری از گسترش این آفت است.

به گفته کارشناسان، با توجه به مشکل کاربرد سموم شیمیایی در اکوسیستم جنگل و نیز مشکلات فنی و اقتصادی، بهترین شیوه کنترل آفت، جمع آوری مکانیکی و انهدام لانه‌های لاروی از اواخر پاییز (بعد شروع زمستان گذرانی) و اوایل بهار است. این شیوه کنترل علاوه بر نداشتن عوارض زیست محیطی و وجود صرفه اقتصادی نسبت به کاربرد سموم شیمیایی به علت سادگی کار توسط افراد بومی و غیر متخصصین قابل اجرا بوده و با هر کمکی که انجام می‌شود تعداد زیادی از جمعیت لاروی را از بین می‌برد و در واقع هیچ خطری در اجرای آن وجود ندارد.

  • منبع خبر : ایسنا