از امتیازات شیر شتر بدانیم
از امتیازات شیر شتر بدانیم

شیر شتر نه تنها به حفظ سلامتتان کمک می‌کند بلکه در صورت ابتلا به هر بیماری، مانند یک دارو نیز عمل می‌کند. شاید باورش برایتان سخت باشد اما نمونه‌ها و تحقیقات علمی بسیاری وجود دارند که در آن‌ها مشخص شده است که خیلی از افراد مشکلات و بیماری‌هایشان را با نوشیدن یک ماه از این […]

شیر شتر نه تنها به حفظ سلامتتان کمک می‌کند بلکه در صورت ابتلا به هر بیماری، مانند یک دارو نیز عمل می‌کند. شاید باورش برایتان سخت باشد اما نمونه‌ها و تحقیقات علمی بسیاری وجود دارند که در آن‌ها مشخص شده است که خیلی از افراد مشکلات و بیماری‌هایشان را با نوشیدن یک ماه از این شیر برطرف کرده‌اند.
شیر شتر دارای خواص قدرتمندی است که می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های پیچیده کمک کند. زیرا این شیر حاوی تمام مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، کلسیم، کربوهیدرات، قند طبیعی، فیبر، آهن، منیزیم، آلفاهیدروکسی‌اسید و ویتامین‌های فراوان است که تمام این مواد مغذی به سلامت و زیبایی کمک می‌کند.

ویتامین‌های گروه B در شیر شتر در مقایسه با شیر گاو بیشتر است

جواد حصاری استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار  نهال امید، اظهارکرد: شیر شتر در مقایسه با شیر گاو چربی اشباع کمتر و ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کلسیم، آهن و پتاسیم بیشتری دارد.

وی، شیر شتر منبع خوبی از چربی‌های سالم دانست و افزود: شیر شتر منبع خوبی از چربی‌های سالم مانند اسیدهای چرب با زنجیره بلند، اسید لینولئیک و اسیدهای چرب اشباع نشده است که می‌تواند از سلامت مغز و قلب پشتیبانی کند.

وی، بیان کرد: به‌طور‌کلی در شیر‌شتر حدود ۸۶/۶ تا ۸۸ درصد آب‌، ۳/۲ تا ۴/۲ درصد چربی‌،‌ ۳تا ‌۴/۵ درصد پروتئین و ۴/۴ درصد لاکتوز وجود دارد‌. این اعداد در شیرگاو به‌ترتیب ‌۸۷/۸، ۳/۹‌، ۳/۲ و‌‌ ۴/۸‌ درصد است و مقدار آنها در شیر انسان با ارقام ۸۸درصد، ۳/۸درصد‌، ۰/۲ درصد و ۷درصد مشخص شده‌است.

حصاری، ضمن بازگونمودن نقش شیر شتر در کاهش کلسترول بد در خون ادامه داد: وجود اسید‌های چرب غیر اشباع و مفید در شیر شتر باعث پایین آمدن کلسترول بد در خون می‌شود. با پایین آمدن کلسترول مضر در خون می‌توان از بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین، سکته و فشار خون بالا جلوگیری به عمل آورد.

استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآورشد: شیر‌شتر نسبت‌به شیرگاو چهار برابر سدیم، سه برابر کلسیم و منیزیم و مقدار بیشتری اسیدهای چرب غیراشباع دارد و سر‌شیر آن نیز سرشار از آنتی‌بادی‌ها و ترکیبات ضدسرطانی است‌.

وی، از نقش شیرشتر در رشد صحیح بدن گفت و افزود: سطوح بالای پروتئین های حیوانی یافت شده در شیر شتر به رشد صحیح بدن و رشد استخوان ها و سیستم های بدن کمک می کند. پروتئین یکی از کلیدی ترین مولفه ها برای ادامه زندگی فرد است که شیر شتر مقدار زیادی از آن را دارد. در حقیقت، در فرهنگ های زیادی مصرف شیر شتر به نوزادان و کودکان مبتلا به سوء تغذیه توصیه می شود زیرا سلامت بدن را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. در ابتدا این شیر برای افزایش تحمل بدن در مسافرت های طولانی در بیابان ها مورد استفاده قرار می گرفت.

حصاری، شیرشتر را مفیدتر از شیر گاو و گوسفند دانست و تاکیدکرد: شیر شتر نسبت به شیر گاو و گوسفند ماده مغذی‌تر و مفید‌تر بوده که برای درمان بیماری ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از رشد ویروس و باکتری در بدن ماده‌ای موثر محسوب می‌شود.

شیر شتر ۱۰ برابر شیر گاو؛ عنصر آهن و کلسیم دارد
استادیار دانشکده علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار نهال امید، اظهارکرد: شیر شتر ۱۰ برابر شیر گاو؛ عنصر آهن و کلسیم دارد که ترکیب این دو عنصر در استحکام و سلامت دندان و استخوانها حائز اهمیت است.

مریم خاکباز حشمتی، شیر شتر را در پیشگیری از دیابت تاثیرگذار دانست و افزود: شیر شتر دارای مواد مغذی ارزشمند شامل انسولین است که مولفه ای اصلی برای سلامت انسان می دانند. تعادل انسولین و گلوکز برای پیشگیری از دیابت مهم است این ویژگی شیر شتر را به محلولی طبیعی برای افراد دیابتی تبدیل می کند و مصرف منظم شیر شتر در وعده های غذایی نیاز به تزریق انسولین را در افراد دیابتی را از بین می برد. اگر به عنوان عامل پیشگیری کننده مورد استفاده قرار گیرد در وهله اول از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند.

وی، بیان کرد: شیر شتر به دلیل برخورداری از مقادیر بسیار کمی از چربی‌های مضر و کالری علاوه بر ایجاد انرژی و سیری در افراد باعث کم شدن کلسترول در خون، افزایش سوخت و ساز بدن و درنتیجه لاغری خواهد شد.

خاکباز حشمتی، از تاثیر شیر شتر در کلاژن سازی بهتر پوست گفت و ادامه داد: شیر شتر ویتامین ها، مواد معدنی و اسید‌های مفیدی دارد که مصرف آن به کلاژن سازی بهتر پوست و رفع اثرات پیری مانند چین و چروک‌ها در پوست منجر خواهد شد.

استادیار دانشکده علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، یادآورشد: شیر شتر شامل مقادیر بالایی از ویتامین‌های B۱، B۲، B۶، B۱۲ و پروتئین و همچنین اسید فولیک است.

وی، افزود: شیر شتر سرشار از ویتامین ها بوده و بسیار سبک است که به راحتی جذب دیواره روده و معده می شود و قابل توصیه در درمان التهاب روده است.

خاکباز حشمتی، ضمن بازگونمودن چرایی مقاوم شدن بدن درپی مصرف شیرشتر تاکیدکرد: شیر شتر به دلیل وجود برخی مواد ازجمله انواع پروتئین ها مانند پروتئین کازئین در برابر سموم، باکتری ها، قارچ ها و بسیاری از خطرات احتمالی و سمی بدن را مقاوم و مصون می دارد.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

  • منبع خبر : نهال امید