ارادت به حضرت علی (ع) رمز ماندگاری شهریار است
ارادت به حضرت علی (ع) رمز ماندگاری شهریار است

تبریز -نهال امید - مدیرعامل بنیاد شهریار رمز ماندگاری شهریار را عشق و ارادت او به حضرت علی (ع) عنوان کرد و گفت: شهریار تمامی گوهرهای شعر کلاسیک را فدای امیرالمومنین کرد.

به گزارش نهال امید، علی‌اصغر شعردوست جمعه شب در همایش روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، اظهار کرد: من در جایی‌که از فارس‌ها تعریف کردم به پان‌فارس بودن و در جایی‌که از ترک‌ها تعریف کرم به پان ترک بودن متهم شده‌ام اما روح بلند امام حسین را شاهد می‌گیرم که در شبی که می‌خواستم پیشنهاد نام‌گذاری این روز را مطرح کنم، توسل کردم و تاکنون نیز آثار مثبت این روز را می‌بینم.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب در مورد شهریار، خاطرنشان کرد: ایشان در صدمین سالگرد تولد استاد شهریار فرمودند «ما در تاریخ ادبیات ایران‌زمین شاعرانی را که بتوان آن‌ها را حکیم خطاب کرد زیاد سراغ نداریم؛ مانند حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم نظامی گنجوی و من شهریار را در میان شاعران حکیم ایران‌زمین می‌دانم».

شعردوست در مورد رابطه شهریار و زبان ترکی گفت: شهریار زمانی شروع به سرودن شعر ترکی کرد که شاعری نام آوازه‌ در زبان فارسی بود و سروده‌های ترکی شهریار از نظر کمیت بسیار پایین‌تر از شعر فارسی است اما همین تعداد کم نیز فخیم ترین و زیباترین نمونه‌های شعر ترکی هستند.

وی با انتقاد از وضعیت مقبره الشعرا خطاب به‌ مسوولان اظهار کرد: در جایی‌که قرار داریم شعرایی دفن شده‌اند که از اقصی نقاط جهان اسلام به این مکان آمده‌اند تا در این‌جا آرام گیرند و لذا می‌توان این مکان را  دارالسلام شعرا نامید اما آن‌طور که باید در حق این مکان کار نشده‌ است و با این وضعیت موجود شاید دهه‌ها طول بکشد تا مقبره الشعرا آباد شود.

مدیرعامل بنیاد شهریار خاطرنشان کرد: خواسته‌ مان این است هیات‌ امنایی شایسته و درخور مقبره الشعرا تشکیل شود و از بودجه‌های ملی و استانی استفاده شود،  چرا که این وضعیت شایسته‌ مقبره الشعرا، تبریز و ایران نیست.

روز ۲۷ شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار ، بزرگترین شاعر تاریخ معاصر ایران، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تقویم کشورمان، روز ملی شعر و ادب فارسی نامیده شده است.

  • انتهای پیام
  • منبع خبر : ایرنا