احتمال کاهش نمونه‌گیری‌ کرونا طی هفته‌های آینده
احتمال کاهش نمونه‌گیری‌ کرونا طی هفته‌های آینده

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از احتمال کاهش نمونه‌گیری‌ کرونا طی هفته‌های آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر روزانه حدود 1000 مورد نمونه‌گیری در استان انجام می‌شود، اما با تغییر پروتکل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت احتمال کاهش تعداد نمونه‌گیری‌ها طی هفته‌های آتی وجود دارد.

به گزارش نهال امید، عباسعلی درستی در تشریح این خبر اظهار کرد: این تصمیم بر اساس پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت گرفته شده است، هدف ما شناسایی موارد مثبت بیماری و قرنطینه کردن آن‌ها بود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۰ درصد از اطرافیان مبتلایان نیز مبتلا شده‌اند.

وی افزود: متاسفانه مردم به حرف‌ها و توصیه‌های ما گوش نمی‌دهند و عدم همکاری مردم، تلاش‌های ما را بی‌اثر می‎کند، هزینه آزمایش زیاد بوده و نمونه گیری و شناسایی موارد مثبت در شرایطی که انتشار بیماری زیاد شده است، امکان پذیر نیست.

وی گفت: در برخی موارد تعداد موارد مثبت در بین اطرافیان یک بیمار به قدری زیاد می‎شود که نمونه‌گیری‌‎ها از توان ما خارج است، از این رو کارشناسان وزارت بر اساس شرایط و فصل و برخی آیتم‌ها تصمیمات جدید می‌گیرند.

درستی در ادامه با بیان این که پروتکل‎های بهداشتی بیشتر در مراکز خرید سربسته و بازارها رعایت نمی‌شود، اظهار کرد: پاساژهای سربسته‌ مناطق مرفه به دلیل بضاعت مالی مناسب، وضعیت بهتری دارند و نگهبان‌ها از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری می‌کنند.

وی با گلایه از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط تعدادی از شهروندان و  سازمان‌ها، گفت: اماکنی مانند پیشخوان‌ها به کشیدن پلاستیک اکتفا کرده و کاری به بهداشت مراجعان ندارند، انتشار بیماری به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی توسط اغلب مردم و برخی متصدیان اماکن افزایش یافته است.

وی افزود: درصد رعایت پروتکل‎های بهداشتی در پاساژهای تجاری کوچک مانند مراکز تجاری فروش ابزار آلات کشاورزی بسیار پایین بوده و عمده مشکل ما در بازارها و مکان‌های سربسته مانند بانک‌ها و برخی مطب‌های پزشکی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انتقاد از عدم رعایت دستورالعمل‎های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‎‌ها بیان کرد: شاید تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد از رانندگان تاکسی و سرنشینان آن‌ها از ماسک استفاده می‌کنند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم تا افراد به هنگام مراجعه به مکان‌های شلوغ و پرتجمع مانند بانک و نانوایی‌ها در گوشه و کنار، جاهای خلوت یا بیرون بایستند. فضای اماکنی مانند بانک باید به گونه‌ای طراحی شود که فضا بزرگ و دارای تهویه باشد.

وی در خاتمه گفت: متصدیان بانک باید در صورت شلوغی، مشتریانشان را با فواصل زمانی نیم ساعته بپذیرند، فضای داخلی بانک باید مدیریت شده و امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن فراهم باشد، ما چنین کارهایی را انجام نمی‌دهیم، در حالیکه انجام این کارها در کشورهای پیشرفته باعث کنترل بیماری شده است.

  • منبع خبر : ایسنا