احتمال نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مسکونی آذربایجان شرقی
احتمال نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مسکونی آذربایجان شرقی

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به تغییرات جوی و تشدید برودت هوا، امکان نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مسکونی برای دستیابی به غذا و پناه در روزهای اخیر وجود دارد.

داود غنی پور روز یکشنبه، ۲۶ دی ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه نیروهای یگان و کارشناسان محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همزمان با برودت هوا در آماده‌باش کامل قرار دارند، اظهار کرد: احتمال نزدیک شدن حیات وحش به مناطق مسکونی و روستایی برای یافتن غذا و پناه وجود دارد.

وی افزود: بر اساس آموزه‌های دینی، عقیدتی و فرهنگی هرگونه رفتار خشونت آمیز با حیوانات، امری مذموم و ناپسند بوده و در عین حال دخالت در نظم اکوسیستم‌ها و اجزای تنوع زیستی می‌تواند مشکلات اکولوژیک و تهدیدات زیستی، جمعیتی و رفتاری وحوش را به دنبال داشته باشد.

غنی پور با تاکید بر ممنوعیت هرگونه آسیب به حیات وحش و جرم انگاری آن در مراجع قضایی، از عموم شهروندان درخواست کرد ضمن خودداری اکید از هرگونه غذارسانی بدون هماهنگی و کسب نظرات کارشناسی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست، از تماس با حیات وحشی به دلایل آسیب‌های احتمالی به خود فرد و تنوع زیستی با توجه به مسائل اکولوژیک، رفتارشناسی و بیماری‌های مشترک از جمله آنفولانزای فوق حاد پرندگان، هاری، خودداری کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان هرگونه مشاهده جانوران وحشی در جوار و یا داخل مناطق مسکونی و هر نقطه‌ای غیر از زیستگاه‌های طبیعی و همچنین تصادفات جاده‌ای، تخلفات شکار و صید و موارد مشابه را با شماره تلفن‌های ۰۴۱۳۳۳۴۳۵۱۳، ۱۸۱۲، ۱۵۴۰ و یا به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه حفاظت محیط زیست، اطلاع داده و به هیچ عنوان شخصاً نسبت به مدیریت مسئله اقدام نکنند.

به گزارش نهال امید ، به نقل از روابط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، وی با تاکید بر لزوم رعایت اصل حفاظت از امنیت زیستی و زیستگاهی حیات وحش و تشکر از مراجع محترم قضایی در برخورد قاطع با تخلفات مرتبط با حوزه تنوع زیستی و زیستگاههای استان گفت:امیدواریم روزبه‌روز با ارتقای سطح دانش عمومی و افزایش مشارکت‌های مردمی در امر حفاظت و همکاری با کارشناسان و مامورین اجرایی سازمان، شاهد تغییرات اساسی در نگرش عمومی و به تبع آن بهبود وضعیت زیستمندان و زیستگاههای طبیعی استان باشیم.

  • منبع خبر : ایسنا