احتمال رگبار در آذربایجان‌شرقی
احتمال رگبار در آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با فعالیت سامانه جدید بارشی احتمال رگبار باران و غرش آذرخش در این استان وجود دارد.

به گزارش نهال امید، محمد امیدفر، روز یکشنبه در گفت و گویی افزود: در طول این هفته هوای استان کمی تا نیمه ابری گاهی با افزایش ابر بوده و در برخی نواحی به ویژه نواحی شمالی و شرقی احتمال مه رقیق وجود دارد.

وی با بیان اینکه این وضعیت تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: از بعد از ظهر روز چهارشنبه افزایش ابر و در نواحی مستعد بارش تگرگ پیش بینی می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: این وضعیت تا روز شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و مردم و فعالان بخش کشاورزی برای پیشگیری از بروز خسات های احتمالی نیاز است پیش بینی های لازم را انجام دهند.

امیدفر، ادامه داد: در زمان کنونی ( ۱۰ و ۳۰ دقیقه) خسروشاه با ۱۴ و بندرشرفخانه با ۶ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۰ درجه بالای صفر است. آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

ایرنا