برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش کشور، اولین ابلاغ طرح ابتکاری«معلم یار» در روستاهای محروم، به مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اعطا شد.

به گزارش نهال امید، در یک اقدام نادر و به دنبال تعطیلی اضطراری مدارس کشور و با هدف جبران عقب افتادگی تحصیلی و آموزش دانش آموزان مناطق محروم استان در کلاسهای چند پایه و زیر حدنصاب ۱۵ نفربا اجرای یک طرح ابتکاری، برای اولین بار در سطح کشور؛ از سوی رئیس آموزش و پرورش منطقه محروم خواجه، جعفر پاشایی مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به عنوان معلم یار روستای سولوجا (با چهار دانش آموز) منصوب شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با اعلام آغاز طرح ابتکاری ” معلم یار” در استان، گفت: این طرح با مشارکت همزمان ۱۳۰۰ نفر از کادر اداری آموزش و پرورش مناطق و نواحی استان، به شکل داوطلبانه و رایگان در ۱۳۰۰ کلاس درس مناطق محروم استان اجرا می‌شود تا مجاهدان آموزش در کنار مدافعان سلامت، ایران را به سوی افق‌های روشن رهنمون شوند.

وی در مورد نحوه اجرای این طرح افزود: با توجه به اینکه ۳۰ درصد از مدارس استان با تعداد زیر ۱۵ نفر دانش آموز و یا بصورت چند پایه تشکیل می‌شود وفاقد امکانات دسترسی به فضای مجازی و اینترنت هستند با ارائه کتابچه‌های راهنمای معلم به اولیای دانش آموزان، جهت همکاری آنها و نیز ارائه دی وی دی و سی دی‌های آموزشی، همراه بسته‌های آموزشی که توسط گروه‌های آموزشی با آخرین یافته‌های علمی در حوزه‌های روش‌های تدریس و متناسب هر منطقه، شهرستان، کوچکی و بزرگی مناطق و نیز با در نظر گرفتن ضعف و قوت دانش آموزان آماده می‌شود، به نقش معلم در آموزش کمک خواهیم کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: معلم یاران دو روز در هفته به مناطق اعزام می‌شوند و بصورت هفتگی پیگیر تکالیف ارائه شده به دانش آموزان خواهند بود و این پیگیری با ارتباط تلفن‌های ثابت ادامه خواهد یافت و حضور فیزیکی آنها بسیار کم خواهد بود. هر معلم یار با گرفتن مشخصات و شماره تماس به صورت تلفنی با دانش آموز همراه خواهد بود و تا پایان کتاب درسی آنها را یاری می‌کند.

جعفر پاشایی خاطر نشان کرد: این بسته‌های آموزشی آماده با راحت ترین راه‌های آموزش، مهارت‌های اجتماعی را نیز آموزش می‌دهند که یکی از این مهارت‌ها پیشگیری است و اکنون پیشگیری از ابتلاء به کرونا یکی از موارد آموزشی می‌تواند باشد. مجاهدان آموزش در مدارس همزمان، مدافعان سلامت نیز هستند. آنها هم پیگیر آموزش و هم سلامت دانش آموزان هستند. هر دانش آموز برای اولیای خود پیام رسان سلامت نیز محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت: این طرح در استان آذربایجان شرقی بصورت ابتکاری و بدون دستور وزارتی، تنها به تناسب ظرفیت استان اجرا می‌شود و می‌تواند الگویی برای کل کشور باشد و تنها لازمه اجرای آن همکاری مشارکت کننده ها، دانش آموزان، معلمان و همکاران ستادی در روستاهایی که امکانات کافی ندارد، است. ظرفیت آموزش و پرورش منطقه باید در اختیار معلمان روستاها قرار گیرد تا شاید ضعف و نارسایی سیستم که ناشی از نبود فضاهای مجازی و امکانات و تجهیزات لازم به اندازه شهر است، تا حدودی رفع شود.

مهر