اجرای سه هزار هکتار کشاورزی قراردادی در آذربایجان‌شرقی
اجرای سه هزار هکتار کشاورزی قراردادی در آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر سهم‌بری دانش از تولید و افزایش بهره‌وری و راندمان تولید در بخش کشاورزی، گفت: حدود سه هزار هکتار از اراضی استان توسط این سازمان برای کشاورزی قراردادی اختصاص یافته است. شهرام شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، سن بالای کشاورز، […]

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر سهم‌بری دانش از تولید و افزایش بهره‌وری و راندمان تولید در بخش کشاورزی، گفت: حدود سه هزار هکتار از اراضی استان توسط این سازمان برای کشاورزی قراردادی اختصاص یافته است.

شهرام شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، سن بالای کشاورز، کم دانش بودن و قطعه قطعه بودن اراضی کشاورزی را مهم ترین چالش بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: قطعه قطعه بودن اراضی تاثیر زیادی بر کاهش تولید داشته و باعث شده ما نتوانیم خدمات فنی و مهندسی را به کشاورز ارایه دهیم.

وی نظارت بر تولید محصول سالم و استاندارد را هدف اصلی این سازمان برشمرد و عدم نیاز سنجی از بازار و تقاضا را به ضرر کشاورز و هم مصرف کننده دانست و افزود: نبود نیاز سنجی علاوه بر ضررهای مالی زیاد به کشاورز باعث از دست دادن بازار صادرات نیز می شود.

شفیعی با تاکید بر سهم بری دانش از تولید، خاطرنشان کرد: علاج تولید ثروت از کشاورزی ، اجرای کشاورزری قراردادی است که در این زمینه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی وابسته به نظام مهندسی آذربایجان شرقی، حدود سه هزار هتکار کشاورزی قراردادی را عقد قرارداد کرده اند.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم با حمایت از تشکل های تولیدی، فنی و مهندسی و تخصصی زمینه را جهت ارتقای توانمندی های حرفه ای کشاورزی فراهم کنیم، خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری در ابعاد مختلف و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی و حضور در بازارهای جهانی از اهداف ما در سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان است.

رییس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت تکمیل حلقه مفقوده بین دولت و تولید کنندگان کشاورزی، گفت: با بهبود ارائه خدمات واگذاری مجتمع های دامپروری و گلخانه ای به مهندسان کشاورزی و ارائه تسهیلات بانکی می تواند تا حدی مشکلات فارغ التحصیلان را حل کند.

شفیعی با تاکید بر ضرورت شکوفایی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، گفت: مسئولان باید برای ایجاد فرصت های شغلی جدید برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی همت کنند چراکه تعداد این فارغ التحصیلان بسیار زیاد است.

وی راه اندازی و توسعه مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی را گامی مهم در راستای ارتقا بخش کشاورزی و نیز اشتغالزایی برای فارغ التحصیلان این بخش توصیف کرد و افزود: تا کنون ۷۰ مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در استان راه اندازی شده است که هدف گذاری افزایش آن به ۲۰۰ مرکز یعنی هر دهستان دارای یک مرکز خدمات کشاورزی است.

شفیعی در مورد ساختار سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: این سازمان از سال ۱۳۸۰ با مصوبه مجلس و تائید شورای نگهبان در تهران و مراکز استان‌ها با برگزاری  انتخابات هیات مدیره به صورت شورای نظام مهندسی شکل گرفت که در سطح استان ۱۱ نفر و در سطح کشور ۱۵ نفر عضو دارد.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یک سازمان غیردولتی و دارای استقلال مالی است که در استان حدود ۱۵ هزار نفر عضو حقیقی و ۶۰۰ نفر عضو حقوقی دارد، اظهار کرد: تمام اعضا درجه بندی شده و به هر فرد پروانه اشتغال صادر می‌شود و این درجه بندی قابل قبول در دستگاه‎های حقیقی و حقوقی است.

شفیعی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی علاوه بر گرتبه بندی مراکز و شرکت‌ها، وظایف تصدی‌گری محوله تعدادی از دستگاه های دولتی را نیز انجام می‌دهد و برای صدور پروانه فعالیت واحدهای تولیدی نیازی به مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی افزود: متقاضیان صدور پروانه می توانند درخواست خود را به طور مستقیم به دفاتر سازمان نظام مهندسی در شهرستان ها ارائه داده و کارهای مربوطه انجام می شود به طوری که زمان بندی صدور پروانه از ۱۵۰ روز به ۲۰ روز کاهش یافته است.

وی همچنین از تغییر عنوان ۵۰۰ واحد فروشندگی سموم به داروخانه های گیاه پزشکی و فعالیت ۵۰۰ نفر کارشناس گیاه پزشکی در این واحدها خبر داد و گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی کم کم جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.

شفیعی با بیان اینکه تلاش می کنیم، ماده ۱۱ قانون هوای پاک را اجرا کنیم تا در تمام کارخانجات بالای ۵۰ نفر پرسنل، بحث HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) جدی گرفته شود، افزود: نظارت بر کل طرح‌های آبخیزداری و عملیات بیولوژیکی، و برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست بر عهده نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.

  • منبع خبر : ایرنا