آنچه به بیماری‌های مشترک دامن می‌زند
آنچه به بیماری‌های مشترک دامن می‌زند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: افزایش شهرنشینی و نقل و انتقال وسیع جمعیت، افزایش تجارت گوشت، شیر، ارتباط نزدیک بین جوامع انسانی و حیوانات و دفع نامناسب و غیر بهداشتی ضایعات حیوانی از جمله دلایل افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

مجید شایسته در گفت‌وگو با نهال امید با اشاره به اهمیت بیماری‌های  مشترک بین انسان و حیوان، اظهار کرد: انتقال این بیماری‌ها از طریق تماس با دام‌ها، زندگی در مجاورت دام‌ها، از طریق حمله حیوانات به انسان و استفاده از فرآورده‌های دام و طیور صورت می‌گیرد.

وی افزود: این بیماری‌ها اهمیت دارند چرا که عوامل ایجاد کننده بیماری‌های مشترک شامل همه عوامل بیماری زا نظیر ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، پریون و غیره هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه درمان موثری برای برخی از بیماری‌های مشترک انسان و حیوان نظیر هاری و جنون گاوی وجود ندارد، افزود: گروه از بیماری‌های مشترک سبب ایجاد ضرر و زیان اقتصادی شدید به انسان‌ها می‌شوند.

شایسته ادامه داد: برخی از این بیماری‌ها در حال افزایش است و کاهش این بیماری‌ها نیازمند همکاری تمام سازمان‌هاست، اثرات سوء ناشی از آن‌ها در تولیدات کشاورزی وجود دارد، قابلیت استفاده از محصولات دامی کاهش می‌یابد و در تجارت بین المللی اثرات سوئی دارد.

وی ادامه داد: تماس مستقیم با حیوانات و یا تولیدات آن مثل بیماری تب مالت و همچنین غیر مستقیم (از طریق خاک و مواد غذایی  و یا بند پایان خونخوار آلوده و…) باعث این بیماری می‌شود.


شایسته ادامه داد: دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه‌ها، دامداران، شیردوشان و کسانی که در کارخانه‌های فرآورده‌های حیوانی کار می‌کنند بیشتر از سایرین در معرض خطر این بیماری‌هاست.

وی افزود: مبارزه با بیماری‌های مشترک به دلایل مختلف از جمله وجود مخازن متعدد، لزوم همکاری  سازمان‌ها  و ارگان‌های متفاوت  دولتی و خصوصی از پیچیدگی  و مشکلات خاصی برخوردار است و به همین دلیل کوشش‌های بیشتری را می‌طلبد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  یادآور شد: با توجه به اینکه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در کشور ما نیز جزء معضلات و مشکلات بهداشتی و همچنین اقتصادی است؛ لذا بر پایه سه راهکار اساسی آموزش، هماهنگی بین بخشی و مراقبت بیماری برای کنترل این بیماری‌ها برنامه ریزی شده است.