آمار قربانیان کرونا در آذربایجان شرقی به زیر ۶ درصد کاهش یافته است
آمار قربانیان کرونا در آذربایجان شرقی به زیر ۶ درصد کاهش یافته است

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه آمار قربانیان کرونا در استان به زیر شش درصد کاهش یافته است، گفت: 87 درصد از مبتلایان به کرونا در استان بهبود یافته‌اند که نشان می‌دهد سیستم درمان و طرح‌های پیشگیرانه عملکرد خوبی داشته‌اند و ادامه این روند، در گرو رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم و پرهیز از ترددهای غیرضروری است.

به گزارش نهال امید، محمدرضا پورمحمدی در نوزدهمین جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا، با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از نظر تعداد مبتلایان به این بیماری، به یک وضعیت تثبیت‌شده رسیده است، افزود: تنها در هفته سوم فروردین، افزایش آمار مبتلایان را داشتیم که آن هم به دلیل اجرای غربال‌گری و بیماریابی هوشمند بود.

وی با اشاره به روند رو به کاهش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان، گفت: همه شاخص‌ها حاکی از بهبود شرایط است که این امر، در سایه مدیریت خوب این بیماری در کشور و استان، عملکرد مناسب سیستم درمانی و اجرای سیاست‌های پیشگیرانه حاصل شده است.

وی با قدردانی از همراهی مردم با دستگاه‌های مسئول در مدیریت و کنترل این بیماری، ادامه داد: آن‌چه در کشور ما اتفاق می‌افتد در مقایسه با آن‌چه در کشورهای پیشرفته در جریان است، شبیه یک معجزه است و از این بابت باید شکرگزار درگاه الهی باشیم.

رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: این موفقیت‌ها در سایه ایمان و همراهی مردم و تلاش خستگی‌ناپذیر جامعه پزشکی و پرستاری و همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول به دست آمده است.

وی همچنین گفت: اصناف و تولیدکنندگان استان نیز با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، همراهی خوبی با ستاد مقابله با کرونا داشتند و چه در عرصه تولید مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی و چه با توقف فعالیت‌های اقتصادی در راستای برای حفظ سلامت مردم تلاش کردند.

وی با اشاره به این‌که عمده فعالیت‌های اقتصادی در استان از سر گرفته شده است، افزود: در صورت ادامه روند رو به بهبود شرایط، سایر فعالیت‌ها نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ادامه خواهد یافت.

استاندار آذربایجان شرقی، تجلی روحیه نوع‌دوستی و کمک به نیازمندان را از موهبت‌های ایام کرونا دانست و گفت: بعد از فرمایش رهبری مبنی بر کمک مومنانه به خانواده‌های نیازمند، جریان ارزشمندی در کشور شکل گرفت و مردم در قالب خیریه‌ها، مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج به یاری نیازمندان شتافتند.

وی در خصوص فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز گفت: با توجه به افزایش ترافیک در محدوده مرکزی شهر تبریز به دلیل استفاده بیشتر افراد از خودروهای شخصی، لازم است با اتخاذ تدابیر لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت این ناوگان به تدریج به حالت عادی بازگردد.

جزئیات ساعات کاری ادارات استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی هم در این جلسه با گرامی‌داشت مناسبت‌های هفته جاری ازجمله روز شوراها، روز کارگر و روز معلم، گفت: هیچ‌گونه تجمعی برای این مناسبت‌ها در استان برگزار نخواهد شد.

علیار راستگو افزود: رسانه‌ها باید همچنان مردم را به جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از تجمعات و ترددهای غیرضروری تشویق کنند.

وی درخصوص فعالیت دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه‌ها تنها برای حضور دانشجویان دوره دکتری اجازه فعالیت دارند و فعالیت سایر دانشجویان تنها به صورت مجازی امکان‌پذیر است.

وی درخصوص ساعت کاری ادارات، گفت: ادارات استان تا اطلاع ثانوی از ساعت ۷٫۳۰ صبح تا ۱۳٫۳۰ ظهر فعالیت خواهند کرد.

راستگو افزود: فعالیت مراکز تجاری و پاساژهای استان نیز با توجه به تفویض اختیار به ستادهای استانی، تا ساعت ۲۰ و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز است.

وی درخصوص بازگشایی مساجد و مراکز مذهبی نیز گفت: این موضوع بعد از اظهار نظر وزارت بهداشت درخصوص وضعیت استان‌ها، تصمیم‌گیری خواهد شد.

ضرورت پرهیز از تجمعات و میهمانی‌ها در ماه مبارک رمضان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در این جلسه گفت: در یک هفته گذشته، آمار مبتلایان قطعی به کرونا در استان، ۲۵ درصد و آمار فوتی‌ها ۱۳ درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته است.

محمدحسین صومی افزود: بیشترین آمار فوتی‌ها در رده سنی ۷۱ تا ۸۰ سال اتفاق افتاده، اما روند غربال‌گری نشان می‌دهد که جوانان هم در معرض این بیماری هستند و اغلب بدون اینکه متوجه باشند ناقل ویروس هستند.

وی با بیان این‌که آذربایجان شرقی بعد از استان فارس، بیشترین تعداد مراجعه به مراکز ۱۶ساعته سلامت را داشته است، افزود: مردم استان همراهی خوبی با طرح غربال‌گری داشتند و ۹۸ درصد از افرادی که در این طرح شرکت کردند فاقد علائم بیماری بوده‌اند.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت پرهیز از تجمعات و میهمانی‌ها در ماه مبارک رمضان، از دستگاه‌های مسئول خواست تمام تلاش خود را برای جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه تجمعی به کار گیرد.

در این جلسه همچنین رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان درخصوص عملکرد کمیته علمی و فناوری ستاد مقابله با کرونا و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان درخصوص استانداردهای غربال‌گری، تشخیص، درمان و مراقبت بیماران کرونا در مرکز ماده ۱۶ به ارائه گزارش پرداختند.

همچنین گزارش طرح هوشمند کنترل بیماران کرونایی قرنطینه‌شده در خارج از مراکز درمانی توسط مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی ارائه و تصویب شد.

استانداری آذربایجان شرقی