آماده‌سازی نرم‌‎افزاری برای دریافت پسماندهای تفکیک‌شده از درب منازل
آماده‌سازی نرم‌‎افزاری برای دریافت پسماندهای تفکیک‌شده از درب منازل

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز از آماده سازی نرم افزاری برای دریافت پسماندهای تفکیک شده از درب منازل شهروندان خبر داد.

به گزارش نهال امید، حبیبه هراتی در گفتگو با برنامه رادیویی «شهریمیز» اظهار داشت: در این طرح، شهروندان با ارسال یک پیام کوتاه اطلاع رسانی می‌کنند که در خانه پسماند تولیدی دارند و سپس پیمانکار آن پسماند را از شهروند دریافت خواهد کرد.

هراتی افزود: هم اکنون این نرم افزار آماده است و پس از توافق با پیمانکار برای شهروندان اطلاع رسانی  بیشتر انجام می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفکیک‌کنندگان غیرمجاز زباله گفت: این ناهنجاری‌ها علل مختلفی همچون معیشت خانواده، گرانی اقلام بازیافتی و مهمترین مورد سهل الوصول بودن این منابع را شامل می شود که این افراد به راحتی می‌توانند زباله‌ها را از باکس‌ها بردارند.

رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز ادامه داد: سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز به هیچ عنوان این موضوع را تایید نمی‌کند چرا که این موضوع باعث آسیب جدی به شهر شده و وقتی آن موضوع نهادینه می شود، شهر از لحاظ بصری دچار مشکلاتی خواهد شد.

هراتی خاطرنشان کرد: راهکار آن این است که این اقلام در باکس ها اصلا وجود نداشته باشند. اگر این اقلام وجود نداشته باشد، ما شاهد نخواهیم بود که ماشینی گران قیمت آنجا توقف کرده و اقدام به تفکیک مواد بازیافتی می‌کند.

او با اشاره به مسئولیت شهروندان در این خصوص، تصریح کرد: «کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا»دو مولفه و دو استراتژی مدیریت پسماند هستند که نقش شهروند از شهرداری برجسته‌تر است.

هراتی ادامه داد: در موضوع «کاهش تولید» شهروند باید طبق مسئولیت شهروندی خود برای رسیدن به توسعه پایدار منابع را مصرف نکرده تا این منابع به زباله تبدیل نشود و به اندازه نیاز مصرفی خرید کنیم.

رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز ادامه داد: دومین موضوع یعنی «تفکیک از مبدا» در خانه‌ها خیلی راحت تر از مقصد انجام می‌یابد تا باکس‌های زباله که امروز به عنوان چالش و معضلی اجتماعی در تمامی شهرها مورد بحث است.

او خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در شهرمان همه چیز به طور ایده آل پیش رود در واقع ما متقاضی یک شهر توسعه یافته هستیم. در چنین شهری باید شهروندان به عنوان یک مولفه اصلی با مدیران شهری همراه باشند و یک حلقه مفقوده بین شهروند  و مدیران شهری نباشد تا گام های اساسی در راستای توسعه پایدار برداشته شود.

هراتی افزود: شهرهایی به توسعه پایدار دست یافته اند که از منابع به نحو احسن در راه رفاه عمومی، توزیع عادلانه ثروت، خدمات و منابع استفاده کرده اند بدون اینکه منابع نسل آینده را به خطر بیاندازند.

رئیس اداره برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز تصریح کرد: اگر منابع نسل آینده به خطر افتد، توسعه نمی‌تواند پایدار باشد و ما این حق را نداریم که نسل آینده را به خطر بیاندازیم. تفکیک از مبدا به عنوان گامی اساسی در راستای رسیدن به توسعه پایدار است.

  • منبع خبر : شهریار