آشنایی با امتیازات نظارت کارشناسان صنایع غذایی در آماده سازی تولیدات غذایی
آشنایی با امتیازات نظارت کارشناسان صنایع غذایی در آماده سازی تولیدات غذایی

امروزه صنایع تولید انواع مواد غذایی مختلف در جهان بسیار رشد کرده است. به دلیل تغییر سبک زندگی مردم و افزایش نیاز به مواد غذایی بسته بندی شده، هر از چند گاهی شاهد ظهور یک کارخانه جدید مواد غذایی هستیم. برای اینکه محصولاتی سالم و باکیفیت بدست مصرف کننده برسد، کارهای زیادی در کارخانه اعم از استفاده از روش های بهینه در تولید مواد غذایی، طراحی فرآیندهای مناسب برای تولید، کنترل و نظارت دائم بر سلامت مواد اولیه و محصولات تولیدی و... انجام می شود.

کارشناسان صنایع غذایی مسئولان نظارت بر کیفیت تولید محصولات غذایی
استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز اظهار کرد: در واقع تمامی مسئولیت خطیر نظارت بر کیفیت تولید محصولات غذایی در صنایع غذایی بر عهده مسولان فنی و کارشناسان صنایع غذایی گذاشته شده است، هرچند که هنوز متاسفانه در بسیاری از موارد از رشته های غیرتخصصی برای اینکار استفاده شده و می شود که بالطبع نمی توانند انتظارات مورد نظر  را برآورده سازد.
جواد حصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار نهال امید افزود: اما  مشکل اصلی باعث می شود که علیرغم الزام وجود مسئول فنی در کارخانه های صنای غذایی هنوز تضمین سلامت و ایمنی مواد غذایی به طور کامل در عمل تحقق پیدا نکند، نبود امنیت شغلی مسئولان فنی و کنترل کیفی است.
وی با اشاره استقلال عمل نداشتن کارشناسان صنایع غذایی بیانکرد: در شرایطی این افراد باید به عنوان ناظر باید بر رعایت اصولا بهداشتی و فنی و استانداردهای قانونی در تولید مواد غذایی سالم نظارت کنند چون حقوق بگیر کارخانه دارها هستند بالطبع نمی توانند در انجام وظایف قانونی محوله استقلال عمل داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: کارشناس صنایع غذایی به فردی اطلاق می شود که دارای شرایط لازم جهت کنترل و نظارت تولید در کارگاه هاو کارخانجات با مدرک تحصیلی حداقـل کارشناسی و در رشته های مربوطه و مورد تائید کمیته فنی و قانونی باشد، موسسات قانونی در زمان اخذ پروانه بهره برداری باید دارای مسئول فنی تائید شده از طرف اداره کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی بوده و پروانه مسئولیت فنی را اخذ نموده باشد.
حصاری از مزایای راه اندازی صندوق پرداخت حقوق گفت و تاکید کرد: بنابراین تشکیل صندوق پرداخت حقوق و مزایای مسئولان فنی در سازمان های نظارتی مانند سازمان غذا و دارو یا نظام مهندسی می تواند با تضمین امنیت شغلی زمینه لازم  برای بهبود کیفیت و سلامتی محصولات غذایی را فراهم سازد.

کارشناس صنایع غذایی باید به قوانین بهداشتی اهمیت ویژه بدهد 
استاد گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار نهال امید اظهار کرد: کارشناس صنایع غذایی باید به دقت بالا داشته، به جزئیات توجه کرده و به قوانین بهداشتی اهمیت ویژه بدهد. به عنوان متخصص صنایع غذایی باید در زمینه هایی مانند مهندسی شیمی، برنامه ریزی تولید، تحقیقات بازار، رفتار مشتری و مدیریت مالی مطلع باشد.
صُدیف آزادمرد افزود: کار کارشناس کنترل کیفیت، بررسی محصولات و فرآیندهای صنعتی برای مطابق بودن با استاندارد های کیفیت ملی و بین المللی است. همچنین ممکن است در راه اندازی و مدیریت سیستم های کنترل کیفیت شرکت ها کمک کنید.
وی با اشاره به نحوه فعالیت متخصص صنایع غذایی بیان کرد: کار متخصص صنایع غذایی که در رشته علوم و صنایع غذایی تخصص دارد، کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی در فرآیند تولید می باشد. کار این فرد با سلامت افراد جامعه رابطه نزدیکی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز از ضرورت نظارت مسئول فنی از مراحل آغازین ورود مواد اولیه به کارخانه گفت و یادآور شد: در هر کارخانه باید از همان ابتدا که مواد اولیه وارد می شوند تا زمانی که محصولات بسته بندی و آماده عرضه می شود، کنترل و نظارت کافی توسط مسئول فنی وجود داشته باشد.
وی افزود: شناسایی نقاط بحرانی در فرآیند تولید و مشخص روش نمونه گیری به در این نقاط استفاده می شود.
 آزادمرد تاکید کرد: محصولی که از هر جهت مطلوب و بدون عیب و نقص بوده و در عین حال ضایعات بسیار کمی داشته باشد. 

بر اساس این گزارش، برای رسیدن به این هدف باید بر روی تولید محصول غذایی نظارت و کنترل داشت یعنی از همان ابتدا که ماده خام به کارخانه می آید تا زمانی که پس از تغییرات لازم، بسته بندی شده و برای عرضه آماده می شود، باید محصول مورد نظر کنترل و آزمایش شودکه در حضور کارشناسان صنایع غذایی تحقق خواهد یافت.

  • نویسنده : امیر مسعود طایفه سلطانخانی
  • منبع خبر : نهال امید